هزینه تحصیل در سوئیس

1 نظر

 سوئیس، کشوری کوچک با جمعیت پایین اما بسیار زیبا، پر طرفدار و با کیفیت بالای نظام آموزشی و اقتصادی است. بخاطر زیبایی و کیفیت بالای آموزش و تعلیم در مدارس و دانشگاه ها، متقاضیان زیادی تمایل به مهاجرت به سوئیس از طریق تحصیل را دارند. همچنین هزینه تحصیل در سوئیس در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی بالاتر بوده و زبان اصلی این کشور در سه زبان آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی است. بنابراین در صورتی که بخواهید هزینه تحصیل در سوئیس برای شما کمتر از 10 هزار فرانک باشد؛ باید به یکی از سه زبان این کشور تسلط خوبی داشته باشید و وارد دانشگاه های دولتی شوید. در کنار هزینه تحصیل در سوئیس که مبالغ شهریه در دانشگاه های خصوصی رقم بالایی می باشد، هزینه های زندگی نیز در سوئیس بالا می باشد. شایان ذکر است که موسسه mie جهت نگارش و تهیه این مقاله از مشاوره وکلای محلی این کشور و همچنین بررسی سایت های معتبر و دولتی مطالب را جمع آوری کرده و ارائه این مطالب به منزله ارائه خدمات نمی باشد. در این مقاله در خصوص هزینه تحصیل در دانشگاه های سوئیس و دیگر هزینه ها صحبت شده است و می توانید اطلاعات مفیدی به دست آورید. در نظر داشته باشید چنانچه قصد مهاجرت به کشور سوئیس و دیگر کشورهای اروپایی ارزشمند، کانادا و آمریکا را دارید می توانید با موسسه ملک پور تماس گرفته و از مشاوره اولیه رایگان جهت بررسی شرایط خود راهنمایی دریافت کنید.

تماس با ما

 

هزینه تحصیل در سوئیس

بررسی هزینه تحصیل در مدارس سوئیس

مدارس در سوئیس به 2 صورت خصوصی و دولتی وجود دارد که دانش آموزان می توانند برای تحصیل در یکی از این مدارس اقدام به تحصیل نمایند. دانش آموزان در کشور سوئیس از سن 7 سالگی تحصیل خود را آغاز می نمایند و به مدت 8 سال به تحصیل در مقطع ابتدایی می پردازند. پس از گذراندن دوره ابتدایی و اتمام آن دانش آموزان می توانند تحصیلات خود را در primarschule ادامه دهند که طول دوره تحصیل در این مقطع 6 سال می باشد و یا می توانند تحصیلات خود را در oberstufenschule ادامه دهند. طول دوره تحصیل در این مقطع 3 ساله خواهد بود. اگر قصد تحصیل در مدارس سوئیس را دارید مهمترین مسئله ای که باید به آن اشاره شود هزینه تحصیل در این مقطع می باشد. هزینه تحصیل در مدارس سوئیس بسیار بالا و چیزی حدود 50000 تا 120000 یورو در سال شهریه مدارس می باشد. به این شکل که هزینه تحصیل در مقطع ابتدایی و مدارس برای دانشجویان بین المللی به صورت شبانه روزی بوده و تعداد دانش آموزان حداکثر به 15 نفر می رسد. هر چند هزینه های تحصیل در سوئیس بالا می باشد اما این مدارس با داشتن تمام امکانات از جمله کلاس های آموزشی هنری، ورزشی، با استفاده از دستگاه های با تکنولوژی بالا، فراهم نمودن فضای زیبا و سالم در طول سال تحصیلی، یادگیری را برای دانش آموزان آسانتر و دلنشین تر کرده است. خوب است بدانید که هر چند هزینه تحصیل در سوئیس بالا می باشد، اما شما با سرمایه گذاری در مقطع مدرسه برای فرزندان خود، برای ورود به دانشگاه های دولتی دیگر هزینه ای بالایی برای تحصیل نخواهند. همچنین مدارس بین المللی بیشتر پذیرای دانش آموزان در مقطع دبیرستان هستند که این مسئله بیشتر بخاطر پخته تر بودن دانش آموزان می باشد.

ویدئو موسسه MIE در مورد تحصیل در سوئیس

هزینه تحصیل در سوئیس در دوره کارشناسی

به طور کلی سوئیس کشوری است که هزینه تحصیل و زندگی آن نه تنها برای مهاجران و دانشجویان بین المللی بلکه برای خود بومیان نیز بسیار بالا می باشد. هزینه تحصیل در سوئیس در دوره کارشناسی بسته به رشته، دانشگاه و شهر متغیر است. طبیعتاً دانشگاه های دولتی به دلیل گرفتن بودجه قابل قبول از دولت، هزینه کمتری دارند. این هزینه های تحصیل در سوئیس برای دوره لیسانس حدودا بین 400 تا 3700 و این شهریه برای دانشگاه های دولتی در نظر گرفته شده است. البته باید به این مورد نیز اشاره نمود که دانشجویان بین المللی که در برنامه تبادل دانشجو قرار دارند (exchange program)، نیاز به پرداخت شهریه ندارند. برای دانشگاه های خصوصی، مقدار این شهریه بالاتر می‌رود و بسته به همان مواردی که ذکر شد، این شهریه متغییر است و حدودا بین 25000 تا 35000 و برای برخی مراکز حتی بیشتر نیز می‌باشد. 

برای تحصیل در مقطع کارشناسی در سوئیس دانشجویان می توانند به زبان آلمانی و یا به زبان انگلیسی تحصیل نمایند. برای تحصیل به زبان آلمانی دانشجویان باید مدرک زبان در سطح B1 را در برخی از رشته ها ارائه نمایند. همچنین برای تحصیل به زبان انگلیسی نیاز به ارائه مدرک زبان در سطح IELTS 6 می باشد. دانشجویانی که به تحصیل در این مقطع می پردازند می توانند در حدود 10 ساعت در هفته مشغول به تحصیل شوند که در این صورت تنها می توانند بخشی از هزینه های خود را تأمین کنند.

هزینه تحصیل در سوئیس در دوره کارشناسی ارشد

دانشجویانی که در این مقطع قصد ادامه تحصیل را دارند این امکان را دارند که در بسیاری از رشته ها مانند رشته های مهندسی، هنر، مدیریت، پزشکی و... تحصیلات خود را ادامه دهند. جالب است که بدانید دانشجویان برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در سوئیس می توانند در 41 دانشگاه این کشور به تحصیل بپردازند. همچنین در حدود 54000 دانشجوی بین المللی در این کشور مشغول به تحصیل هستند. هزینه تحصیل در سوئیس در دوره کارشناسی ارشد برای دانشگاه های دولتی در حد شهریه برای کارشناسی یعنی مابین 400 تا 3700 یورو است. هزینه متوسط برای فوق لیسانس در سوئیس تقریباً 13000 یورو شامل هزینه های تحصیل است. برخی از دانشگاه ها دوره های پرهزینه تری دارند که حدود 30.000 تا 85.000 هزینه دارند. مدت زمان این دوره ها معمولاً بین 1 تا 2 سال است و سال تحصیلی بین ماه های سپتامبر و ژوئن است. متوسط هزینه تحصیل در سوئیس و زندگی برای دانشجوی کارشناسی ارشد در سوئیس بین 65.000-100.000 یورو شهریه سالانه برای دانشجویان بین المللی است. باید این مورد را نیز در نظر گرفت که تمام این دانشگاه های خصوصی در هر مقطعی به زبان انگلیسی می باشند.

اگر قصد تحصیل در سوئیس و به زبان انگلیسی را دارید باید بتوانید IELTS 6.5 خود را ارائه نمایید تا امکان اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی این کشور را داشته باشید. همچنین دانشجویانی که در این مقطع به تحصیل می پردازند می توانند در حین تحصیل به کار دانشجویی در حدود 20 ساعت در هفته نیز بپردازند و بخشی از هزینه های خود را تأمین نمایند.

رشته های پر طرفدار در مقطع ارشد شامل:

اقتصاد

مهندسی

بازرگانی

ارتباطات

کسب و کار

رشته MBA

 

تحصیل در سوئیس بدون مدرک زبان

این مقاله را از دست ندهید: تحصیل در سوئیس بدون مدرک زبان

در این مقاله تحصیل در سوئیس بدون مدرک زبان را به شما معرفی می کنیم.

هزینه تحصیل دکتری در سوئیس

دانشجویان زیادی هستند که علاقه به تکمیل دوره های تحصیلی خود و تحصیل دکترا در سوئیس د دارند و همچنین بخاطر هزینه تحصیل در سوئیس و زندگی که بالا می باشد، با ورود به مقطع دکتری این هزینه بخاطر شرایط خاص این دوره می تواند پایین باشد. هزینه تحصیل دکتری در سوئیس بین 100 تا 900 فرانک سوئیس است و دانشجویان بسته به رشته و پروژه های تحقیقاتی ممکن است از پرداخت شهریه معاف شده و حتی حقوق ماهیانه نیز دریافت کنند. این دوره تحصیلی بسته به رشته 3 تا 4 ساله می باشد و بیشترین داوطلب را در رشته های کامپیوتر، برق و مکانیک دارد.

اگر قصد تحصیل در مقطع دکترا را دارید یکی از مهمترین مواردی که باید رعایت نمایید داشتن تأیید سوپروایزر یا همان استاد راهنما می باشد که پس از تأیید سوپروایزر می توانید پذیرش تحصیلی خود را اخذ نمایید. همچنین برای دریافت پذیرش تحصیلی خود در این مقطع دانشجویان باید مقالات ISI و همچنین مقالات متعدد داخلی داشته باشند و بتوانند حداقل IELTS 7 را نیز ارائه نمایند تا موفق به اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی این کشور شوند. نکته مهمی که در مورد تحصیل در مقطع دکترا باید بدانید این است که دانشجویان در این مقطع می توانند فاند تحصیلی نیز دریافت نمایند که در این مورد، نظر سوپروایزر بسیار حائز اهمیت می باشد. همچنین دانشجویان در این مقطع می توانند به کار دانشجویی در حدود 30 ساعت در هفته بپردازند و هزینه های تحصیل و زندگی خود را نیز تا حدی تأمین کنند.

معرفی و بررسی هزینه تحصیل در دانشگاه های سوئیس

کشور سوئیس یکی از کشورهای مطرح در سطح جهانی برای ارائه نظام آموزشی و برنامه های درسی بالا برای مقاطع مختلف است. اگر بخواهیم بصورت کلی به معرفی و بررسی هزینه تحصیل در دانشگاه های سوئیس بپردازیم، در دو دسته خلاصه می شود. دانشگاه های دولتی و دانشگاه های خصوصی.

هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی سوئیس

بودجه دریافتی از دولت توسط دانشگاه های دولتی سوئیس بودجه قابل توجهی می باشد. به همین دلیل است که هزینه های تحصیل در دانشگاه های سوئیس در مقایسه با هزینه های دریافتی توسط دانشگاه های بریتانیا یا ایالات متحده مقرون به صرفه تر است. خوب است بدانید که دانشجویان بین المللی که از طریق برنامه تبادل دانشجو وارد دانشگاه های سوئیس می شوند هیچ شهریه ای جهت تحصیل پرداخت نمی کنند. هزینه تحصیل در سوئیس در دانشگاه های دولتی این کشور به طور میانگین: برای برنامه های کارشناسی و کارشناسی ارشد بین 400 - 3700 یورو در سال و برای دانشجویان مقطع دکترا 100 - 900 یورو در سال برای اطلاع از شرایط تحصیل رایگان در سوئیس این مقاله را مطالعه فرمایید.

هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی سوئیس

هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی سوئیس به طور کلی بخاطر بالا بودن مبلغ شهریه ها، برای بیشتر دانشجویان خارجی مقرون به صرفه نمی باشد و حتی هزینه های تحصیل در سوئیس برای بعضی رشته ها می تواند به 43000 یورو در سال هم برسد. جالب است بدانید که در صورت پرداخت کامل شهریه ها توسط دانشجویان برای شروع برنامه تحصیلی در بعضی دانشگاه ها، شامل تخفیف نیز می شوند. همچنین در برخی از مقاطع تحصیلی، تعداد کل دروس یا واحدها در میزان شهریه و هزینه تحصیل در سوئیس تاثیرگذار است.

هزینه دانشگاه های خصوصی در سئئیس

معرفی دانشگاه های مقرون به صرفه در سوئیس و شهریه آنها

بخاطر بالا بودن هزینه تحصیل در سوئیس و علاقه زیاد دانشجویان به این کشور کوچک اما قدرتمند، شرایط تحصیل کم هزینه در برخی دانشگاه ها فراهم می باشد. در جدول زیر برخی از دانشگاه های مقرون به صرفه و شهریه آنها ذکر شده است:

اسامی دانشگاه

میزان شهریه

سطح هزینه

دانشگاه ژنو

900 یورو در سال

متوسط

دانشگاه برن

1700 یورو در سال

متوسط

دانشگاه علوم و هنرهای کاربردی شمال غربی سوئیس

1260 یورو در سال

متوسط

دانشگاه لوزان

1040 یورو در سال

متوسط

هزینه تحصیل در رشته های تاپ و خاص در سوئیس

بعد از بررسی کلی هزینه تحصیل در سوئیس در مدارس و مقاطع دانشگاهی این کشور در این بخش در یک جدول به هزینه تحصیل در رشته های تاپ و خاص در سوئیس اشاره خواهیم کرد. بطور کلی کشور سوئیس در رده کشورهای گران برای تحصیل و زندگی است و همانطور که می دانید برخی رشته های پرطرفدار چون شاخه های پزشکی و مهندسی هزینه های متفاوتی دارند.

نام رشته/ مقطع لیسانس

هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی

تحصیل رشته پزشکی در سوئیس

43.000 یورو

تحصیل رشته حقوق در سوئیس

18.500 یورو

رشته MBA

30.000 تا 85.000 فرانک سوئیس

نام رشته/ مقطع فوق لیسانس

هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی

رشته حقوق

13.000 یورو

رشته کامپیوتر

به طور متوسط 26 هزار فرانک سوئیس

رشته مدیریت

حداقل 28 هزار فرانک سوئیس

 

توجه داشته باشید هزینه های تحصیل در سوئیس در هر رشته ای بسته به دانشگاه در مقاطع مختلف تفاوت هایی دارد و هزینه تحصیل دکتری در سوئیس در دانشگاه های دولتی مقرون به صرفه و بین 300 تا 900 فرانک سوئیس می باشد.

هزینه های تحصیل و زندگی در سوئیس

هزینه زندگی دانشجویی در سوئیس

کشور سوئیس با وجود مساحت کم و پایین بودن جمعیت کشور بسیار گرانی برای دانشجویان محسوب می شود. هزینه زندگی دانشجویی در سوئیس در مقایسه با کشورهایی چون مجارستان، بلژیک و رومانی بسیار بالا می باشد. برای دانشجویانی که علاقه به تحصیل در این کشور را دارند علاوه بر هزینه تحصیل در سوئیس و به ویژه در صورت خصوصی بودن باید هزینه های زندگی را نیز در نظر بگیرند؛ که این مبلغ برای دانشجویان برای یک ماه می توانید حدود 1500 فرانک سوئیس باشد. این هزینه شامل هزینه های خورد و خوراک، وسایل نقلیه، پوشاک، کتاب و... می باشد.

هزینه تامین غذا

اکثر دانش‌آموزان انتخاب می‌کنند که از سوپرمارکت ‌ها غذا بخرند و هر چند وقت یکبار بیرون غذا بخورند. میزان هزینه پرداختی در ماه برای غذا می تواند بین 400 تا 550 یورو در ماه باشد. سعی کنید بیشتر خرید خود را بعد از ساعت 5 بعد از ظهر انجام دهید. زمانی که بسیاری از فروشگاه ها 25 تا 50 درصد تخفیف برای اقلام فاسد شدنی ارائه می دهند. در رستوران های کم هزینه و به صرفه در سوئیس، برای یک وعده غذایی به مبلغ 16 تا 27 یورو برای یک شخص هزینه زندگی در سوئیس خواهد داشت. میزان هزینه وعده های غذایی در رستوران هایی که غذاهای بین المللی ارائه می دهند، قیمت های پایین تر و مقرون به صرفه تری دارند. از گزینه های مناسب می توان به سالن غذاخوری دانشگاه اشاره کرد که در آن فقط 8 تا 10 یورو هزینه وعده غذایی می باشد، یا اسنک بارها یا رستوران هایی که در فروشگاه های بزرگ وجود دارند (مانند Migros، Coop یا Manor).

هزینه حمل و نقل

در بین دانشجویان حدود 11 درصد با پیاده روی، 10 درصد از دوچرخه و 10 درصد باقی از وسایل حمل و نقل عمومی جهت تردد استفاده می کنند. میزان هزینه ماهیانه برای استفاده از حمل و نقل عمومی حدود 55 یورو است. در شهرهای بزرگ چون زوریخ، بازل، برن، ژنو، لوزان و نوشاتل، از هر بلیط حمل و نقل عمومی می توان در قطار، تراموا، اتوبوس و حتی در کشتی استفاده کرد. همچنین شما عزیزان در صورت بررسی وب سایت Numbeo می توانید از سایر قیمت ها و هزینه زندگی دانشجویی در سوئیس اطلاعات کسب کنید.

هزینه بلیط یک طرفه (وسیله نقلیه عمومی)

3.50 فرانک سوئیس

هزینه تاکسی

3.80 فرانک تا 69.00 فرانک

هزینه بنزین (1لیتر)

1.89 فرانک

 

هزینه تحصیل در سوئیس

هزینه بیمه دانشجویی

هزینه بیمه دانشجویی ارائه شده توسط SWICA برای دانشجویان خارج از اتحادیه یک پکیج بیمه دانشجویی مقرون به صرفه می باشد و حق بیمه ماهانه برای این دانش آموزان که کمتر از 25 سال دارند، 91.70 فرانک (با کسر سالانه 500 فرانک) است. این در حالی است که برای دانشجویان بالای 25 سال قیمت ها کمی بالاتر می باشد.

هزینه کتاب و هزینه های جانبی تحصیل

در کنار هزینه تحصیل در سوئیس که مهم ترین آنها شهریه تحصیل، هزینه زندگی چون مایحتاج، حمل و نقل و بیمه، دانشجویان ممکن است برخی هزینه کتاب و هزینه های جانبی تحصیل داشته باشند. همانطور که در بالا نیز اشاره شد بخاطر بالا بودن هزینه زندگی دانشجویی در سوئیس برای اجاره، خورد و خوراک و پوشاک؛ این هزینه ها با در نظر گرفتن برخی موارد چون آب، برق، اینترنت، سینما و غیره می تواند بین 218 فرانک تا 300 فرانک سوئیس باشد.

هزینه انواع خوابگاه دانشجویی در سوئیس

نرخ اقامت در سوئیس و هزینه انواع خوابگاه دانشجویی در سوئیس بین 600 تا 700 یورو در ماه است که این مبلغ در مقایسه با میانگین بین المللی 300 یورو در ماه بسیار بالا است. از متداول ترین گزینه های محل اقامت در بین دانشجویان بین المللی در سوئیس می توان به تالارهای دانشجویی با هزینه بین 450 تا 800 یورو در ماه اشاره کرد و تعداد این مکان ها محدود است. اجاره یا اشتراک یک آپارتمان متوسط هزینه ماهیانه بین 700 تا 1200 یورو است. این گزینه یکی از پرطرفدار ترین انتخاب ها برای اقامت در بین دانشجویان است. از خوبی های اجاره آپارتمان بصورت مشترک با دیگر دانشجویان می توان به پایین آمدن هزینه ها و عدم تنهایی اشاره کرد. همانطور که می دانید هزینه تحصیل در سوئیس و زندگی در این کشور در مقایسه با دیگر کشورها بالا است و برای مدیریت هزینه های ماهیانه نیازمند به برنامه و حمایت از در سال های اول است. هر دانشجو باید بودجه میانگین بین 1300 تا 1700 یورو را برای هزینه های یک ماه خود شامل اقامت، غذا، حمل و نقل، لوازم و فعالیت های اوقات فراغت را در نظر داشته باشد. ژنو و زوریخ که بعنوان شهرهای گران سوئیس شناخته می شوند هزینه زندگی برای یک ماه به مبلغ بیش از 1700 یورو می باشد.

شرایط کار دانشجویی در سوئیس و نحوه تامین هزینه ها

بسیاری از اشخاصی که قصد اقامت سوئیس از طریق تحصیل را دارند بجز دانستن اطلاعاتی در مورد هزینه های تحصیل و زندگی در سوئیس می خواهند که از شرایط کار دانشجویی در سوئیس نیز اطلاع داشته باشند تا با انجام کار دانشجویی در حین تحصیل بتوانند هزینه های تحصیل و زندگی خود را نیز تأمین نمایند. این مقاله متعلق به موسسه ملک پور می باشد و توسط کارشناسان و مشاورین تهیه و نگارش شده است. هرگونه کپی برداری از این مقاله شرعاً و قانوناً حرام می باشد و پیگرد قانونی خواهد داشت. در مورد کار دانشجویی در سوئیس باید گفت که دانشجویانی که برای اقامت سوئیس از طریق تحصیل اقدام می نمایند با توجه به مقطع تحصیلی که در آن مشغول به تحصیل هستند، اجازه کار خواهند داشت، به طور مثال دانشجویان با اخذ اقامت سوئیس از طریق تحصیل در مقطع کارشناسی می توانند در حدود 10 تا 15 ساعت در هفته و دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد می توانند در حدود 20 تا 25 ساعت و دانشجویان مقطع دکترا می توانند در حدود 30 ساعت در هفته به کار بپردازند. نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که دانشجویان با انجام کار دانشجویی تنها می توانند بخشی از هزینه های خود را تأمین نمایند. برای اطلاع کامل از قوانین و شرایط مهاجرت به کشورهای مختلف می توانید ویدئو راهنمای گام به گام انتخاب مسیر مهاجرت را مشاهده نمایید.

گام به گام تا اخذ اقامت


سوالات متداول

آیا هزینه تحصیل در سوئیس کم هزینه می باشد؟

میزان شهریه برای تحصیل در دانشگاه های خصوصی سوئیس بسیار بالا می باشد و جزو کشورهای پر هزینه برای تحصیل دانشجویان می باشد.

آیا هزینه تحصیل در مدارس سوئیس در مقایسه با مقاطع دانشگاه کم هزینه می باشد؟

هزینه تحصیل در سوئیس در برخی از رشته ها در تمامی مقاطع بالا می باشد و نمی توان تفاوت شهریه مدارس و دانشگاه ها را به طور دقیق مقایسه نمود.

آیا هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی سوئیس پایین می باشد؟

بله. شما در صورت تسلط به یکی از سه زبان اصلی این کشور، آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی می توانید با هزینه زیر 10 هزار فرانک سوئیس در سال به تحصیل بپردازید.

هزینه زندگی دانشجویی در سوئیس در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی چگونه است؟

هزینه زندگی در کشور سوئیس در یک ماه بین 1500 تا 2000 فرانک سوئیس بوده و برای زندگی دانشجویی در مقایسه با کشورهایی چون بلژیک، مجارستان، اسپانیا و آلمان گران می باشد.


سخن پایانی

در این مقاله به تحلیل هزینه تحصیل در سوئیس، کشوری زیبا و پر طرفدار که کیفیت آموزش در مدارس و دانشگاه های این کشور زبان زد می باشد؛ پرداخته شد. همانطور که هزینه تحصیل در دانشگاه های سوئیس برای هر سه مقطع دانشگاه و مقطع مدارس را بررسی کردیم، تحصیل در این کشور در دانشگاه های خصوصی بسیار هزینه بر می باشد. در حالی که هزینه های تحصیل و حتی زندگی در برخی کشورها چون بلژیک و آلمان می تواند برای یک دانشجو در مقایسه با سوئیس بسیار پایین باشد. هر چند در صورتی که بتوانید برای مقطع دکتری از این کشور پذیرش دریافت کنید بخاطر پروژه های تحقیقاتی و پایین بودن هزینه تحصیل دکتری در سوئیس می تواند انتخاب مناسبی باشد. بنابراین شما عزیزان در صورتی که شرایط هزینه تحصیل در سوئیس را نداشته باشید، نا امید نشوید و برای کشورهای هم تراز اما با هزینه های پایین در دیگر کشورها اقدام کنید. شما عزیزان می توانید برای دریافت اطلاعات متناسب با شرایط مالی خود با موسسه ملک پور تماس گرفته و از تماس رایگان و مشاوره اولیه استفاده کنید. 

امتیاز 5 از 5 ( 13 رای ثبت شده)

ثبت پرسش
جوادی نیا
سلام. ممنونم از اطلاعات خوبی که در مورد هزینه های تحصیل و زندگی در سوئیس در این مقاله دادین. سوالی در این زمینه داشتم که آیا بورسیه تحصیلی سوئیس به همه رشته های تحصیی تعلق می گیره؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام و عرض ادب دوست عزیز سپاسگزاریم از الطافتان بصورت کلی اگر بخواهیم خدمتان پاسخ دهیم بلی در همه رشته ها می توان موفق به اخذ بورسیه تحصیلی شد. اما این رشته شما نیست که تعیین کننده بورسیه است بلکه رزومه علمی شما در در آن رشته خاص است که می تواند شما را به بورسیه برساند. پیشنهاد می کنم حتما با موسسه تماس بگیرید تا شرایط عمومی شما بصورت رایگان بررسی شود. موفق باشید.
مشاوره رایگان