تحصیل پزشکی در بلژیک - شرایط تحصیل، هزینه ها، فرصت های شغلی

10 نظر

تحصیل پزشکی در بلژیک یکی از موضوعاتی است که همه ساله مورد توجه بسیاری از متقاضیان تحصیل در اروپا قرار می گیرد. شاخه های متعددی از رشته پزشکی در بلژیک (پزشکی عمومی، پزشکی خانوادگی ، پزشکی تخصصی ...) برای اشتغال به کار به عنوان یک پزشک حرفه ای موجود است که فرد می تواند با گذراندن دوره های تحصیلی پزشکی در بلژیک به عنوان یک پزشک فارغ التحصیل شود. برای تحصیل پزشکی در بلژیک ابتدا باید در آزمون فدراسیون والونی-بروکسل قبول شوید.همچین برای تحصیل در دورههای پزشکی، نیاز به یادگیری زبان فرانسه یا هلندی دارید، زیرا این دو زبان در بلژیک برای تحصیل در دوره های پزشکی استفاده میشوند. پیشنهاد می کنیم برای تکمیل اطلاعات خود و دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما با تلفن های موسسه ملک پور تماس حاصل فرمایید.

مباحثی که در این نوشتار بررسی می گردد:

تحصیل پزشکی در بلژیک

شرایط تحصیل در بلژیک

کشور بلژیک به لحاظ موقعیت جغرافیایی یکی از مهمترین کشورهای اروپایی به حساب می آید.علاوه بر این موضوع، بلکه تنوع فرهنگی در بلژیک بر محبوبیت این کشور به عنوان کشوری برای مهاجرت می افزاید.جالب است بدانید متقاضی به عنوان یک دانشجوی بین المللی، به دلیل وجود ۳ زبان رسمی در بلژیک و همچنین تسلط اکثر افراد به زبان انگلیسی در این کشور در تطابق فرهنگی با جامعه مشکلی نخواهد داشت.کشور بلژیک به عنوان یکی از پیشرفته ترین کشورها در بخش های اقتصاد ، تجارت و صنعت و فن آوری و به ویژه در زمینه پزشکی ، به حساب می آید.همچنین کیفیت آموزشی بالا، امکانات مناسب، وجود تجهیزات مدرن و نیز مقرون به صرفه بودن هزینه تحصیل پزشکی در این کشور از جمله فاکتورهایی هستند که بلژیک را به کشوری مناسب برای تحصیل پزشکی تبدیل می نماید.

چارت بلژیک

شرایط ورود به رشته پزشکی در بلژیک

در نظام آموزشی بلژیک ، طول دوره تحصیلی در رشته پزشکی 6 سال است و طول این دوره ها در اکثر کشورهای اروپایی به صورت میانگین 7 سال می باشد. مراحل تحصیل در رشته پزشکی در بلژیک عبارتند از:

  • 6 سال تحصیل در دوره های پزشکی
  • 2 سال تحصیل اضافه تر برای تبدیل شدن به یک پزشک عمومی
  • 3 تا 6 سال تحصیل برای تحصیل در دوره های تخصص

لازم به ذکر است با توجه به قانونی که دولت بلژیک در تاریخ مارس 2017 تصویب کرد،دانشجویانی که قصد تحصیل پزشکی در این کشور را دارند برای دریافت شماره ثبت ملی بلژیک و ثبت نام در بیمه درمانی می بایست در آزمون فدراسیون والونی-بروکسل قبول شوند.

آزمون ورودی رشته پزشکی در بلژیک

این آزمون دانش داوطلبین را در رشته های علوم پایه مانند شیمی، زیست شناسی، فیزیک و ریاضیات می سنجد. همچنین متقاضی می بایست از مهارت های ارتباطی خوب و تحلیل و مهارت های انتقادی قوی برخوردار باشد. نکته قابل توجه این است که چنانچه دانش آموزان در آزمون اولیه ماه سپتامبر امتحان موفق به قبولی نشدند بازهم برخی از دانشگاه ها این فرصت را به آن ها می دهند تا برای سال اول دوره تحصیلی خود در یک دوره علوم زیست پزشکی ثبت نام نمایند شانس قبولی خود را در آزمون سال بعد افزایش دهند.

مدارک لازم جهت پذیرش تحصیل پزشکی در بلژیک

وجود ۳ زبان رسمی در کشور بلژیک موجب شده است تا شرایط تحصیل در دوره های پزشکی در این کشور در دانشگاه ها و مراکز گوناگون متفاوت باشد. با این حال برخی از الزامات برای اخذ پذیرش پزشکی در بلژیک را می توان به شرح زیر خلاصه کرد:

  • دیپلم ۱۲ ساله دبیرستان
  • اثبات اینکه شخص در کشور خود واجد شرایط است
  • قبولی در آزمون ورودی که هر ساله توسط وزارت آموزش و پرورش در بلژیک برگزار می شود
  • تسلط کامل به زبان فرانسه ، آلمانی یا هلندی این زبان به دانشگاه انتخابی فرد بستگی خواهد داشت. با این وجود ، اگر متقاضی قصد تحصیل پزشکی در بلژیک به زبان انگلیسی را دا

هزینه های تحصیل پزشکی در بلژیک

در رابطه با میزان هزینه تحصیل در بلژیک می توان گفت دانشجویان بین المللی که متقاضی تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه های دولتی بلژیک هستند می بایست سالانه در حدود 1500 تا 4000 یورو بابت شهریه به دانشگاه پرداخت نمایند.در دانشگاه های خصوصی نیز به طور معمول هزینه شهریه به صورت سالانه از حدود 5000 یورو شروع می شود.مقاله ای که در حال حاضر مطالعه می فرمایین توسط کارشناسان و متخصصان مهاجرت در موسسه ملک پور نوشته شده است و هر گونه کپی برداری از آن شرعاً حرام بوده و پیگرد قانونی دارد.

هزینه تحصیل در برخی از دانشگاه ها در بلژیک را در جدول زیر مشاهده می فرمایید:

 

شهریه سالیانه به یورو

نام دانشگاه

2400 تا 4175 یورو

دانشگاه لیژ

University of Liege

906 تا 1450

دانشگاه وریج

Vrije Universiteit Brussel (VUB)

906 تا 4000

دانشگاه کاتولیکه لوون

Katholieke Universiteit Leuven

بورسیه های پزشکی بلژیک

برای اخذ بورسیه تحصیلی پزشکی در بلژیک، برخی از دانشگاهها و سازمانهای آموزشی بورسیه ها یا کمکهای مالی برای دانشجویان خود در نظر می گیرند، که شامل، تسهیلات مالی برای شهریه و هزینه های زندگی باشد. علاوه بر این، بورسیه های مختلفی توسط دولت بلژیک، سفارت بلژیک ، سازمانهای بین المللی یا بنیادهای خصوصی ارائه می شود.

الزامات زبان برای تحصیل پزشکی در بلژیک

در بلژیک، برای تحصیل در دورههای پزشکی، دانشجویان بین المللی نیاز به تسلط بر زبان فرانسه یا هلندی دارند، زیرا این دو زبان به طور رسمی در دورههای تحصیل در بلژیک استفاده میشوند. بسیاری از دوره های پزشکی به زبان فرانسه برگزار میشوند، اما در برخی مناطق از بلژیک، به خصوص در فلاندرز، زبان هلندی نیز استفاده میشود.

علاوه بر این، برخی از دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ممکن است از داوطلبان بخواهند که یک مهارت زبان رسمی مانند آیلتس (IELTS) یا تافل (TOEFL) را نیز داشته باشند. این امتحانات معمولاً میزان تسلط شما بر زبان انگلیسی را سنجیده و مورد قبول برای ورود به دورههای تحصیلی در کشورهای مختلف می باشد.

تحصیل پزشکی در بلژیک به زبان انگلیسی

بلژیک یکی از کشورهایی است که بسیاری از دورههای تحصیلی در حوزه پزشکی به زبان فرانسه یا هلندی در آن برگزار میشوند. اما برخی از دانشگاه ها نیز دوره هایی را به زبان انگلیسی ارائه میدهند. این دوره ها معمولاً برای دانشجویان بین المللی درنظر گرفته شده است تا افرادی که به زبان انگلیسی تسلط دارند، بتوانند در زمینه پزشکی در این کشور تحصیل کنند.

تحصیل در سایر رشته های علوم پزشکی در بلژیک 

  • پرستاری:

به طور کلی در بلژیک دو سطح مختلف تحصیلات پرستاری وجود دارد - مدرک دیپلم و لیسانس.

متقاضیان برای تبدیل شدن به یک پرستار معتبر در بلژیک، متقاضی می بایست به مدت چهار سال در بلژیک در رشته پرستاری تحصیل کند.دوره های پرستاری در بلژیک شامل 2300 ساعت آموزش عملی است و با 240 اعتبار ECTS مطابقت دارد. پس تحصیل پرستاری در بلژیک فارغ التحصیلان دوره ی خود را از دانشگاه و نیز مجوز کار را از کمیسیون تشخیص شورای فدرال پزشکی و پرستاری و کمیسیون پزشکی استان مورد نظر دریافت می نمایند.

همچنین افرادی که دارای مدرک لیسانس پرستاری هستند، می توانند با ثبت نام در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا در دانشگاه های بلژیک به ادامه تحصیلات خود بپردازند.

  • داروسازی:

رشته داروسازی شامل شاخه هایی همچون تولید دارو، ایمنی بیمار و دوز مصرفی و استفاده از دارو را در بر می گیرد.تحصیل داروسازی در بلژیک در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس عمدتاً به زبان هلندی برگزار می شود و متقاضیان می بایست برای اخذ پذیرش در این دوره ها از دانش زبان هلندی برخوردار باشند. دانشکده های برتر داروسازی، ضمن ارائه دروسی همچون شیمی، زیست شناسی و پزشکی متقاضیان را برای نوآوری در سلامت انسان ها آماده می نمایند. مشاغلی که برای فارغ التحصیلان رشته ی داروسازی در بلژیک فراهم است شامل کار در کلینیک، دامپزشکی، داروسازی، سم شناسی و... می باشد.

  • دندانپزشکی:

دندانپزشکی از جمله رشته های بسیار محبوب در میان دانشجویان به حساب می آید.هر ساله تعداد بسیاری از متقاضیان تحصیل در خارج از کشور، مشتاق هستند تحصیلات خود را در این زمینه ادامه دهند. افراد به عنوان یک تحصیل دندانپزشکی در بلژیک می آموزند که چگونه می توان سلامت دهان و دندان افراد را تشخیص ، حفظ و بهبود بخشید. تحصیل در رشته دندانپزشکی در بلژیک شامل برخی از دروس پزشکی، زیست شناسی، آناتومی، داروشناسی و همچنین مهارت ها و دانش عملی می باشد.تحصیل در دوره دندانپزشکی در بلژیک به طور متوسط در حدود ۵ تا ۶ سال به طول می انجامد.لازم به ذکر است متقاضیان تحصیل در رشته دندانپزشکی در بلژیک می بایست از دانش زبان هلندی نیز برخوردار باشند.

معتبرترین دانشگاه های پزشکی بلژیک

سیستم آموزشی بلژیک از کیفیت بسیار مناسبی در سطوح جهانی برخوردار است و می توان گفت این موضوع در رشته های گوناگون از جمله پزشکی در این کشور صدق می کند.کشور بلژیک از وجود دانشگاه های پزشکی قابل قبولی در رتبه بندی جهانی قرار دارد که نام  برخی از این دانشگاه ها را در ادامه مشاهده می فرمایید:

 

دانشگاه کاتولیکه لوون

Katholieke Universiteit Leuven

دانشگاه کاتولیک لوین

The Université catholique de Louvain

دانشگاه آزاد بروکسل

Université Libre de Bruxelles

دانشگاه آنتورپ

University of Antwerp

دانشگاه گنت

Ghent University

دانشگاه وریج

Vrije Universiteit Brussel (VUB)

دانشگاه لیژ

University of Liege

 دانشگاه های مورد تایید وزرات بهداشت ایران

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در بلژیک برای تحصیل پزشکی در جدول زیر لیست شده است:

 

نام دانشگاه
دانشگاه خنت
دانشگاه بروکسل
دانشگاه هاسلت
دانشگاه KU Leuven
دانشگاه UC Louvain.
دانشگاه Libre de Bruxelles
دانشگاه آنتروپ
دانشگاه de Liege

مزایا و معایب تحصیل پزشکی در بلژیک

به طور کلی، تحصیل پزشکی در بلژیک می‌تواند یک فرصت بزرگ برای دستیابی به دانش و تجربه‌ های علمی باشد، اما همچنین با چالش‌های خاصی همراه است که باید مد نظر قرار گیرد. در ادامه مزایا و معایب تحصیل در بلژیک بیان شده است:

مزایا:

  • سیستم آموزشی برجسته: بلژیک دارای سیستم آموزش پزشکی با کیفیت و مدرنی است که به دانشجویان امکان می‌ دهد تا دانش و مهارت‌ های لازم را به دست آورند.
  • امکان انتخاب در رشته‌ های مختلف: در بلژیک، دانشجویان پزشکی می‌توانند در رشته‌ های مختلفی مانند پزشکی عمومی، دندانپزشکی، پزشکی داخلی، جراحی، و ... تحصیل کنند و انتخاب خود را در زمینه مورد علاقه‌ شان داشته باشند.
  • امکان انجام تمرینات عملی: دانشجویان پزشکی در بلژیک امکان انجام تمرینات عملی و کارآموزی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را دارند که به آن‌ها کمک می‌ کند تا تجربه عملی بیشتری کسب کنند.

معایب:

  • هزینه‌های بالا: هزینه‌ های تحصیل در بلژیک معمولاً بسیار بالاست، به خصوص برای دانشجویان بین‌ المللی که  باید هزینه‌ های تحصیل، زندگی و سایر هزینه‌ های مرتبط را پرداخت کنند.
  • زبان: تحصیل در بلژیک به زبان فرانسوی یا هلندی انجام می‌شود و برای دانشجویانی که این زبان‌ ها را به خوبی بلد نیستند، ممکن است مشکلاتی پیش بیاید.
  • سیستم آموزشی پیچیده: سیستم آموزش پزشکی در بلژیک پیچیده است و برای دانشجویان بین‌ المللی ممکن است انطباق با آن مشکلاتی ایجاد کند.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی بلژیک

همانطور که پیش تر گفته شد دانشجویان بین المللی برای تحصیل پزشکی در بلژیک می بایست با در دست داشتن مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی این کشور اقدام نمایند.

به طور کلی مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی بلژیک عبارتند از:

  • دو قطعه عکس
  • پاسپورت معتبر
  • تکمیل فرم درخواست ویزا
  • نامه تمکن مالی
  • بیمه نامه
  • رزرو محل اقامت
  • فرم ترجیح زبان آلمانی،هلندی و یا فرانسوی
  • انگیزه نامه
  • گواهی ثبت نام
  •  نامه پذیرش

هزینه های زندگی در بلژیک

موضوع مهم دیگر در رابطه با هزینه تحصیل پزشکی در بلژیک اهمیت دارد هزینه های زندگی دانشجویی در این کشور است.میزان پولی که برای زندگی در بلژیک خرج می کنید به موضوع مورد مطالعه و استاندارد زندگی شما بستگی دارد. لازم به ذکر است ، تحصیل در شهرهای بزرگ در مقایسه با شهرهای کوچک هزینه بسیار بیشتری برای شما خواهد داشت.بر اساس آمارهای موجود، هزینه تحصیل و زندگی یک دانشجوی متوسط ​​بین المللی در بلژیک از 850 تا 1500 یورو در ماه خواهد بود. این هزینه ها شامل کتاب ، مراقبت های بهداشتی ، حمل و نقل ، غذا ، محل اقامت و....خواهد بود.

 

15 یورو

یک وعده غذا در رستوران

0.89 یورو

یک لیتر شیر

2.15 یورو

یک بطری آب

1.66 یورو

یک کیلوگرم برنج

2.61 یورو

۱۲ عدد تخم مرغ

2.25 یورو

یک کیلوگرم سیب

1.72 یورو

یک کیلوگرم موز

2.28 یورو

یک کیلوگرم پرتقال

46.48 یورو

اینترنت

721.47 یورو

اجاره ملک در مرکز شهر

610.13 یورو

اجاره ملک خارج از مرکز شهر

49.00 یورو

رفت و آمد ماهانه

حقوق و درآمد پزشکان در بلژیک

پزشکان در بلژیک از درآند های خوبی برخوردارند میانگین درآمد یک پزشک 108615 تا 208069 یورو در سال و 79 یورو در ساعت در بلژیک است. در جدول زیر درآمد پزشکان تخصص ها لیست لیست شده است:

 

نوع تخصص میانگین درآمد سالانه به یورو
متخصص قلب 255,000
متخصص اطفال 172,400
پوست و مو 112,660
مغز و اعصاب 196,700
داندانپزشکی 132,000
ماما 97,031
پرستاری 67,158
داروسازی 86947

شرایط کار و اقامت پس از تحصیل در بلژیک

موضوع کار بعد از تحصیل پزشکی و نیز مهاجرت پزشکان به بلژیک از جمله موارد بسیار مهم است که می بایست مورد بررسی قرار گیرد.متقاضیان اشتغال به کار به عنوان یک پزشک در بلژیک می بایست پس از اتمام دوره تحصیلی خود امکان اقامت 1 ساله را برای جستجو کار خواهند داشت.

همچنین لازم است بدانید که متقاضیان و فارغ التحصیلان رشته ی پزشکی هنگام اقدام به کار به عنوان یک پزشک در بلژیک، با رقابت زیادی روبرو خواهند شد چرا که می بایست با افراد محلی و شهروندان اتحادیه اروپا که ممکن است نسبت به دانشجویان غیر اروپایی برتری داشته باشند، وارد رقابت شده و به زبان های محلی تسلط کافی داشته باشند، این موضوع در رابطه با بحث مهاجرت به بلژیک درباره پزشکان نیز صادق است. بنابراین پیشنهاد می شود متقاضیان در طول تحصیل پزشکی در بلژیک دانش زبان خود را تقویت نمایند اما در مجموع اگر متقاضی تحصیل پزشکی در اروپا و کار پس از تحصیل در کشور مورد نظر هستید توصیه می شود در کشورهایی همچون آلمان، فرانسه، اسپانیا و... اقدام به تحصیل نمایید چراکه هزینه تحصیل به زبان رسمی این کشورها رایگان بوده و شرایط مناسب تری را برای ورود به بازار کار فراهم می نمایند.

مدارک لازم برای کار به عنوان پزشک در بلژیک و مهاجرت پزشکان به بلژیک برای کار را می توان به شرح زیر خلاصه کرد:

  • مدرک تحصیلات از دانشگاه معتبر
  • دانش و مهارت در زمینه پزشکی
  • سطح خوبی از مهارت های زبان هلندی، آلمانی یا فرانسوی
  • اقامت و اجازه کار

با تهیه محصول زیر می توانید شخصاً نسبت به اخذ ویزای کار در کشورهای مطرح اروپایی، کانادا و استرالیا اقدام نمایید و اطلاعات کاملی در باب کاریابی در خارج از کشور، نحوه ارسال رزومه کاری و اخذ پیشنهاد کاری بدست آورید.


 سئوالات متداول 

✔️ هزینه تحصیل پزشکی در بلژیک چقدر است؟

هزینه تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه های دولتی بلژیک سالانه در حدود 1500 تا 4000 یورو می باشد.در دانشگاه های خصوصی نیز به طور معمول هزینه شهریه به صورت سالانه از حدود 5000 یورو شروع می شود.

✔️ آیا تحصیل در رشته پزشکی در بلژیک نیازمند قبولی در آزمون ورودی است؟

بله قبولی در آزمون ورودی که هر ساله توسط وزارت آموزش و پرورش در بلژیک برگزار می شود برای اخذ پذیرش تحصیلی در رشته پزشکی در بلژیک لازم است.

✔️ آیا امکان اخذ اقامت پس از تحصیل برای جست و جوی کار دانشجویان فارغ التحصیل در بلژیک وجود دارد؟

بله شما امکان اقامت یکساله جهت جستجو کار را خواهید داشت.

✔️ هزینه ماهانه زندگی در بلژیک برای دانشجویان چقدر است؟

بر اساس آمارهای موجود، هزینه تحصیل و زندگی یک دانشجوی متوسط ​​بین المللی در بلژیک از 850 تا 4175 یورو در ماه خواهد بود.


سخن پایانی 

تحصیل در رشته پزشکی در بلژیک به طور کامل در این نوشتار مورد بررسی قرار گرفت.همانطور که گفته شد ۳ زبان آلمانی، فرانسوی و هلندی زبان های رسمی این کشور محسوب می شوند و متقاضیان تحصیل در رشته های پزشکی در بلژیک می بایست حداقل به یکی از این زبان ها تسلط کامل داشته باشند.هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی بلژیک بسیار مقرون به صرفه است اما با این حال به دلیل نیاز به کسب قبولی در آزمون و نیز شرایط سخت کاریابی پس از تحصیل در این کشور، پیشنهاد می شود علاقه مندان به تحصیل پزشکی در اروپا کشورهای دیگری همچون فرانسه، آلمان، اسپانیا و... اقدام نمایند. در همین راستا شما همراهان محترم می توانید به منظور دریافت اطلاعات کافی و مشاوره رایگان با تلفن های موسسه ملک پور تماس تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید سؤالات خود را در زمینه تحصیل پزشکی در بلژیک در انتهای همین بخش مطرح نمایید تا کارشناسان ما در اولین فرصت پاسخگوی شما عزیزان باشند. 

امتیاز 5 از 5 ( 1 رای ثبت شده)

مطالب مرتبط و مفید


ثبت پرسش
پیمان
سلام خدمت شما می خواستم بدونم که ما ایرانی ها هم می تونیم تو دانشگاه های دولتی بلژیک به زبان آلمان یا هلندی در رشته پزشکی تحصیل کنیم و اینکه آیا واقعا هزینه تحصیل پزشکی در بلژیک به زبان هلندی یا آلمانی در دانشگاه های دولتی فقط ۵۰۰۰ یورو بجز هزینه زندگی هست ؟ ممنون میشم جواب بدین .🙏🙏🙏🙏
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام دوست عزیز در صورت تسلط به زبان اصلی ان کشور می توانید در دانشگاه دولتی تحصیل نمایید.
علی
سلام، تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در بلژیک به چه زبانی است؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
سلام و عرض ادب. امکان تحصیل پزشکی به زبان های فرانسوی و هلندی وجود دارد و تحصیل در برخی از دانشگاه های خصوصی به زبان انگلیسی نیز امکان پذیر است.
شیرین
میزان تمکن مالی برای تحصیل رشته پزشکی چقدر است؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
سلام و عرض ادب. میزان تمکن مالی به رشته تحصیلی بستگی ندارد و معمولا برای تحصیل در این کشور باید حدود 12000 یورو در نظر داشته باشید.
فلاح
سلام. اگر بخواهیم به زبان انگلیسی در بلژیک پزشکی بخوانیم، میتوانیم در دانشگاه های دولتی پذیرش بگیریم؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام دوست عزیز دانشگاه های انگلیسی زبان بین المللی می باشند.
تمنا
سلام و عرض ادب شهریه دانشگاه برای تحصیل در بلژیک چقدره؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
سلام و عرض ادب. در اکثر دانشگاه ها شما کمتر از 10 هزار یورو هزینه خواهید داشت.
کیمیا بزرگ زاده
درود ایا با زبان انگلیسی امکان تحصیل پزشکی در بلژیک وجود داره؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام بله امکان پذیر است.
Mina
سلام خسته نباشيد برای ورود به رشته پزشکی حتما باید آزمون بدیم؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
سلام و عرض ادب. بله، شما باید در آزمون ورودی دانشگاه ها شرکت نمایید.
امید مهدویان
برای تحصیل در دانشگاه های دولتی بلژیک برای رشته پزشکی به چه زبانی باید مسلط باشیم؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام دوست عزیز بایستی دانشگاه مورد نظرتان را بررسی نمایید معمولا بایستی زبان هلندی یا فرانسوی بلد باشید.
سینا
سلام من 18 سالمه برای تحصیل پزشکی میخواستم اقدام کنم چه سطح زبانی باید داشته باشم و برای ورود به این رشته چه دوره ایی رو باید بگذرونم
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
سلام و عرض ادب. شما برای تحصیل پزشکی باید به زبان فرانسوی و هلند آشنایی داشته باشید و مسلط باشید و برای تحصیل در دانشگاه های خصوصی باید زبان انگلیسی نیز بدانید.
ramin
آیا گپ تحصیلی برای بلژیک اهمیت دارد ؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام خیر
مشاوره رایگان