هزینه های تحصیل و زندگی در ژاپن

3 نظر

کشور ژاپن یکی از کشورهای واقع در آسیای شرقی است این کشور در زمینه های مختلفی همچون هنرهای سنتی از جمله مراسم چای، خوشنویسی و آرایش گل در سراسر جهان شناخته شده است. این کشور میراثی از باغ های خاص، مجسمه سازی و شعر دارد. ژاپن دارای بیش از ده ها مکان میراث جهانی یونسکو است و مردم آن به تلاش و تکاپو مشهور است. کشور ژاپن دارای سومین سیستم اقتصادی بزرگ و قوی در جهان است و می توان گفت که یک سیستم آموزشی بسیار قوی پشت این همه نو آوری در این کشور نهفته است. به طور کلی، ژاپن یک کشور بسیار امن برای مسافران بوده و در لیست ۱۰ کشور اول جهان در زمینه صلح قرار گرفته است. در حال حاضر تبعه ۶۸ کشور دنیا قادر به ورود بدون ویزا به کشور ژاپن هستند و تبعه مابقی کشورها از جمله ایران، برای ورود به این کشور نیاز به اخذ ویزا دارند. در این نوشتار هزینه های تحصیل و زندگی در ژاپن مورد بررسی قرار گرفته است و در یک بررسی اجمالی و با جمع بندی تجربه تحصیل در ژاپن می توان دریافت که این کشور از جمله کشورهای پرهزینه برای افراد خارجی به حساب می آید. در ادامه این نوشتار مطالبی در رابطه با میزان هزینه های تحصیل و زندگی در ژاپن، شرایط اقامت تحصیلی در ژاپن، مزایای تجربه تحصیل در ژاپن و نیز چگونگی تحصیل در مقاطع مختلف در این کشور مورد بررسی قرار گرفته است.امید است بتوانیم سؤالات شما همراهان و مخاطبین عزیز را در خصوص هزینه های تحصیل و زندگی در ژاپن پاسخ دهیم. لازم به ذکر است شما عزیزان می توانید برای دریافت مشاوره رایگان تلفنی و بهره مندی از تخصص و تجربه مشاوران مهاجرت با شماره تلفن های موسسه ملک پور تماس حاصل فرموده و یا فرم تماس را کامل نمایید.

عناوینی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • شرایط عمومی تحصیل در ژاپن
  • هزینه تحصیل در مدارس ژاپن
  • هزینه تحصیل در مقطع لیسانس در ژاپن
  • هزینه تحصیل در مقطع فوق لیسانس در ژاپن
  • هزینه تحصیل در مقطع دکتری در ژاپن
  • بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی در ژاپن
  • درآمد کار دانشجویی در ژاپن
  • هزینه های زندگی در ژاپن
  • سوالات متداول

تماس با ما

هزینه های تحصیل و زندگی در ژاپن

شرایط عمومی تحصیل در ژاپن

کشور ژاپن، یازدهمین کشور پرجمعیت جهان و همچنین یکی از پرجمعیت ترین کشورها است. شهر بزرگ توکیو، پایتخت این کشور پرجمعیت ترین منطقه شهری جهان است که بیش از 37.4 میلیون نفر جمعیت دارد.

در ژاپن مانند اکثر کشورها آموزش عالی پس از اتمام 12 سال آموزش آغاز می شود:

آموزش ابتدایی (6 سال ابتدایی) و آموزش متوسطه (3 سال دوره راهنمایی و 3 سال دبیرستان) و به طور کلی 5 نوع موسسه آموزش عالی وجود دارد که دانشجویان بین المللی می توانند در آن پذیرش شوند که عبارتند از:

1) دانشکده های فناوری

2) کالج های آموزش حرفه ای (دوره بعد از تحصیلات دانشگاهی تخصصی)

3) کالج های خردسالان

4) دانشگاه ها

5) مدارس تحصیلات تکمیلی

به طور کلی سیاست های دولت ژاپن در سال 2020 در جهت افزایش ورود دانشجویان به این کشور پیش رفته است و بر این اساس امکان یافتن کار پس از تحصیل نیز در سال های اخیر به نسبت راه هموار تری را طی می کند. اما با وجود این اقدامات همچنان با توجه به بالا بودن هزینه های تحصیل و زندگی در ژاپن و نیز سختی های راه اخذ اقامت دائم و تابعیت در ژاپن، انتخاب این کشور به عنوان مقصدی برای مهاجرت به عنوان اولویت توصیه نمی شود. همچنین لازم به ذکر است که قوانین حاکم بر کشور ژاپن با تابعیت دوگانه نیز منافات دارد.

هزینه های تحصیل و زندگی در ژاپن

اقامت ژاپن

هزینه تحصیل در مدارس ژاپن

هزینه های تحصیل و زندگی در ژاپن موضوعی است که ذهن بسیاری از متقاضیان تحصیل در مدارس ژاپن و نیز والدین را به خود مشغول می کند.تحصیل برای دانش آموزان در ژاپن از سن ۶ سالگی آغاز می شود.دانش آموزان در ژاپن تحصیلات خود را به مدت ۶ سال در دوره ابتدایی گذرانده و پس از آن وارد دوره دبیرستان می شوند.سپس با تحصیل در دبیرستان های ژاپن موفق به اخذ مدرک دیپلم می شوند.دانش آموزان پس از گذراندن دوره دبیرستان و اخذ مدرک دیپلم در ژاپن از طریق دوره های کوتاه مدت آمادگی لازم برای شرکت در آزمون های آمادگی دانشگاه ها را کسب می نمایند. این دوره ها برای ورود به رشته های پزشکی نیز برگزار شده و دروسی همچون زیست شناسی، ریاضی و فیزیک و شیمی در طول این دوره ها ارائه می شوند.در جدول زیر هزینه شهریه مقاطع مختلف در مدارس از جمله تحصیل در دبیرستان های ژاپن را مشاهده می نمایید:

 

مقطع تحصیلی

هزینه (دلار)

مهد کودک

۴۰۰۰

دوره ابتدایی (۶ سال)

۷۳۰۰۰-۱۷۰۰۰

دوره راهنمایی (۳ سال)

۳۴۰۰۰-۱۲۵۰۰

دوره دبیرستان (۳ سال)

۳۰۰۰۰-۲۰۰۰۰

هزینه تحصیل در مقطع لیسانس در ژاپن

همانگونه که بیان شد دانش آموزان پس از تحصیل در دبیرستان های ژاپن و قبولی در آزمون ورودی، وارد مقطع کارشناسی در دانشگاه های ژاپن می شوند.طول دوره مقطع لیسانس در ژاپن به طور میانگین ۴ سال است اما برخی از دوره ها ممکن است ۵ تا ۶ سال هم به طول بیانجامد. هر سال تحصیلی در ژاپن از دو ترم (آوریل تا سپتامبر و سپتامبر تا مارچ) تشکیل می شود. همچنین تحصیل در دانشگاه های دولتی این کشور به زبان ژاپنی انجام می پذیرد.در خصوص هزینه های تحصیل و زندگی در ژاپن می توان گفت هزینه تحصیل در دوره کارشناسی در دانشگاه های دولتی در حدود ۵۴۰۰۰۰ ین در سال به اضافه ۲۸۰۰۰۰ ین به عنوان هزینه ثبت نام بوده و در دانشگاه های خصوصی شهریه سالانه در مقطع لیسانس، در حدود ۸۷۵۰۰۰ تا ۳۷۰۰۰۰۰ ین در سال به اضافه ۲۳۵۰۰۰ تا ۱۷۰۰۰۰۰ ین به عنوان هزینه ی ثبت نام می باشد.

هزینه تحصیل در مقطع فوق لیسانس در ژاپن

فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی می توانند برای تحصیل در مقطع کارشناسی در ژاپن اقدام نمایند. دوره کارشناسی ارشد در ژاپن به مدت ۲ سال به طول می انجامد و دانشجویان پس از گذراندن ۳ ترم تحصیلی برای ارائه پایان نامه خود به عنوان یک پروژه تحقیقاتی اقدام می نمایند. لازم به ذکر است که تحصیل در اکثر رشته ها در مقطع کارشناسی ارشد در ژاپن به زبان انگلیسی است. همچنین ژاپن کشور بسیار امنی برای دانشجویان بین المللی بوده و نیز دانشگاه های بسیار معتبری در سطح جهانی در ژاپن وجود دارند، این دلایل موجب محبوبیت کشور ژاپن در بین متقاضیان گذراندن تحصیلات تکمیلی در خارج از کشور شده است.هزینه های تحصیل برای دوره کارشناسی ارشد در ژاپن در دانشگاه های دولتی این کشور در حدود ۵۴۰۰۰۰ ین در سال به اضافه ۲۸۰۰۰۰ ین به عنوان هزینه ثبت نام بوده و در دانشگاه های خصوصی شهریه سالانه ۵۱۵۰۰۰ تا ۱۲۵۰۰۰۰ ین به اضافه ۱۹۰۰۰۰ تا ۲۲۵۰۰۰ ین به عنوان هزینه ثبت نام برآورد می شود.

هزینه تحصیل در مقطع دکتری در ژاپن

فارغ التحصیلان دوره کارشناسی ارشد قادر خواهند بود برای تحصیل در دوره دکتری در ژاپن اقدام نمایند. لازم به ذکر است این مقاله در رابطه با هزینه های تحصیل و زندگی در ژاپن توسط کارشناسان متخصص موسسه ملک پور به رشته تحریر در آمده و هرگونه کپی برداری از آن شرعا حرام بوده و پیگرد قانونی دارد.دوره دکتری در ژاپن به مدت ۳ تا ۵ سال به طول می انجامد و دانشجویان این مقطع در طول دوره دکتری می بایست پروژه تحقیقاتی خود را که از ابتدا با سوپروایزر خود در میان گذاشته اند به پایان برسانند. هزینه تحصیل در مقطع دکتری در ژاپن در دانشگاه های دولتی در حدود ۵۳۹۰۰۰ ین در سال به اضافه ۲۸۲۰۰۰ ین به عنوان هزینه ثبت نام تخمین زده می شود. همچنین هزینه شهریه در دانشگاه های خصوصی در حدود سالیانه ۵۱۵.۲۸۳ ین در رشته های پزشکی و در حدود سالیانه ۱.۱۲۳.۳۷۹ برای رشته های هنر تخمین زده می شود.تحصیل در دوره دکتری در ژاپن نیازمند ارائه رزومه آکادمیک قوی می باشد و یکی از فاکتورهای اساسی در این خصوص ارائه مدرک زبان است. شما عزیزان می توانید برای یادگیری زبان از محصول بی نظیر  آموزش زبان انگلیسی با تدریس مدیر موسسه ملک پور استفاده نمایید.

هزینه های تحصیل و زندگی در ژاپن

دوره فوق فشرده آموزش زبان (SIC)

بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی در ژاپن

با توجه به بالا بودن هزینه های تحصیل و زندگی در ژاپن انواع مختلفی از بورسیه های تحصیلی در ژاپن برای دانش آموزان مقاطع تحصیلی مختلف وجود دارد. متقاضیان دریافت بورسیه تحصیلی در ژاپن می بایست حداقل یکی از شرایط زیر را دارا باشند:

  • دانشجویان از یکی از دانشگاه های ژاپن پذیرش تحصیلی به همراه توصیه نامه برای دریافت بورس تحصیلی را داشته باشند.
  • از طرف سفارت کشور ژاپن و یا کنسولگری توصیه نامه دریافت بورس تحصیلی داشته باشند.
  • محققان دارای کمتر از ۳۵ سال سن به شرطی که ۱۶ سال دوره تحصیلات تکمیلی را گذرانده باشند.
  • دانشجویانی که تحصیل کرده کشور ژاپن بوده و اکنون از یکی از دانشگاه های این کشور نامه پذیرش داشته باشند.
  • دانشجویان متقاضی برای شرکت در دوره کارشناسی با دارا بودن دیپلم ۱۲ ساله و سن ۱۷ تا ۲۵ سال.
  • متقاضیان ثبت نام در کالج های فنی و مهندسی با گذراندن ۱۱ سال تحصیلی در مدرسه و داشتن سن ۱۷ تا ۲۵ سال.

نام برخی از بورسیه های تحصیلی در ژاپن:

  • برنامه بنیاد بین المللی بورس تحصیلی Sato Yo در دانشگاه کیوشو
  • برنامه تحصیلات تکمیلی OIST برای دانشجویان بین المللی در ژاپن
  • بودجه KMMF برای دانشجویان بین المللی در ژاپن
  • بورسیه دانشگاه توکیو تادای برای دانشجویان بین المللی در ژاپن
  • کمک مالی بنیاد بین المللی Nitori "کمک هزینه بنیاد خصوصی در ژاپن
  • بورسیه تحصیلی بین المللی دانشجویان ورودی پژوهش گرا (ROIS) در ژاپن
  • جوایز شایستگی بین المللی در دانشگاه معبد، پردیس ژاپن

درآمد کار دانشجویی در ژاپن

به طور کلی دانشجویان بین المللی برای فراهم کردن هزینه های تحصیل و زندگی در ژاپن قادر خواهند بود تا به مدت ۲۸ ساعت در هفتده به عنوان کار پاره وقت مشغول به کار شوند.گفته می شود درآمد دانشجویان در این کشور می تواند هزینه های تحصیل و زندگی دانشجویان را پوشش دهد.متوسط حقوق مشاغل پاره وقت در ژاپن در حدود ۹۰۰ ین در هر ساعت است؛ اما دانشجویان می توانند تا ساعتی ۳۰۰ ین هم درآمد داشته باشند. در حالت کلی درآمد ماهیانه دانشجویان در حدود ۲۰۰۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰۰ تخمین زده می شود. با توجه به این مبلغ شرایط اقامت تحصیلی در ژاپن از نظر هزینه ها و درآمد تاحدی منطقی به نظر می آید اما به طور کل این کشور امکانات قابل توجهی از لحاظ مهاجرپذیری ندارد. در خصوص شرایط مهاجرت به ژاپن می توانید به مقاله زیر مراجعه نمایید:

هزینه های تحصیل و زندگی در ژاپن

مهاجرت به ژاپن

هزینه های زندگی در ژاپن

فاکتورهای بسیاری مانند موقعیت مکانی و عادت های زندگی در تعیین میزان هزینه های تحصیل و زندگی در ژاپن مؤثر هستند؛ اما به طور میانگین این هزینه ها را می توان در حدود ماهانه ۱۰۰۰۰۰ ین تخمین زد. در جدول زیر برخی از هزینه های زندگی در ژاپن را مشاهده می نمایید:

 

هزینه (ین)

مواد غذایی

۸۵۰

یک وعده غذا در رستوران

۱۰۵.۵۲

یک بطری آب

۱۹۶.۱۰

یک لیتر شیر

۵۴۸.۶۴

یک کیلوگرم برنج

۲۳۴.۵۸

۱۲ عدد تخم مرغ

۷۴۰.۶۳

یک کیلوگرم سیب

۲۹۴.۸۷

یک کیلوگرم موز

هزینه (ین)

حمل و نقل

۲۱۰

بلیط یک طرفه حمل و نقل عمومی

۶۴۰

تاکسی

هزینه (یورو)

اجاره منزل

۸۸،۲۷۹.۷۸ (ماهانه)

آپارتمان ۱ خوابه در مرکز شهر

 ۵۷،۹۵۴.۳۱ (ماهانه)

آپارتمان ۱ خوابه خارج از مرکز شهر

سوالات متداول

✔️ آیا کشور ژاپن گزینه مناسبی برای مهاجرت تحصیلی است؟

کشور ژاپن علی رغم داشتن امنیت بسیار بالا و سیستم آموزشی قوی در مقابل کشورهای مهاجرپذیر، گزینه مناسبی برای مهاجرت به عنوان یک مقصد محسوب نمی شود.

✔️ آیا تحصیل در ژاپن به زبان انگلیسی امکان پذیر است؟

تحصیل در ژاپن در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در اکثر رشته ها به زبان انگلیسی انجام می شود.

✔️ آیا امکان دریافت بورسیه و کمک هزینه های تحصیلی در ژاپن وجود دارد؟

بله، در صورت داشتن شرایط مورد نیاز این امکان وجود دارد.

✔️آیا امکان اخذ تابعیت پس از تحصیل در ژاپن وجود دارد؟

بله، اما اخذ تابعیت در کشور ژاپن مسیر سختی را پیش روی مهاجرین قرار می دهد.

_____________سخن پایانی _____________

با توجه به آنچه در خصوص هزینه های تحصیل و زندگی در ژاپن و مزایای تحصیل در ژاپن گفته شد می توان گفت به طور کلی این کشور سیاست های تازه ای را در خصوص جذب دانشجویان بین المللی در پیش گرفته است و همه ساله عده ای از متقاضیان تحصیل در خارج از کشور در خصوص مهاجرت و ادامه تحصیل در کشور ژاپن تمایل نشان می دهند اما می توان به این نکته نیز اشاره نمود که علی رغم امکانات بسیار عالی و کیفیت آموزشی بسیار مناسب در ژاپن بسیاری از دانشجویان کشورهای اروپایی، کانادا و استرالیا را به عنوان مقصدی برای تحصیل ترجیح می دهند و به طور کلی انتخاب مقصد مهاجرت برای دانشجویان فاکتورهای عمده ای را در برمی گیرد که برای هر شخص می تواند متفاوت باشد.در این خصوص شما عزیزان می توانید به منظور دریافت مشاوره تخصصی رایگان و بهره مندی از تجربه و تخصص کارشناسان امر مهاجرت، با شماره تماس های موسسه ملک پور تماس حاصل فرمایید و یا فرم تماس را کامل کنید. همچنین می توانید سؤالات خود را در بخش "ثبت پرسش" در پایان این مقاله مطرح نموده تا کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان باشند.

امتیاز 5 از 5 ( 10 رای ثبت شده)

ثبت پرسش
علیپور
سلام و عرض ادب آیا می توان برای گذراندن دوره زبان ژاپنی به این کشور رفت و ویزای تحصیلی دریافت کرد؟ با 34 سال سن شانسی برای دریافت ویزای تحصیلی دارم؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام و عرض ادب با توجه به اینکه نفرمودید اخرین مدرک تحصیلی شما چه زمانی بوده لطفا با کارشناسان ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان و تخصصی استفاده نمایید .
samyar
سلام آیا واقعا اجباره ک مدرک تافل یا آیلتس داشته باشیم برای تحصیل در ارشد و دکترا؟ چون من میخواستم مدرک زبان ژاپنی بگیرم
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
سلام و عرض ارادت. دوست گرامی دانشجویان بین المللی و بخصوص برای مقطع دکتری بهتر است که مدرک زبان انگلیسی ارائه نمایند اما بسته به نظر سوپروایزر و دانشگاه ممکن است مدرک ژاپنی شما نیز مورد قبول واقع شود. بهتر است این مورد را از سایت دانشگاه چک نمایید.
Del
سلام من 19سال دارم و مدرک که در حال حاضر دارم دیپلم هست و دارم برای آیلتس درس میخونم و همچنین زبان ژاپنی را هم شروع کردم میخواستم بدونم که برای فوق دیپلم اقدام کنم بهتره یا لیسانس ؟ رشته خاصی هم مد نظرم نیست من فقط به زبان خواندن علاقه دارم
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام دوست عزیز اگر تحصیل در ایران مدنظر شما می باشد بایستی برای لیسانس اقدام نمایید تا بعدها بتوانید برای فوق لیسانس در ژاپن پذیرش بگیرید.
مشاوره رایگان