مهاجرت به آذربایجان - انواع روش ها و شرایط

بدون نظر

جمهوری آذربایجان کشوری بین راه عبوری اروپا و آسیا است و بزرگترین کشور در منطقه قفقاز است. پایتخت آذربایجان شهر باکو و همسایه های آذربایجان کشورهای ایران، روسیه، گرجستان، ارمنستان و ترکیه هستند. این کشور دارای سواحل چشم نواز در امتداد دریاچه خزر است و زندگی در باکو پایتخت این کشور، به نسبت سایر شهرها گران تر است. جمعیت آذربایجان بالغ بر 10 میلیون نفر است. دین بیشتر مردم این کشور، اسلام و زبان رسمی این کشور، ترکی آذربایجانی است. مساحت آذربایجان 86.600 کیلومتر مربع است و واحد پولی این کشور، منات است.

اقتصاد این کشور به نفت و گاز وابستگی دارد می باشد که می تواند برای مهاجرت به آذربایجان مورد توجه قرار گیرد. این کشور همچنین سالانه توریست های زیادی به خود جذب می کند و مناظر و سواحل زیبا، جذابیت های خاص خود را دارد و این موضوع از مزایای اقامت آذربایجان به حساب می آید. از جمله جذابیت های این کشور برای ایرانیان، مجاورت و نزدیک بودن به ایران و پائین بودن هزینه های زندگی است. همچنین شباهت برخی آداب و رسوم می تواند از دیگر جذابیت های این کشور برای ایرانیان باشد. رشد اقتصادی سریع آذربایجان در بخش های مختلف صنعتی از دیگر عوامل جذب مهاجر در سالیان اخیر بوده است.

همراهان گرامی به منظور دریافت مشاوره تلفنی رایگان از طریق واتساپ و بررسی روش های مهاجرت به آذربایجان یا دیگر کشورها همچنین برای آگاهی بیشتر در زمینه فلسفه مهاجرت و چرایی آن، لطفاً نسبت به تکمیل فرم تماس اقدام فرمائید و یا با برقراری تماس تلفنی، مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید.

 

ویدئو موسسه MIE در مورد فلسفه مهاجرت( چرا مهاجرت کردم)


 

در این مقاله علمی مطالب مفیدی در خصوص مهاجرت به آذربایجان و روش های اخذ اقامت و تابعیت جمهوری آذربایجان به دست خواهید آورد و در ادامه به موارد زیر خواهیم پرداخت:

  • درباره کشور آذربایجان و شرایط مهاجرت به آذربایجان
  • مهاجرت به آذربایجان از طریق کار
  • مهاجرت به آذربایجان از طریق تحصیل
  • مهاجرت به آذربایجان از طریق سرمایه گذاری
  • مهاجرت به آذربایجان از طریق ازدواج
  • مهاجرت به آذربایجان از طریق تولد فرزند
  • مهاجرت به آذربایجان از طریق پناهندگی
  • هزینه های زندگی در آذربایجان
  • اخذ اقامت دائم و تابعیت آذربایجان
  • سوالات متداول

تماس با ما

مهاجرت به آذربایجان

درباره کشور آذربایجان و شرایط مهاجرت به آذربایجان

آذربایجان در سال های اخیر، برنامه های مختلفی برای ایجاد جذابیت در جذب مهاجر داشته است. در جمهوری آذربایجان، سیاست مهاجرت به آذربایجان توسط اداره مهاجرت دولتی و بخش های مناسب وزارت کار و حمایت اجتماعی از جمعیت، وزارت بهداشت، وزارت امور خارجه، وزارت امور داخلی، خدمات مرزی کشور، کمیته دولتی جمهوری آذربایجان انجام می شود.

تصویب مفهوم سیاست مهاجرت اعلام شده، تصویب برنامه مهاجرت ایالتی برای سالهای 2006-2008، ایجاد خدمات مهاجرت دولتی از جمله اقدامات دولت آذربایجان برای جذب مهاجر و اصلاح سیاست های مهاجرتی قبلی بوده است. روش های مختلفی برای مهاجرت به آذربایجان وجود دارد که از جمله آن می توان به مهاجرت به آذربایجان از طریق کار، تحصیل، سرمایه گذاری، ازدواج، تولد فرزند و پناهندگی را نام برد. در این ادامه این مطلب سعی داریم هر کدام از روش های مذکور را به صورت مختصر توضیح دهیم.

 

ویدئو موسسه MIE در مورد راه های اقامت قانونی


مهاجرت به آذربایجان از طریق کار

بسیاری از مهاجران در آذربایجان، در زمینه های نفت و گاز فعالیت دارند. علاوه بر فعالیت در این زمینه، دولت آذربایجان سعی داشته است در زمینه های دیگری از جمله گردشگری و کشاورزی نیز به توسعه فعالیت ها بپردازد. صنعت ساخت و ساز و ساختمان نیز از جمله موارد در حال رشد در آذربایجان است که می تواند متقاضیان زیادی برای مهاجرت به آذربایجان از طریق کار داشته باشد. برای کار در آذربایجان، می توان از طریق کاریابی در این کشور اقدام کرد. به این منظور باید منابع مورد نظر در این زمینه را جستجو کرده و مطابق با سوابق و تجربیات، نسبت به شغلی خاص، درخواست داد. برخی از وب سایت های کاریابی در آذربایجان مانند jobsearch.az می تواند در این زمینه مناسب باشند. همچنین نشریه های این کشور معمولاً فرصت های شغلی را به جویندگان کار معرفی می نمایند. به منظور کاریابی در آذربایجان و سایر کشورهای دنیا، پیشنهاد می گردد محصول گام به گام تا کار در خارج از کشور را تهیه و استفاده فرمائید:

کار در خارج از کشور

 

به صورت خاص در باکو پایتخت آذربایجان، موقعیت های شغلی بهتری یافت می گردد که شرایط کار در باکو را مناسب جلوه می دهد. به منظور انتخابی آگاهانه لازم است میزان نرخ بیکاری در کشور مورد نظر را مورد بررسی قرار دهید. نرخ بیکاری در آذربایجان در قالب نمودار زیر نمایش داده شده است:

نمودار نرخ بیکاری در آذربایجان از سال 2010

نمودار فوق نشان می دهد که نرخ بیکاری در آذربایجان در سالیان اخیر روند مناسبی داشته است که در سال 2010 به دلیل شیوع ویروس کرونا، جهش داشته است.

مهاجرت به آذربایجان از طریق تحصیل

تحصیل یکی از روش های ساده برای اخذ اقامت آذربایجان است. برای تحصیل در این کشور می توان بدون اعمال شرایط سخت گیرانه، در این خصوص اقدام کرد. دولت آذربایجان در سال های اخیر، حمایت مناسبی از تحصیلات در این کشور کرده است و با احداث دانشگاه های مجهز و مدرن، سعی در ارتقای کیفیت خدمات آموزشی داشته است. از جمله بهترین دانشگاه های کشور آذربایجان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. دانشگاه دولتی اقتصادی اذربایجان
  2. دانشگاه دولتی باکو
  3. دانشگاه هدر
  4. دانشگاه فنی اذربایجان
  5. دانشگاه مهندسی باکو
  6. دانشگاه ADA
  7. دانشگاه پزشکی آذربایجان
  8. دانشگاه دولتی نخجوان
  9. دانشگاه معماری و ساختمان آذربایجان
  10. دانشگاه دولتی نفت و صنعت آذربایجان

تحصیل در مقطع کارشناسی بین 3 تا 5 سال به طول می انجامد و رشته های مختلف در این مقطع تدریس می گردد. هزینه های تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی حدود 7 هزار دلار امریکا است و برای سایر رشته ها، کمی ارزان تر است. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در زمینه های تخصصی ادامه می یابد و طول این مقطع، 2 سال است. هزینه های تحصیل در این مقطع نیز تقریباً کمی بیشتر از هزینه های تحصیل در مقطع کارشناسی است. همچنین تحصیل در مقطع دکترا در این کشور بین 3 تا 4 سال به طول می انجامد و به حداقل آیلتس 6 یا تافل 90 برای رشته های انگلیسی نیاز دارد. دانشجویان مهاجر در این کشور، به دنبال موقعیت های شغلی پس از تحصیل هستند و شرایط کار در باکو پس از تحصیل، مناسب تر از سایر شهرهای این کشور است. این موارد برای دانشجویان متقاضی مهاجرت به آذربایجان، باید مورد توجه قرار گیرد.

پیشنهاد می گردد مقاله زیر در خصوص اعزام دانشجو به آذربایجان را مطالعه فرمائید:

تحصیل در ترکیه

اعزام دانشجو به جمهوری آذربایجان

مهاجرت به آذربایجان از طریق سرمایه گذاری

آذربایجان یکی از کشورهای حوزه کشورهای مشترک المنافع است. سرمایه گذاری در این کشور در سال های اخیر در حال افزایش بوده است که بیشتر در زمینه های انرژی صورت می گیرد. پروژه های نفت و گاز در این کشور، زمینه های سرمایه گذاری زیادی را در کشور آذربایجان فراهم کرده است. روش های متفاوتی برای سرمایه گذاری در جمهوری آذربایجان وجود دارد. خرید ملک، ثبت شرکت، کارآفرینی، خرید اوراق قرضه و... از روش هایی است که می تواند برای سرمایه گذاری در این کشور مورد بررسی قرار گیرد.

نکته قابل توجه این است که برای سرمایه گذاری در هر کشوری باید به استانداردهای سرمایه گذاری و آثار اقامتی آن توجه کرد. شاخص هایی مانند تورم، تولید ناخالص داخلی، میزان نرخ مصادره اموال، شاخص کشف فساد و... می تواند مورد ارزیابی قرار گیرد. طبق بررسی های به عمل آمده در سال 2020 در مجموع، شاخص های سرمایه گذاری در آذربایجان در سال های اخیر روند مناسبی را نشان می دهد اما هنوز با استانداردهای کشورهای توسعه یافته، فاصله زیادی دارد و باید مورد توجه متقاضیان مهاجرت به آذربایجان قرار گیرد.

در موضوع خرید ملک در آذربایجان باید این نکته را مدنظر قرار داد که خرید زمین در این کشور برای اتباع سایر کشور ها به لحاظ قانونی شرایط خاص خود را دارد. اما امکان خرید منزل ساخته شده، برای مهاجرین فراهم است. در خصوص ثبت شرکت و کارآفرینی، براساس نوع شرکت های قابل ثبت در این کشور می توان اقدام نمود. معمولاً ثبت شرکت با مسئولیت محدود رایج تر است و براساس نوع بیزینس پیشنهادی می توان نسبت به سرمای گذاری در این کشور اقدام نمود.

مهاجرت به آذربایجان از طریق ازدواج

یکی از روش های اخذ اقامت آذربایجان، مهاجرت به آذربایجان از طریق ازدواج است. از آنجائی که بیشتر مردم آذربایجان را مسلمانان تشکیل می دهند، این عامل می تواند برای اخذ اقامت آذربایجان از طریق ازدواج، مورد توجه قرار گیرد. به این منظور باید با فردی که تبعه آذربایجان است ازدواج نمائید. این مقاله به همت متخصصان موسسه ملک پور تهیه شده است و کپی برداری و نشر مطالب آن بدون اجازه ناشر، خلاف قانون و شرعاً حرام است. در این فرآیند باید بتوانید ثابت نمائید که ازدواج صوری نیست و ارائه سوابق قبلی در این زمینه، ضروری است. اداره مهاجرت آذربایجان در خصوص نحوه ازدواج شما، تحقیقات لازم را صورت می دهد و در صورتیکه ازدواج شما تائید گردید، می توانید اقامت این کشور را دریافت نمائید.

ذکر این نکته ضروری است که ثبت ازدواج به صورت صوری و صرفاً به منظور اخذ اقامت، در قوانین کشورهای مختلف باعث ایجاد امتیاز منفی در پرونده های مهاجرتی شما می گردد و اقامت های بعدی شما را دچار اختلال خواهد کرد.

مهاجرت به آذربایجان از طریق تولد فرزند

کشورها برای اعطای تابعیت معمولاً از سیستم خاک یا خون استفاده می کنند. به این مفهوم که در سیستم خاک، مبنای اعطای تابعیت به فرزندی که متولد شده است، خاکی است که در آنجا متولد شده است و تابعیت والدین تاثیری در این روند ندارد. این سیستم در کشورهایی مانند آمریکا، کانادا و... معتبر است. در سیستم خون، تابعیت فرزندان از طریق تابعیت والدین اعطا می گردد. در واقع برخی از کشورها صرفاً یک سیستم را اجرا نمی کنند و به صورت تلفیقی از این دو روش استفاده می نمایند.

در کشور آذربایجان فرزندی که به دنیا بیاید، بدون درنظر گرفتن تابعیت پدر و مادر، می تواند تابعیت آذربایجان را اخذ نماید. از طرف دیگر فرزند افرادی که تابعیت آذربایجان را دارند، اگر در هر کجای جهان متولد شوند، می توانند تابعیت آذربایجان را اخذ نمایند. همچنین کودکانی که پدر یا مادرشان مشخص نیست، در صورتی که در خاک آذربایجان متولد شده باشند، می توانند تابعیت آذربایجان را داشته باشند.

مطلب مهم در خصوص مهاجرت به آذربایجان از طریق تولد فرزند این است که، افراید که تابعیت آذربایجان را اخذ می نمایند، فرزندان زیر 16 سال آن ها هم می توانند تابعیت آذربایجان را داشته باشند اما بالاتر از آن سن باید به صورت مستقل درخواست اعطای تابعیت داده شود.

مهاجرت به آذربایجان از طریق پناهندگی

پناهندگی یکی از روش های اخذ اقامت کشورهای مختلف می باشد. این روش در چارچوب روش های قانونی نیست و آثار اقامتی آن به هیچ وجه قابل پیش بینی نیست. موسسه ملک پور هیچ گونه خدماتی در این زمینه ندارد و صرفاً به منظور آگاهی از خطرات و معایب این روش، مطالبی را عنوان خواهیم کرد.

 با توجه به قوانین کنوانسیون ژنو در سال 1951، تمامی کشورهای عضو باید افرادی را که به دلایل موجه پناه می آورند، مورد حمایت خود درآورند. این دلایل می تواند جنگ، عوامل سیاسی و اعتقادی، حوادث طبیعی و... و اصولاً هر عاملی که سبب عدم امنیت جانی انسان ها می گردد را شامل شود. ذکر این نکته ضروری است که افرادی که دارای سوابق جرم و جنایت در کشورشان هستند یا مرتکب جنایت علیه بشریت شده باشند، نمی توانند از طریق پناهندگی اقدام نمایند.

افرادی که از طرق قانونی وارد خاک اذربایجان می گردند به عنوان مثال از طریق ویزای تحصیلی، کاری، سرمایه گذاری یا... وارد خاک آذربایجان می گردند، در صورتی که درخواست پناهندگی دهند، با درخواست آن ها مبنی بر مهاجرت به آذربایجان به صورت قانونی موافقت نمی گردد.

هزینه های زندگی در آذربایجان

هزینه های زندگی در کشورها یکی از فاکتورهای تعیین کننده برای انتخاب مسیر مهاجرت است. افرادی که به صورت معمول وارد کشور آذربایجان می گردند، باید در نظر داشته باشند که میزان هزینه های لازم برای اقامت، خورد و خوراک، جابجایی، درمان و... را مهیا نموده باشند. زندگی در باکو پایتخت این کشور، نسبت به سایر شهرها، هزینه های بیشتری دارد. در جدول زیر برخی از هزینه های ضروری زندگی برای مهاجرت به آذربایجان، آورده شده است:

 

ردیف

نام هزینه

مقدار (دلار)

ردیف

نام هزینه

مقدار (دلار)

1

یک وعده غذای رستوران ارزان

5.88

9

یک لیتر بنزین

0.56

2

یک بطری آب330 میلی لیتری

0.22

10

اشتراک ماهانه اینترنت

17.45

3

یک لیتر شیر

0.95

11

ماهانه خدمات عمومی (برق، اب و...)

44.5

4

یک کیلو برنج

1.41

12

یک دقیقه استفاده از موبایل

0.03

5

12 عدد تخم مرغ

1.24

13

اجاره ماهانه آپارتمان 1 خواب مرکز شهر

287

6

یک کیلو انواع میوه

حدود 0.5

14

اجاره ماهانه آپارتمان 1 خواب حومه شهر

167

7

یک کیلومتر استفاده از تاکسی

0.41

15

اجاره ماهانه آپارتمان 3 خواب مرکز شهر

604

8

بلیت یک طرفه

0.18

16

اجاره ماهانه آپارتمان 3 خواب حومه شهر

321

 

از مزایای اقامت آذربایجان، می توان به هزینه های کم نسبت به کشورهای اروپایی اشاره کرد که در جدول فوق برخی از آن هزینه ها، نمایش داده شده است.

اخذ اقامت دائم و تابعیت آذربایجان

روش های مختلف مهاجرت به آذربایجان، معمولاً ابتدا منجر به صدور ویزای اقامت موقت آذربایجان می گردد. با رعایت مقررات و ضوابط این کشور می توان اقامت موقت این کشور را به اقامت دائم تبدیل کرد. به عنوان مثال افرادی که با ویزای تحصیلی آذربایجان، وارد این کشور می گردند، تا زمانی که به تحصیل مشغول هستند از اقامت موقت بهره مند هستند. اما پس از ورود به بازار کار و پرداخت بیمه و مالیات، می توانند پس از 5 سال اقامت دائم آذربایجان را کسب نمایند. به صورت نرمال افراد پس از 7 الی 8 سال می توانند درخواست تابعیت و پاسپورت آذربایجان را بدهند. این روند درصورت یادگیری زبان این کشور، کسب امتیاز لازم از آزمون های مربوطه و عدم سابقه کیفری در طول اقامت، قابل انجام است. مدارک لازم برای کسب تابعیت آذربایجان، شامل موارد زیر است:

  • فرم درخواست
  • مدارک هویتی
  • نامه نگاری های لازم براساس دستورالعمل سفارت آذربایجان
  • 4 قطعه عکس
  • پرداخت هزینه های فرآیند
  • معرفی نامه اثبات مهارت زبان آذری از وزارت آموزش و پرورش
  • مدارک اقامتی قبلی
  • معرفی نامه از محل اسکان متقاضی

پیشنهاد می گردد مقاله زیر را در خصوص مهاجرت به سایر کشورها مطالعه فرمائید:

تحصیل در ترکیه

مهاجرت به بهترین کشور بدون هزینه


سوالات متداول

✔️ آیا آذربایجان مقصد مناسبی برای مهاجرت است؟

برای انتخاب مقصد مهاجرت باید فاکتورهای زیادی را درنظر گرفت از جمله ثبات سیاسی، آب و هوا، آتیه کشور، میزان دموکراسی و توجه به مردم. پس از بررسی و مقایسه فاکتورهای عنوان شده می توان به انتخاب دست زد.

✔️ نرخ بیکاری در کشور آذربایجان به چه میزان است و آیا شرایط کاریابی در این کشور مناسب است؟

نرخ بیکاری در این کشور در سال های اخیر شرایط مناسبی داشته است اما در دوران کرونا به میزان قابل توجهی افزایش یافته و در حال حاضر نزدیک به 7% است.

✔️ اقامت دائم و تابعیت آذربایجان، پس از چند سال قابل دستیابی است؟

اقامت دائم معمولاً پس از 5 سال و تابعیت حدوداً پس از 8 سال قابل دستیابی است.

✔️ قانون تابعیت در آذربایجان براساس خاک است یا خون؟

قانون مذکور براساس خاک است به این معنی که تولد افراد در خاک این کشور، مستقل از تابعیت پدر و مادر، سبب اعطای تابعیت می گردد.


سخن پایانی

مهاجرت به آذربایجان، روش های کلی اخذ اقامت و تابعیت جمهوری آذربایجان و ضوابط حاکم بر آن در این مقاله علمی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. آذربایجان کشوری است که به لحاظ منابع نفت و گاز، شرایط مناسبی دارد و صنعت انرژی در این کشور دارای شرایط خوبی است. این کشور در زمینه آموزش، سرمایه گذاری های خوبی انجام داده است و به منظور جذب سرمایه گذار، طرح های مناسبی را در پیش گرفته است. با توجه به اینکه مهاجرت یک امر کاملاً مهم و تاثیرگذار است، پیشنهاد می گردد ضمن در نظر قرار دادن جمیع فاکتورهای تاثیرگذار برای انتخاب مسیر مهاجرت، در خصوص شرایط سایر کشورهای دنیا نیز تحقیقات لازم را انجام دهید. کشورهای حوزه اتحادیه اروپا با طرح های سرمایه گذاری و یا طرح های خودحمایتی شرایط بسیار خوب اقامتی را برای شما و خانواده شما فراهم می کنند. همچنین طرح های اقامتی کانادا و استرالیا و سایر کشورها می تواند مورد بررسی قرار گیرد. شما می توانید سوالات و ابهامات خود در خصوص مهاجرت به آذربایجان را از طریق برقراری تماس رایگان تلفنی با کارشناسان مؤسسه، مطرح نمائید. همچنین نظرات و پیشنهادات خود در مورد مهاجرت به آذربایجان را در قسمت بیان دیدگاه ها ارسال فرمائید.

نویسنده این مطلب

نام : کوثر سواری (savari)

کارشناس موسسه MIE در زمینه مشاوره تخصصلی
دارای بیش از 1 سال سابقه  مشاوره تحصیلی، کاری، سرمایه گذاری

این مقاله توسط مشاور رسمی جناب آقای حمید عزیزی تایید شده است. (مشاهده صفحه تایید کننده)
امتیاز 3 از 5 ( 6 رای ثبت شده)

مطالب مرتبط و مفید


ثبت پرسش
مشاوره رایگان