کار ضمن تحصیل در هلند

2 نظر

یکی از کشورهایی که هر ساله مقصد مورد علاقه بسیاری از دانشجویان بین المللی می باشد و متقاضیان زیادی برای تحصیل در آن اقدام می نمایند کشور هلند است. دانشجویانی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند همواره نیاز به اطلاعات مناسبی از شرایط تحصیل، هزینه های تحصیل و زندگی، شرایط کار ضمن تحصیل در هلند دارند که در این مقاله قصد داریم تا موارد پیرامون این موضوعات را تحلیل و بررسی نماییم. کشور هلند با داشتن شرایط آب و هوایی مناسب، دانشگاه های معتبر، هزینه های زندگی پایین تر نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی و بسیاری از عوامل دیگر می تواند مقصد مناسبی برای مهاجرین تحصیلی باشد و دانشجویان می توانند به تحصیل در مقاطع مختلف در این کشور بپردازند. تیم تحقیقاتی موسسه ملک پور (MIE) این مقاله را در خصوص کار ضمن تحصیل در هلند و درآمد کار دانشجویی در هلند به نگارش در آورده است تا بسیاری از موضوعات پیرامون این موضوع را برای شما عزیزان تحلیل نموده و پاسخگوی سوالات متعدد شما باشد. چنانچه بعد از مطالعه این مقاله تمایل به اقدام برای تحصیل در هلند و یا سوالی در خصوص کار ضمن تحصیل در هلند داشته باشید می توانید از مشاوره رایگان تلفنی با مشاورین موسسه استفاده نمایید. تماس با تلفن های موسسه ملک پور و یا پر کردن فرم تماس، راه های ارتباطی ما با شما عزیزان می باشد. مقاله کار ضمن تحصیل در هلند، بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط موسسه ملک پور و پرسش از وکلای محلی همکار هلند و همچنین بررسی سایت های دولتی نقئیم حضورتان می شود.

مباحثی که در این نوشتار بررسی می گردد:

تماس با ما

کار ضمن تحصیل در هلند

شرایط کار دانشجویی در هلند

کار ضمن تحصیل در هلند یکی از راه های بسیار خوب برای آشنایی با محیط و همچنین کسب درآمد یورویی برای تامین هزینه های دانشجویان در هلند به حساب می آید. در واقع این امر به شما کمک می کند تا ضمن پرداخت برخی از هزینه های خود، تجربه کار در هلند را نیز کسب کنید. شرایط کار برای دانشجویان با توجه به ملیت افراد ممکن است شرایط و محدودیت هایی داشته باشد. به طور کلی دانشجویان کشورهای اتحادیه اروپا این امکان را دارند تا بدون محدودیت در هلند مشغول به کار شوند اما دانشجویان غیر اروپایی باید برای انجام کار باید اجازه انجام کار کسب کنند. درآمد کار دانشجویی در هلند می تواند به دانشجویان بین المللی کمک زیادی داشته باشد. دانشجویان غیراروپایی با دریافت مجوز اجازه کار تنها 16 ساعت در هفته اجازه کار دارند. البته این افراد در ماه های ژوئن، جولای و آگوست و همچنین روزهای تعطیل می توانند تمام وقت کار کنند و درآمد خوبی کسب کنند. ضمن اینکه در صورت پیدا کردن شغل اجازه کار باید از طرف کارفرمای شما برای اداره مربوطه ارسال شود و پس از دریافت تایید می تواند از شما به عنوان نیروی کار استفاده نماید. 

محصول راهنمای گام به گام تا کار در خارج از کشور که توسط استاد ملک پور تهیه و تنظیم شده است توضیحات کامل و جامعی در خصوص کاریابی در خارج از کشور به شما عزیزان ارائه می دهد و در واقع شما با تهیه این محصول می توانید برای کاریابی در هلند و یا سایر کشورها بدون کمک وکیل و یا سایر مؤسسات کاریابی اقدام نمایید.

کار ضمن تحصیل در هلند

حقوق کار دانشجویی در هلند

اطلاع از درآمد کار دانشجویی در هلند برای دانشجویانی که برای این کشور اقدام می کنند از اهمیت بالایی برخوردار است. همانطور که مطلع هستید دانشجویان با توجه به ساعت کاری که در هفته کار انجام می دهند حقوق دریافت می کنند و برای این موضع می توانیم سطح حقوق و دستمزد در این کشور را بررسی نماییم و به درآمد کار دانشجویی در هلند دست پیدا کنیم. طبق اطلاعات بدست آمده متوسط حقوق ناخالص افراد در هلند 2،816 یورو در ماه می باشد. این دستمزد برای افراد مختلف بسته به سن، نوع فعالیت، تجربه حرفه ای و میزان ساعت کار می تواند متغیر باشد. به طور کلی می توان حدود حقوق بر اساس گروه های سنی مختلف را در هلند در جدول زیر به نمایش در آورد.

گروه سنی

متوسط درآمد ناخالص سالانه

15-25 سال

10,600 یورو

25-45 سال

36,400 یورو

45-65 سال

42,400 یورو

بیش از 65 سال

24,900 یورو

 

جالب است بدانید که حداقل دستمزد قانونی در هلند بر اساس سن بوده و هر 6 ماه یکبار با نرخ تورم تجدید نظر می شود. حداقل دستمزد برای کار تمام وقت (بین 36 تا 40 ساعت در هفته) مطابق جدول ذیل می باشد که دانشجویان می توانند در صورت کاریابی در هلند مطابق نرخ دستمزد ساعتی درآمد کار دانشجویی در هلند را متناسب با مقطع تحصیلی و سن خود محاسبه نمایند. لازم به ذکر است که دانشجویان برای کار ضمن تحصیل در هلند بایستی در جستجوی مشاغل پاره وقت بوده و در ایام تعطیلات می توانند بدون محدودیت زمانی مشغول شوند.

سن

ماهیانه

هفتگی

روزانه

          ساعتی

تا 20 سال

1322.90 یورو

305.30 یورو

61.06 یورو

حدود 8 یورو

بیش از 21 سال

1653.60 یورو

381.60 یورو

76.32 یورو

حدود 10 یورو

کار ضمن تحصیل در هلند

انواع کار دانشجویی در هلند

یکی از اقدامات معمولی که همه دانشجویان بین المللی که با هدف تحصیل وارد کشور هلند می شوند انجام می دهند، انجام کار دانشجویی می باشد. دانشجویانی که شهروند اتحادیه اروپا و یا کشور سوئیس نبوده برای کار در هلند نیازمند اخذ مجوز می باشند. این مجوز از سوی کارفرما صادر می گردد و باید از ۵ هفته قبل از شروع به کار مجوزهای مورد نیاز صادر شده باشد. مدت زمانی که دانشجو اجازه کار در طول هفته را دارد ۱۶ ساعت می باشد و به همین منظور چنین فردی تنها می تواند به سراغ شغل های نیمه وقت در کشور هلند برود و کار کردن نباید هیچ ضرر و زیانی به تحصیل دانشجو وارد نماید. بسیاری از افراد گمان می کنند که برای کار در هلند حتماً باید به زبان هلندی مسلط باشند اما چنین تفکری اشتباه است و متقاضیان با تسلط به زبان انگلیسی نیز در کار کردن در کشور هلند موفق خواهند بود. یکی از مهمترین سوالاتی که در این‌باره وجود دارد این است که میزان درآمد افرادی که به کارهای نیمه وقت دانشجویی مشغول می‌شوند چه میزان است که در این باره باید گفت؛ با توجه به شغل و توانایی افراد می‌توان نتیجه گرفت که هرکدام چه مبلغی را دریافت می نمایند اما به طور کلی همه افرادی که ۱۶ ساعت در هفته کار می‌کنند به ازای هر ساعت حدوداً 11 تا 14 یورو را دریافت خواهند کرد.

کارآموزی

دانشجویانی که به دنبال کار حین تحصیل در کشور هلند می باشند، دوره کارآموزی برای آنان طراحی شده است. این دوره در مقطع لیسانس و فوق لیسانس ارائه می گردد. انتخاب دوره کارآموزی باید متناسب با توانایی و شغل آنها باشد و به افراد کمک می کند تا در مقوله یافتن شغل و شروع به فعالیت کاری، موفق عمل کنند. افرادی که خارج از اتحادیه اروپا می باشند برای دوره کارآموزی و شروع کسب و کار دانشجویی خود نیازی به کسب مجوز نخواهند داشت. دوره های کارآموزی معمولا به مدت یک سال خواهد بود و در این دوره نیازی به درخواست کارفرما نمی باشد.

پاره وقت

دانشجویان در هلند در زمان تحصیل قادر به انجام کارهای نیمه وقت، پاره وقت و کارآموزی می باشند که کار پاره وقت بعضی از هزینه های متقاضیان را جبران می کند. میزان ساعت کار پاره وقت در هلند، حداکثر 16 ساعت می باشد و حقوقی که برای آن در نظر گرفته شده است. به ازادی هر ساعت کار، 10 الی 16 یورو می باشد که با توجه به شغل و توانایی افراد متغیر است.

مشاغل پاره وقت OFF-CAMPUS

بعضی مشاغل حین تحصیل وجود دارد که ربطی به دانشگاه و محل تحصیل متقاضیان ندارد. این مشاغل شامل: آموزش خصوصی، کار در رستوران و فست فود، دورکاری و... می شود که رمز موفقیت در انجام آنها، تسلط به زبان هلندی است. چرا که همه این مشاغل با تعامل و برقراری روابط اجتماعی پیش می رود. البته زبان انگلیسی نیز تا حدود زیادی می تواند راهگشای افراد در این مقوله باشد.

مشاغل پاره وقت ON-CAMPUS

این مشاغل درست برعکس نوع قبل، در دانشگاه های هلند وجود دارد و با نام مشاغل درون دانشگاهی معروف گشته است. مشاغل این گروه، مربوط به علوم کامپیوتر، دستیاری برای تدریس، پژوهش و... می باشد. دانشجویان برای شغل تدریس و آموزش میبایست از سال دوم تحصیل اقدام نمایند. فعالیت بالای دانشجویان در کنار تلاش و پشتکارشان، موجب به دست آوردن چنین شغل هایی می شود.

کار داوطلبانه

کار داوطلبانه یکی از کارهای معمول و رایج در این کشور می باشد. این کار مزایای بسیاری را برای مهاجران در کشور هلند به همراه دارد. یکی از بزرگترین مزایای آن، تسلط به زبان هلندی می باشد. این نوع کار نوعی رزومه قوی و مفید را برای افراد می سازد. البته برای انجام کار داوطلبانه داشتن مجوز کار، یکی از شرط های اصلی می باشد.

قوانین اخذ مجوز کار دانشجویی در هلند

مجوز کار دانشجویی در هلند باید توسط کارفرما اخذ شود و یکی از مهم ترین قوانین مربوط به آن، این است که ساعت کار کردن نباید از 16 ساعت تجاوز کند. اما افراد در ماه هایی مانند ژوئن و آگوست، قادر به کار تمام وقت خواهند بود. دارا بودن توانایی برای انجام کار مورد نظر، یکی دیگر از شرایط و قوانین اخذ مجوز کار دانشجویی هلند می باشد.

هزینه زندگی دانشجویی در هلند

از دیگر موارد مهمی که دانشجویان متقاضی تحصیل در هلند برای بررسی بودجه خود برای مهاجرت به هلند باید مورد بررسی و تحلیل قرار دهند، هزینه های زندگی در این کشور است. هزینه های زندگی را نمی توان مبلغی ثابت و غیر قابل تغییر بیان کرد؛ زیرا ممکن است هزینه های فرد در طی ماه های متفاوت با هم تفاوت هایی داشته باشد و یا اینکه هزینه زندگی دو شخص با سبک زندگی متفاوت با هم فرق داشته باشد. به همین دلیل از بیان مبلغ دقیق در این قسمت پرهیز می کنیم اما با استناد به آمارهای بدست آمده از سایت های آماری بین المللی می توان این موضوع را بیان نمود که میانگین هزینه های زندگی هر فرد در هلند بین 1000 تا 1200 یورو در ماه می باشد. البته دانشجویان باید شهریه دانشگاهی را نیز که در آن تحصیل می نمایند به این مبلغ برای بررسی بودجه خود اضافه نمایند که بسته به مقطع و دانشگاه این هزینه می تواند بین 10 تا 15 هزار یورو متغیر باشد. حال برای اینکه ذهنیتی از هزینه های روزمره ای که افراد برای زندگی در هلند انجام می دهند بدست آورید میانگین برخی از هزینه ها را در قالب جدول ذیل تقدیم حضور شما می کنیم.

میانگین هزینه های زندگی در هلند

شرح

هزینه (یورو)

 

شرح

هزینه (یورو)

غذا در رستوران معمولی

15

بلیط یک طرفه (حمل و نقل عمومی)

3.20

آب معدنی (0.33 لیتر)

1.98

تاکسی (1 کیلومتر)

2.30

شیر (1 لیتری)

0.90

گازوئیل (1 لیتر)

1.64

برنج (1 کیلو)

1.84

هزینه باشگاه (ماهیانه)

30.11

نان سفید (500 گرم)

1.19

هزینه انرژی (آب، برق و...)

166.32

تخم مرغ (12 عدد)

2.40

اجاره آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر

1085

سیب (1 کیلو)

2.26

اجاره آپارتمان یک خوابه در اطراف شهر

883

سیب زمینی (1 کیلو)

1.38

اینترنت

39.31

مک دونالد

8

سینما

12

کاپوچینو

2.89

شهریه مهدکودک خصوصی

1426

شرایط کار همراه دانشجو در کشور هلند

افراد متاهلی که در هلند دانشجو هستند می توانند برای خانواده خود ویزای الحاق در خواست دهند. منظور از خانواده همسر و فرزند متقاضی می باشد که سن همسر باید حداقل 21 سال باشد. دانشجویانی که از ایران برای تحصیل در هلند درخواست می دهند بهتر است که ابتدا کارت اقامت هلند خود را دریافت کنند و سپس ویزای الحاق برای خانواده خود را درخواست دهند تا ریسک ریجکت شدن ویزا کاهش پیدا کند. عموما افراد پس از 3 الی 4 ماه می توانند برای خانواده خود درخواست الحاق دهند. در مورد اجازه کار برای همسر نیز، اگر متقاضی شهروند اتحادیه اروپا نباشد برای برای اجازه کار برای همسر باید مجوز کار را دریافت کند و مقدار ساعت کاری نیز همانند شخص دانشجو می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون مهاجرت به سایر کشورهای جهان می توانید از پکیج راهنمای گام به گام اخذ اقامت که تدریس جناب استاد ملک پور است استفاده نموده و در حد یک وکیل مهاجرت، اطلاعات لازم را کسب نمایید.

بنر گام به گام اخذ اقامت


سوالات متداول 

دانشجویان بین المللی تا چند ساعت در هفته می توانند در این کشور مشغول به کار شوند؟

دانشجویانی که از اتحادیه اروپا به این کشور وارد می شوند محدودیتی برای ساعت کار در هفته ندارند؛ اما دانشجویان غیر اروپایی تنها 16 ساعت در هفته می توانند در این کشور کار کنند. البته این افراد می توانند در روزهای تعطیل و ماه های ژوئن، جولای و آگوست تمام وقت کار کنند.

آیا برای کار در هلند برای دانشجویان آزاد است و افراد می توانند در هر شغلی مشغول به کار شوند؟

خیر، دانشجویان برای کار باید اجازه کار کسب نمایند. در واقع پس از پیدا کردن شغل، کارفرما برای دریافت اجازه کار دانشجو اقدام می کند و در صورت دریافت اجازه کار شما می توانید مشغول به کار شوید.

آیا امکان کار ضمن تحصیل در هلند برای دانشجویان ایرانی نیز وجود دارد؟

بله، دانشجویان ایرانی نیز مانند سایر دانشجویانی بین المللی در صورت کسب مجوزهای لازم می توانند در این کشور مشغول به کار شوند.

آیا از دانشجویان بابت درآمد کار دانشجویی در هلند مالیات دریافت می شود؟

خیر، اغلب برای کار دانشجویان از آنها مالیات اخذ نمی گردد.

میانگین حقوق در کشور هلند به چه صورت است؟

سیستم پرداخت دستمزد در هلند بسته به سن افراد متغیر است ولی به طور کلی حقوق ناخالص ماهیانه افراد به طور میانگین در حدود 3000 یورو به ازای کار تمام وقت می باشد.

آیا همسر دانشجو اجازه کار در کشور هلند پیدا خواهد کرد؟

همسر دانشجو با اخذ ویزای الحاق می تواند در صورت گرفتن مجوز کار در این کشور، به فعالیت بپردازد.

مالیات کار ضمن تحصیل در هلند چگونه است؟

مالیات کار ضمن تحصیل در کشور هلند به افرادی تعلق می گیرد که درآمدشان در طول سال، بالاتر از 6.475 یورو باشد.

سخن پایانی

با توجه به اهمیت کار ضمن تحصیل در هلند برای دانشجویانی که برای تحصیل به این کشور اقدام می نمایند موضوعات مختلفی پیرامون کار ضمن تحصیل در هلند از جمله، قوانین و شرایط کار در هلند، کاریابی در هلند، هزینه های زندگی در این کشور، نرخ دستمزد برای کارکنان و بسیار موارد دیگر را مورد تحلیل و بررسی قرار داده ایم. با توجه به شرایط آب و هوایی، اقتصادی و بازار کار هلند، این کشور می تواند مقصد مناسبی برای تحصیل دانشجویان باشد. همانطور که در این مقاله نیز اشاره شد افراد در برخی مشاغل می توانند درآمد خوبی نیز در دوران دانشجویی خود کسب نمایند اما این درآمد پاسخگوی تمام هزینه های شخص نمی باشد و ضمن جبران برخی از هزینه های دانشجو، می تواند تجربه ای مفید برای زمینه سازی کار آینده فرد در این کشور باشد. تیم تحقیقاتی موسسه ملک پور این مقاله در خصوص کار ضمن تحصیل در هلند را به نگارش در آورده است تا ضمن پاسخ به سوالات متعدد شما عزیزان در این زمینه، راهنمایی برای اقدام در این زمینه برای شما باشد. چنانچه پس از مطالعه این مطلب پرسشی در خصوص شرایط کار ضمن تحصیل در هلند داشته باشید می توانید با تماس با موسسه و یا پر کردن فرم تماس، از مشاوره رایگان تلفنی با کارشناسان موسسه استفاده نمایید و یا سوالات خود را در زیر همین مقاله در قسمت "ثبت پرسش" یادداشت نموده و در سریع ترین زمان ممکن پاسخ آن را دریافت نمایید.

امتیاز 4.88 از 5 ( 7 رای ثبت شده)

ثبت پرسش
lena
سلام. خسته نباشید. دانشجوی رشته فیزیک هستم در ایران و برای تحصیل دکترا در هلند درخواست پذیرش دادم. البته چند کشور دیگه هم همینطور و احتمال میدم که بتونم پذیرش رو از چند کشور بگیرم. یکی از ملاک های انتخابم شرایط کار ضمن تحصیل در هلند یا گشورهای دیگه هست. دانشجویان دکتری می تونند کار کنن و پول بگیرن؟ مثلا با تدریس در دانشگاه میشه درآمد داشت؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام و عرض ادب دوست عزیز بلی این امکان برای شما فراهم است البته اینکه شما بتوانید مدرس شوید بسته به سوپروایزر و کورس هایی است که پذیرش می گیرید ولی بصورت کلی یا شما دستیار استاد می شوید یا در تحقیقات علمی شرکت می کنید. موفق باشید.
فیروزی
سلام و وقت بخیر من شرایط اولیه برای مهاجرت به هلند رو دارم. آیلتس 6.5، مدرک لیسانس، سنم 27 سال. اما بودجه ای که می تونم در نظر بگیرم یه مقدار محدوده و در حدود 500 میلیون می تونم برای سال اول در نظر بگیرم. خواستم بدونم آیا تضمینی هست که کار دانشجویی پیدا کنم و هزینه های زندگیمو پوشش بده؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام و عرض ادب به طور کلی شما حین تحصیل اجازه کار پاره وقت خواهید داشت و حقوق آن بخشی از هزینه زندگی شما را تامین می کند.برای کسب اطلاعات کامل و دقیقتر با توجه به رزومه شما با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید تا از مشاوره رایگان استفاده نمایید.
مشاوره رایگان