مهاجرت به ترکیه از طریق کار

6 نظر

ویزای کاری ترکیه به شما حق وارد شدن به بازار کار ترکیه را می دهد. شما با اخذ این ویزا اجازه دارید برای یک مدت زمان مشخص به منظور یافتن کار و اشتغال در کشور ترکیه بمانید. البته ایرانیان مهاجر برای کار کردن در کشور ترکیه نیاز به اخذ این نوع ویزا ندارند. زیرا از لحاظ جغرافیایی این کشور به نسبت کشورهای اروپایی و سایر کشورها به ایران نزدیک است. با وجود کشورهای تاپی همانند اروپا متقاضیانی نیز در تلاش هستند تا رزومه خود را برای کارفرمایان ترک زبان ترکیه ارسال نمایند. زیرا همان گونه که دانستید، ایرانیان بدون ویزا می توانند به ترکیه بروند و با کارفرما معتمد ترکیه ای ارتباط کاری بگیرند. اقتصاد کشور ترکیه به رغم جایگاه خود به عنوان یک کشور پیشرفته در حال توسعه به دلیل بحران ارزی با کاهش شدیدی روبرو شده است. در حال حاضر این کشور برای حفظ گسترش سریع خود در تلاش است. ایرانیانی که قصد دارند  کارکردن در ترکیه را تجربه زندگی آینده خود قرار دهند، باید بدانند که به منظور ارتباط و همکاری با یک کارفرمای شهروند می بایستی قبل از ورود به کشور ترکیه تاییدیه کار داشته باشند.

 مقاله مهاجرت کاری به ترکیه را به منظور آگاه سازی شما متقاضیان کار از شرایط کار در شهر های متنوع ترکیه طراحی نمودیم. مسئله اصلی، قابل تامل و ویژه‌ای که قرار است در عناوین بعدی راجع به آن ها مفصل و جامع به بحث بپردازیم، درباره مشاغل مورد نیاز ترکیه، شرایط اخذ ویزای کاری ترکیه و هزینه ویزای کار ترکیه می باشد. حال برای این که به عنوان یک کارگر غیربومی دقیق مطلع شوید که آیا شرایط اکنون شما مناسب مهاجرت به ترکیه از طریق کار می باشد یا خیر؟ پیشنهاد عالی ما به شما این است که با مشاورین ارشد موسسه ملک پور که همه روزه در حال کسب اطلاعات جدید و ارائه آن به صورت رایگان به شما خوبان هستند، ارتباط بگیرید.

مباحثی که در این نوشتار بررسی می گردد:

  • کشور ترکیه برای زندگی
  • بازار کار و نرخ بیکاری ترکیه
  • ویزای کاری ترکیه
  • ویزای همراه ترکیه
  •  مدارک مورد نیاز ویزای کار ترکیه
  • میزان حقوق و درآمد در ترکیه
  • مشاغل مورد نیاز ترکیه در سال ۲۰۲۱
  • نحوه کاریابی در ترکیه
  • اخذ اقامت و تابعیت ترکیه از طریق کار
  • پاسخ به سوالات پرتکرار

تماس با ما

مهاجرت به ترکیه از طریق کار

کشور ترکیه برای زندگی

مهاجرت به ترکیه از طریق کار یک سری شرایط کلی و جزئی دارد که مهاجرین می‌ بایست از قبل سفر، شرایط را بدانند و متناسب با رزومه اکنون خود برای اخذ ویزای کاری اقدام کنند. ولی قبل از این که از ریز جزئیات مهاجرت کاری به ترکیه کاملاً آگاه شوید، بهتر است در رابطه با شرایط کلی کشور ترکیه اطلاعات به روز نیز داشته باشید. شما با خواندن مطالب این بخش مطلع می شوید که آیا کشور ترکیه آینده شما را تحت تاثیر قرار می دهد یا خیر؟ ترکیه یکی از کشورهای با سطح کیفی متوسط قاره آسیا به شمار می رود که با کشورهایی چون ارمنستان و ایران از سمت شرق و با دریای اژه و دریای مرمره از سمت غرب هم مرز می باشد. دین ساکنین کشور شیعه سنی و شهر بزرگ و بسیار معروف آن استانبول است. زبانی که مردم برای مکالمه روزانه خود مورد استفاده قرار می‌ دهند، ترکی می باشد. به طور معمول تعداد کل مردمان کشور ترکیه ۸۲ میلیون نفر هستند که در شهرهای مختلف این کشور سکونت دارند. روش درجه یک و محبوب کاری تنها یکی از روش هایی است که به واسطه آن تحت شرایط خاص و مشخص شده می توان به کشور ترکیه مهاجرت نمود. خوشبختانه مهاجرین ایرانی برای سفر به شهرها و ایالت های مختلف و متعدد کشور ترک زبان ترکیه نیاز به دریافت ویزای کاری ندارند. در واقع شما به عنوان یک متقاضی ایرانی نیازی نیست فرم درخواست ویزای کاری ترکیه را کامل کنید.

کار در ترکیه

  • توضیحات موسسه ملک پور در مورد کار در خارج از کشور

فایل تصویری موسسه ملک پور در مورد کار در خارج از کشور

فایل صوتی موسسه ملک پور در مورد کار در خارج از کشور

بازار کار و نرخ بیکاری ترکیه

نرخ بیکاری در کشور ترک‌ زبان ترکیه یکی از مسائلی می باشد که توجه نکردن به آن سبب می‌ شود، مهاجرین در همان ابتدای مسیر جستجوی کار، موفق به دریافت تاییدیه کار از کارفرما شهروند و ترک زبان نشوند. نرخ بیکاری به شما می گوید که در حال حاضر اقتصاد ترکیه در چه شرایطی قرار دارد. در پی این مسئله پایین بودن نرخ بیکاری به منزله قدرت اقتصادی و یا به عبارتی اقتصاد قوی می باشد. در واقع اگر نرخ بیکاری کشوری کم باشد، تعداد اشخاصی که بر سرکار حضور خود را تیک می زنند، بیش از حد تصور می شود. ولی اگر نرخ بیکاری کشوری بیش از حد انتظار باشد، معدود افرادی بر سرکار در کنار دیگر اشخاص شهروند و کارفرمای ترکیه ای حضور به عمل می آورند. گفتنی است که، ترکیه کشور مناسبی برای پیشرفت شما از لحاظ کاری و کسب درآمد نمی باشد. زیرا براساس  نموداری که در ذیل مشاهده می نمایید، نرخ بیکاری این کشور در مقایسه با کشورهای تاپ اروپایی بالا است.

 

نمودار نرخ بیکاری ترکیه:

ویزای کاری ترکیه

مهاجرینی که به کارکردن در کشور ترکیه علاقه نشان می دهند، می بایستی بر اساس شرایط و تابعیتشان اقداماتی را در مورد دریافت تاییدیه کار و ویزای کار انجام دهند. کارت موقت کاری و ویزای کار نامحدود هر دو در دسته ویزاهای کاری ترکیه قرار دارند که راجع به آنان در ادامه توضیحاتی کاربردی و مهمی را ارائه داده‌ ایم.

  • ویزای کار موقت: در واقع ویزای موقت زمانی در دسترس متقاضیان قرار می‌ گیرد که حرفه و تخصص ویژه و محل کار مشخص شده ای داشته باشند. پس از انقضای کارت موقت متقاضی باید کشور ترکیه را ترک کند. البته اگر کارفرمای ترک‌ زبان از وی راضی باشد و تمایل به ادامه همکاری با وی داشته باشد، کارت موقت شخص متقاضی برای سه ساعت تمدید می گردد. پس از انقضای کار موقت ۳ ساله اگر کارفرما مجدداً با شما قرارداد منعقد کند تا ۶ سال دیگر می توانید در ترکیه بمانید.
  •  ویزای کار نامحدود: تنها اشخاصی که ۸ سال زندگی در میان مردمان ترک زبان را تجربه کرده باشند و با فرهنگ و تمدن این کشور تا حد زیادی آشنا شده باشند، اجازه اخذ ویزای کار نامحدود را دارند. البته اگر به جای ۸ سال ۶ سال بدون رفت ‌و آمد به کشورهای دیگر در یکی از شهرهای ترکیه سکونت داشته باشید، نیز برای ویزای کار نامحدود در نظر گرفته می شوید. به طور معمول و طبق آخرین تحقیقات انجام شده کشور ترکیه نام اشخاصی که ویزای کار نامحدود را دریافت می‌ کنند، در لیست اخذ کنندگان کارت اقامت دائم ثبت می کند. ولی ما بین ۵ الی ۱۰ سال به آنان اجازه ورود به مرزهای ترکیه را نمی دهد. خارجی ها برای حضور در ترکیه می بایست از طریق کنسولگری مربوطه اقدام کنند. توجه به این موضوع مهم است که متقاضیان غیربومی موظفند در صورت داشتن مجوز ۶ ماهه اقامت، اقدامات اولیه را به جهت دریافت ویزای کاری ترکیه انجام داده و در کوتاه‌ ترین زمان ممکن اسناد را به سفارت مربوطه اعطا کنند. در حالت کلی یک ماه طول می‌ کشد تا به درخواست شما پاسخ دهند. پاسخ می تواند به صورت تلفنی و یا پست الکترونیکی باشد.

ویزای همراه ترکیه

معمولاً متقاضیانی که قصد کارکردن در یکی از ایالت ها و شهرهای کشور ترک زبان ترکیه را دارند، راجع به چگونگی اخذ دریافت ویزای الحاق خانواده برای افراد درجه یک و وابسته  خود تامل می کنند و به تحقیق در این باره می پردازند. لطفاً به این موضوع توجه کنید که کلیه کشورها ویزای همراه را برای خارجیانی در نظر می گیرند  که همسر  و فرزندان زیر ۱۸ سال را از این طریق به کشور مربوطه به عنوان همراه به خود ملحق کنند. والا شما پس از اخذ کارت اقامت کاری ترکیه، اجازه ندارید ویزای همراه را برای پدر و یا مادر خود درخواست دهید. کشور ترکیه تنها به مهاجرینی اجازه می دهد تا اقداماتی را در رابطه با دریافت ویزای همراه برای اعضای درجه یک و صمیمی خانواده  به انجام برسانند که، یک سال  از اقامت آنان  در  ترکیه گذشته باشد.در این صورت  یک کارت آبی  برای آنان صادر می شود. پس از این که کارت آبی را با موفقیت دریافت کردید، می توانید شخصاً درخواستی را طراحی نموده و به دولت ترکیه اعطا نمایید. تحصیل فرزندان شما به عنوان همراه یکی از مزایای اخذ ویزای همراه می باشد.

مدارک مورد نیاز ویزای کار ترکیه

متقاضیان خارجی می بایست طی مدت زمانی که توسط سفارت مربوطه تعیین شده است، اسنادی را کامل، صحیح و با دقت بالا آماده نموده و به ترتیب روی هم بچینند. اسنادی که  در ادامه ذکر نمودیم، مدارکی می‌ باشند که  ارائه آنان  به سفارت کشور ترکیه به منظور دریافت ویزای کاری این کشور الزامیست.

  • ارائه نامه گواهی مالی
  • ارائه بیمه نامه
  • ارائه پاسپورت
  • ارائه مدارکی چون شناسنامه و کپی آن
  • ارائه نامه عدم سوء پیشینه کیفری
  • ارائه CV و رزومه کاری
  • ارائه نامه ای که نشان می دهد یک کارفرمای ترک زبان از شما دعوت به همکاری نموده است
  • تکمیل فرم درخواست ویزای کاری ترکیه

میزان حقوق و درآمد در ترکیه

آگاه شدن از میزان دقیق حقوق و درآمد مشاغل متنوع و مشاغل پر متقاضی ترکیه و همچنین آگاه شدن از میزان دقیق حقوق رشته ای که در آن تحصیلات خود را با موفقیت به پایان رسانده اید، از آن جهت حائز اهمیت می باشد که، شما می‌ توانید براساس میزان به دست آمده و براساس شرایط اکنون خود تصمیم بگیرید که آیا مهاجرت کاری به ترکیه برای شما منفعتی خواهد داشت یا خیر؟ علاوه بر شرایط یاد شده در این بخش شما با دانستن حقوق مشاغل متنوع در می یابید که آیا می توانید هزینه های زندگی خود را متقبل شوید یا ممکن است پس از گذشت مدت زمانی با مشکلات مالی مهاجرتی مواجه شوید و مجبور شوید  به عنوان فرد شکست خورده کشور ترکیه را ترک نمایید. کشور ترکیه به اشخاص براساس صلاحیت، جنسیت، تجربه کاری و تخصصشان  حقوق می دهد. ناگفته نماند که، این کشور حداقل دستمزد را به  مهاجرین استخدامی اعطا می کند. بنابراین می توان گفت حقوقی که کارفرمایان ترک‌ زبان به کارمندان خود اعطا می کنند، در بیشتر مواقع کمتر از حد انتظار است. جدولی را در ادامه در خصوص درآمد مشاغل مختلف در کشور ترکیه طراحی نموده‌ ایم را لطفا با دقت مطالعه نمایید.

 

مشاغل

حداکثر حقوق(دلار)

مدیر پروژه

40000

مهندس عمران

21000

برنامه نویس

18000

گارسون

15000

مدیریت بازاریابی

42000

مهندسی مکانیک

24000

مهندسی نرم افزار

23000

 

تحصیل در ترکیه

هزینه زندگی در ترکیه

مشاغل مورد نیاز ترکیه در سال ۲۰۲۱

در کنار مطالعه میزان حقوق مشاغل متنوع و متعدد کشور ترکیه، می بایستی اطلاعاتی در رابطه با مشاغل مورد نیاز ترکیه به دست آورید. به منظور گردآوری این مطالب می توانید، جدولی که در زیر آورده شده را مطالعه نمایید. همچنین مختارید از وب سایت رسمی دیگر مقالاتی که مربوط به مهاجرت کاری به ترکیه و لیست مشاغل مورد نیاز می باشد را مطالعه نمایید. همراهان صمیمی و همیشگی مقاله مهاجرت به ترکیه از طریق کار را موسسه ملک پور برای افزایش بانک اطلاعاتی شما ترتیب داده است. لذا استفاده از آنان بدون ذکر منبع جایز نیست.

 

لیست مشاغل موردنیاز آقایان

لیست مشاغل مورد نیاز خانوم ها

آشپزی

گارسونی

کار در رستوران

خیاطی

بسته بندی پوشاک

منشی گری

جوشکاری

مهمانداری

نجاری

بازیگری

مشاغل ساختمان

حسابدار

نقاش ساختمان

لیدرتور

خیاطی

فروشندگی

کفاشی

آرایشگری

 

نحوه کاریابی در ترکیه

قبل از این که بخواهیم شما را از شرایط اخذ اقامت ترکیه از طریق کار مطلع کنیم، می خواهیم در این بخش در رابطه با نحوه کاریابی نکاتی را ارائه دهیم. کاریابی در ترکیه بسته به رشته ای که در آن تحصیلات خود را به پایان رسانده اید و بسته به نوع شغلی که دارید، متفاوت می باشد. به عنوان یک مثال کوتاه  مشاغلی چون: فروشندگی، کار در  تولیدی های مختلف، کار در کافه و یا مشاغل این چنینی نیازی نیست به آژانس های کاریابی مراجعه کنید. شخص می تواند شخصاً با کارفرمای ساکن شهر آنکارا و یا استانبول  مکاتبه نمایند و در صورت تایید کارفرما  مشغول به کار در بخش مشخص شده، شود. حال اگر نیرویی می باشید که تخصص شما  بسیار خاص است، لازم است رزومه خود را  به منظور دریافت پیشنهاد کاری به  آژانس های  کاریابی  معتمد  ارائه دهید. پس از این که  آژانس مربوطه  شغل مد نظر  و کارفرمای  ترک زبان مدنظر را  یافتند،  به شما اطلاع می دهند. در این صورت شما موظفید  با کارفرما مصاحبه ای انجام دهید. در نظر داشته باشید که مهمترین مسئله‌ای که کارفرما توجه می کند، میزان تسلط شما به زبان ترکی و تجربه کاری شما است. بنابراین ارتقا سطح زبان ترکی خود  قبل از تنظیم یک برنامه کاری امری ضروری است. با عضویت در سایت رسمی می توانید به تمامی اطلاعات لازمه به منظور مهاجرت به خارج از کشور دست یابید. علاوه بر آن می توانید به راحتی به لیست موسسات کاریابی ترکیه دسترسی پیدا کنید.

گام به گام تا کار در خارج از کشور

اخذ اقامت و تابعیت ترکیه از طریق کار

مسئله اقامت و شهروندی کشور ترکیه یکی از مسائل اساسی و بسیار قابل توجهی می باشد که معمولاً متقاضیان قبل از اخذ ویزای کاری و قبل از گرفتن تاییدیه کاری در رابطه با آن مطالبی را صورت کامل و صحیح گردهم می آورند. کشور ترکیه تنها در یک صورت به متقاضی خارجی اجازه اقامت دائمی در کشورش را می دهد که وی به مدت ۸ سال ساکن این کشور بوده باشد. با توجه به چنین موضوعی در می یابیم که شما به عنوان متقاضی خارجی می بایستی ۸ سال بدون وقفه در کشور ترکیه کار کنید. به خاطر بسپارید که کارت اقامت بلند مدت شما طبق تصمیمات دولت ترکیه ممکن است به صورت محدود و یا به صورت نامحدود برایتان صادر شود. پس از این که  یک سال  از زمان اخذ  کارت اقامت دائمتان  گذشت، می توانید با رعایت یک سری اصول خاص در آزمون تابعیت ترکیه ثبت نام نمایید. به طور قطع اگر در آزمون قبول شوید، به عنوان دارنده پاسپورت ترکیه از حقوق شهروندی بهره مند می شوید.


پاسخ به سوالات پرتکرار در رابطه با مهاجرت به ترکیه از طریق کار

 

✅آیا ایرانیان می توانند بدون اخذ ویزای کاری کشور ترکیه، برای یافتن کار به یکی از شهرهای این کشور بروند؟

بله، اگر شرایط و رزومه اکنون شما، مناسب مهاجرت به ترکیه از طریق کار می باشد، می توانید بدون ویزا به منظور جستجوی کار عالی، تمام وقت و ثابت به ترکیه بروید.

هزینه ویزای کار ترکیه چه میزان است؟

بسته به این که شهروند کدام کشور می باشید و از طریق کدام سفارت اقدام می کنید، هزینه ها متفاوت است.

آیا کشور ترکیه برای یافتن کار مناسب می باشد؟

خیر زیر شاخصه نرخ بیکاری این کشور چشم گیر می باشد.

آیا امکان اخذ اقامت ترکیه از طریق مهاجرت کاری وجود دارد؟

بله، اگر ۸ سال در یکی از بخش های کاری ترکیه، کار کنید تحت شرایط ویژه ای، کارت اقامت دائم ترکیه در دسترستان قرار می گیرد.


_____________________ سخن پایانی در خصوص مهاجرت از طریق کار به ترکیه _____________________

مطالب آورده شده در مقاله مهاجرت به ترکیه از طریق کار، متقاضیان خارجی را از شرایط اخذ ویزای کاری کشور ترکیه و چگونگی پر کردن فرم درخواست ویزای کاری ترکیه  و همچنین لیست مشاغل مورد نیاز ترکیه  مطلع کرد. مهاجرت به ترکیه از طریق کار به خارجیانی پیشنهاد می شود، که شرایط ورود به اروپا را ندارند. در صورت داشتن شرایط لازمه و CV عالی پیشنهاد می کنیم، برای ویزای جستجوی کار آلمان و یا اتریش اقدام کنید. دولت های این دو کشور یاد شده، شرایط راحت تری را به منظور استخدام کارگران خارجی به وجود آورده اند. اگر همچنان  مصمم هستید که کارفرمای ترک زبان شما را استخدام کند و قصد اخذ ویزای کاری کشور ترکیه رادارید، عالی ترین پیشنهاد ما قبل از اتمام مقاله مهاجرت به ترکیه از طریق کار به شما متقاضیان خارجی، توجه به این موضوع مهم است که قبل از پیمودن مراحل کاری با کارشناسان موسسه ملک پور ارتباط بگیرید. مشاورین ارشدی که در این موسسه حضور دارند، همگی به مسیرهای مهاجرتی مسلط می باشند. بنابراین اطلاعاتی از بهترین و مناسب ترین مسیر به صورت رایگان در اختیارتان قرار می دهند. اگر دوست دارید، سوالتان را به صورت کتبی بپرسید، می توانید از کادر مشخص شده زیر استفاده کنید. مشاورین ما در اسرع وقت سوال شما را مطالعه نموده و پاسخ درستی را ارائه می دهند. لطفاً ۵ ستاره درخشان زیر را  در صورت رضایت از مقاله مهاجرت  به ترکیه از طریق کار، به ما هدیه دهید.

امتیاز 5 از 5 ( 6 رای ثبت شده)

ثبت پرسش
پوریا
سلام نرخ بیکاری ترکیه خیلی بالاس آیا کشور مناسب تری با درآمد بالاتر و شرایط بهتر برای کار های عمومی پیشنهاد میکنید؟ سطح زبانم متوسط است
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
سلام و عرض ارادت دوست گرامی. این موضوع به توانایی و سابقه کار شما بستگی دارد. در صورتی که سابقه کار فنی داشته باشید و سطح زبان شما خوب باشد امکان کار در کشور عمان را خواهید داشت.
ناصر
سلام وقت شما بخیر. از اونجایی که ترکیه دارای اقتصاد متشنجی هست، آیا ثبت شرکت در این کشور رو مناسب میدونید؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
سلام و عرض ارادت دوست عزیز. تصمیم در این خصوص به عهده شماست اما به طور معمول گزینه های بهتری مانند آلمان، انگلستان، کانادا و ... برای ثبت شرکت وجود دارد.
Narges
حدود هزینه زندگی‌برای یک‌خانواده چهار نفره در ترکیه چقدر هست؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام دوست عزیز در صورتی که از اجاره خانه صرف نظر کنیم هزینه زندگی برای یک خانواده ۴ نفره در ترکیه حدود ۱۸۰۰ دلار می‌باشد.
شموسی
سلام من رشته ام برق هست و دو سال سابقه دارم و زبانم متوسطه آیا میتونم برای کار در ترکیه اقدام کنم
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
سلام و عرض ادب. بله، شانس کار در این کشور را خواهید داشت و حتی میتوانید برای کشورهای بهتری اقدام نمایید.
الهام
من کارشناس برق هستم و سی ساله.بیشتر پیشنهاد شما کاری ترکیه هست و یا اروپا؟ مزیت‌های کار اروپا رو نسبت به ترکیه ممنون میشم توضیح بدید؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام دوست عزیز مطمعنا اروپا مزیت های بیشتر و اینده بهتری نسبت به ترکیه خواهد داشت.برای دریافت مشاوره میتوانید با موسسه تماس بگیرید.
رحیم
سلام ، من برقکار ساختمان هستم ، میتونم ترکیه شغل پیدا کنم؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام دوست عزیز رزومه شما بایستی با جزئیات بیشتری توسط کارشناسان بررسی گردد. پیشنهاد می شود برای دریافت مشاوره با موسسه تماس حاصل نمایید.
مشاوره رایگان