دانشگاه های اسپانیا - معرفی بهترین دانشگاه ها و رنکینگ 2024

1 نظر

اسپانیا دارای سیستم آموزش عالی معتبر و با کیفیت بالایی است. دانشگاه‌ های اسپانیا از شهرت جهانی برخوردارند و هر ساله دانشجویان زیادی از سراسر جهان برای تحصیل در این کشور راهی آن می ‌شوند. برخی از ویژگی‌های مهم دانشگاه‌های اسپانیا عبارتند از:

  • تاریخچه غنی و قدیمی برخی از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه سالامانکا که در سال 1218 تاسیس شده است.
  • هزینه‌ های معقول تحصیل به ویژه برای دانشجویان بین ‌المللی در مقایسه با بسیاری از کشور های دیگر اروپایی.
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی در مقاطع تحصیلات تکمیلی و برخی از رشته‌ های کارشناسی.
  • فرصت‌های فراوان برای تحقیق و پژوهش در زمینه ‌های مختلف به ویژه در علوم انسانی، هنر و معماری با توجه به میراث غنی فرهنگی اسپانیا.
  • محیط بین ‌المللی و چند فرهنگی در بسیاری از دانشگاه‌ های بزرگ که امکان تعامل با دانشجویان از سراسر دنیا را فراهم می‌ کند.

دانشگاه‌های برجسته اسپانیا شامل دانشگاه کمپلوتنسه مادرید، بارسلونا، گرانادا، سویا و والنسیا هستند. تحصیل در این دانشگاه‌ها فرصتی ارزشمند برای کسب تجربه فرهنگی و آکادمیک با کیفیت بالا محسوب می‌شود.. توصیه می کنیم پس از مطالعه این نوشتار اگر پرسشی در مورد دانشگاه های اسپانیا و شرایط تحصیل در این کشور دارید با مشاورین موسسه تماس حاصل کنید و از مشاوره رایگان تلفنی استفاده کنید و شرایط خود را بررسی نمایید.

 

ویدیو موسسه MIE در مورد دانشگاه اسپانیا


در این مقاله موارد زیر بررسی می گردد:

تماس با ما

دانشگاه های اسپانیا

شرایط عمومی تحصیل در اسپانیا

آشنایی با شرایط تحصیل در اسپانیا یکی از اولین مواردی است که خوب است تا تمام متقاضیان تحصیل در اسپانیا با آن آشنا شوند. این کشور مانند دیگر کشور های قاره اروپا نظام آموزشی با سطح بالایی برخوردار است. در این کشور تحصیل از سن 6 الی 17 سال برای دانش آموزان اسپانیایی اجباری است و دانش آموزان در مدارس دولتی به صورت رایگان و به زبان اسپانیولی می توانند تحصیل نمایند.

دانش آموزان پس از دریافت دیپلم می توانند برای ورود به دانشگاه های اسپانیا اقدام کرده و در مقطع لیسانس مشغول به تحصیل شوند و این تحصیلات می تواند تا مقاطع بالاتر ادامه داشته باشد. مراکز آموزشی و دانشگاه های اسپانیا در سطح خوبی از نظر رتبه علمی قرار دارند و هر ساله دانشجویان زیادی از سراسر دنیا برای تحصیل در برتربن دانشگاه های اسپانیا، مهاجرت به اسپانیا می نمایند و اقامت تحصیلی دریافت می کنند.

دانشجویان بین المللی باید توجه داشته باشند که دانشگاه های اسپانیا محدودیت خاصی برای پذیرش ندارند اما متقاضیان برای بالا بردن شانس ویزای خود نباید گپ تحصیلی بالایی داشته باشند.

دانشجویان متقاضی تحصیل پزشکی نیز می توانند برای تحصیل پزشکی به صورت رایگان نیز به این کشور وارد شوند. متقاضیان رشته پزشکی ابتدا یک دوره پیش پزشکی با هزینه حدودی 4.000 الی 5.000 یورو پشت سر می گذارند. در این دوره به دانشجویان زبان اسپانیولی هم آموزش داده می شود تا برای ورود به دانشگاه های رایگان مشکلی نداشته باشند و بتوانند به آن ورود کنند.

البته دانشگاه های انگلیسی زبان هم وجود دارد که دانشجویان باید بتوانند حداقل مدرک IELTS 6 برای بسیاری از دانشگاه ها ارائه نمایند و البته دانشجویان برای دانشگاه های خصوصی باید شهریه ای در حدود 5 تا 18 هزار یورو بسته به رشته و دانشگاه پرداخت نمایند.

ویدیو موسسه MIE در مورد شرایط ویژه تحصیل در اسپانیا


رنکینگ دانشگاه های اسپانیا

بررسی رنکینگ دانشگاه های اسپانیا یکی دیگر از مراحلی است که دانشجویان برای انتخاب نوع دانشگاه خود باید آن را مورد بررسی قرار دهند. البته رتبه بندی های متعددی برای دانشگاه ها وجود دارد که با توجه به معیارهای مختلف دانشگاه ها را رتبه بندی می کنند. یکی از معتبرترین این رتبه بندی ها QS (Symonds Quacquarelli) است که توسط موسسه کاراکالی سیمونز انگلستان صورت می گیرد و از مهم ترین نظام های رتبه بندی دنیا به حساب می آید.

بالاترین رتبه در بین دانشگاه های اسپانیا متعلق به دانشگاه بارسلونا است که در رتبه 165 این رتبه بندی قرار گرفته است و مابقی دانشگاه های این کشور نیز پس از این دانشگاه قرار گرفته اند. به طور کلی می توان گفت حداقل 10 مورد از بهترین دانشگاه های اسپانیا در بین 400 دانشگاه های دنیا قرار دارند که جایگاه بسیار خوبی است و نشان از کیفیت بالای آن دارد. برای آشنایی بیشتر با این دانشگاه ها، نام و رتبه آنها در سطح اسپانیا و جهان را در جدولی تهیه نموده ایم که می توانید مشاهده نمایید.

 

رتبه در اسپانیا

رتبه جهانی

نام دانشگاه

سایت دانشگاه ها

1

165

University of Barcelona

 https://www.ub.edu/web/portal/en/

2

188

Autonomous University of Barcelona

https://www.uab.cat/web/universitat-

3

192

Universidad Autónoma de Madrid

https://www.uam.es/uam/en/inicio

4

212

Complutense University of Madrid

 https://www.ucm.es/

5

245

University of Navarra

https://en.unav.edu/

6

285

Pompeu Fabra University

https://www.upf.edu/en/

7

298

Charles III University of Madrid

 https://www.uc3m.es/

8

300

Polytechnic University of Catalonia

 https://www.upc.edu/en

9

335

IE University

https://www.ie.edu/

10

336

Technical University of Valencia

 http://www.upv.es/index-en.html

61

ندارد

دانشگاه اینسا بارسلونا(INSA Barcelona)

https://insabarcelona.com/en/

معرفی دانشگاه های برتر اسپانیا

اکنون که با رتبه بندی بهترین دانشگاه های اسپانیا آشنا شدیم خوب است تا قدری بیشتر در مورد این دانشگاه ها بدانیم. اگرچه هر کدام از این دانشگاه ها را می توان در یک مقاله مجزا مورد تحلیل و بررسی قرار داد اما ما در این قسمت کلیاتی در خصوص برخی از بهترین دانشگاه های اسپانیا را عنوان می نماییم که می تواند بیشتر شما را با این دانشگاه ها آشنا نماید و ذهنیتی درست به شما بدهد. مقاله حاضر را تیم تحقیقاتی موسسه ملک پور تهیه و تنظیم نموده اند و به همین دلیل هرگونه کپی برداری از آن بدون ذکر منبع غیر قانونی و غیر مجاز می باشد. در ادامه به بررسی دانشگاه های مختلف می پردازیم.

University of Barcelona

دانشگاه بارسلونا یکی از قدیمی ترین دانشگاه های اسپانیاست که با بیش از 500 سال سابقه در ایالت کاتالونیای اسپانیا واقع شده است. این دانشگاه در رتبه بندی QS برترین دانشگاه اسپانیا به حساب می آید و در مقاطع مختلف تحصیلی دانشجو می پذیرد. دانشجویان در این دانشگاه می توانند در بیش از 150 رشته تحصیلی آموزش ببینند و از امکانات بی نظیر این دانشگاه استفاده نمایند. همینطور خوابگاه دانشجویی برای استفاده دانشجویان بین المللی در نظر گرفته شده است که می توانند از آن بهره مند شوند.

 

دانشگاه بارسلونا
رتبه جهانی 168
رتبه در اروپا 38
رتبه در اسپانیا 1
تاریخ تاسیس 1450
تعداد دانشجویان 63،000
دانشجویان بین المللی 14،000 از 100 کشور جهان
تعداد دانشکده 16
لوکیشن

دانشگاه بارسلونا در مرکز شهر بارسلونا، پایتخت ایالت کاتالونیا در شمال شرقی اسپانیا واقع شده است.

امکانات
  • کتابخانه‌های مجهز
  • آزمایشگاه‌های پیشرفته
  • مجتمع‌های ورزشی
  • خوابگاه‌های دانشجویی

Autonomous University of Barcelona

دانشگاه خود مختار بارسلون در لیست بهترین دانشگاه های اسپانیا باز هم دانشگاهی از شهر بارسلونا قرار دارد. دانشگاهی که در سال 1986 تشکیل شده است و نام آن اتونوما است. این دانشگاه بیش از 30.000 دانشجو دارد که دانشکده های مختلف این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. فعالیت های مختلف پژوهشی و فرهنگی در این دانشگاه صورت می گیرد و از این نظر جزو بهترین دانشگاه های اسپانیا است.

 

دانشگاه خودگردان بارسلون (UAB)
رتبه جهانی 169
رتبه در اروپا 39
رتبه در اسپانیا 2
تاریخ تاسیس 1968
تعداد دانشجویان 42،000
دانشجویان بین المللی 6،000
تعداد دانشکده 13
لوکیشن

پردیس اصلی در شهر Bellaterra، حدود ۲۰ کیلومتری شمال بارسلون

دو پردیس دیگر در شهرهای Cerdanyola del Vallès و Manresa

امکانات
  • کتابخانه‌های مجهز
  • آزمایشگاه‌های پیشرفته
  • مجتمع‌های ورزشی
  • خوابگاه‌های دانشجویی

Universidad Autónoma de Madrid

دانشگاه اتونوما مادرید این دانشگاه یکی از دانشگاه های با عمر حدود 50 سال در پایتخت اسپانیاست که دانشکده های متعددی از جمله هنر، علوم پایه، پزشکی، حقوق و... را در خود جای داده است. دانشگاه مستقل مادرید هر ساله پذیرای حدود 30.000 دانشجو است که کمتر از 20 درصد آن را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند. دانشکده پزشکی این دانشگاه از معتبرترین دانشکده های پزشکی اسپانیاست و نزدیکی آن به بیمارستان لاپاز می تواند از نکات مثبت و کمک کننده به دانشجویان این رشته باشد.

 

دانشگاه اتونوما مادرید
رتبه جهانی 187
رتبه در اروپا 50
رتبه در اسپانیا 3
تاریخ تاسیس 1968
تعداد دانشجویان 26،000
دانشجویان بین المللی 2،000
تعداد دانشکده 12
لوکیشن

پردیس اصلی در شهر Cantoblanco، حدود ۱۵ کیلومتری شمال مادرید

امکانات
  • کتابخانه‌های مجهز
  • آزمایشگاه‌های پیشرفته
  • مجتمع‌های ورزشی
  • خوابگاه‌های دانشجویی

دانشگاه های هنر اسپانیا

اسپانیا دارای دانشگاه‌ها و آکادمی‌های هنری معتبر و شناخته شده‌ای است که در زمینه‌های مختلف هنری از جمله هنرهای تجسمی، طراحی، معماری، سینما و تئاتر فعالیت دارند. برخی از مشهورترین و برجسته‌ترین دانشگاه‌های هنری در اسپانیا عبارتند از:

  • دانشکده هنرهای زیبای سن فرناندو: (Real Academia de Bellas Artes de San Fernando) در مادرید، یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین آکادمی‌های هنری اسپانیا که در سال 1744 تاسیس شده است.
  • دانشگاه هنرهای زیبای سویا: (Universidad de Bellas Artes de Sevilla)، متعلق به قرن 17 و یکی از مراکز برجسته آموزش نقاشی، مجسمه‌سازی و هنرهای تجسمی در اسپانیا.
  • دانشکده هنر و طراحی بارسلونا: (Escola Massana)، بخشی از دانشگاه خودمختار بارسلونا که در زمینه‌های طراحی، هنرهای تجسمی، ارتباطات بصری و صنایع خلاق فعالیت می‌کند.
  • دانشگاه هنرهای زیبای والنسیا: (Universidad Politécnica de Valencia)، دارای دانشکده معماری و رشته‌های متنوع هنری است.
  • مرکز طراحی و هنر: (IED Madrid و IED Barcelona)، مدارس خصوصی معتبر در زمینه طراحی مد، طراحی صنعتی، گرافیک و سایر رشته‌های هنری در مادرید و بارسلونا.
  • دانشکده سینما و تئاتر کاتالونیا: (ESCAC)، از مراکز شناخته شده آموزش فیلمسازی، بازیگری و رشته‌های مرتبط در بارسلونا.

دانشجویان هنر در اسپانیا می‌توانند از تجربه آموزش در این دانشگاه‌های معتبر و کسب مهارت در محیطی سرشار از میراث هنری و فرهنگی این کشور بهره‌مند شوند.

هزینه تحصیل و زندگی در اسپانیا

اطلاع از هزینه های تحصیل و زندگی در اسپانیا یکی از موارد مهمی است که دانشجویان برای بودجه بندی هزینه های خود باید در نظر بگیرند تا در این کشور با مشکل مالی مواجه نشوند. البته در خصوص هزینه های تحصیل مواردی ذکر شد و می دانیم که تحصیل به زبان اسپانیولی در این کشور رایگان و به زبان انگلیسی نیز با هزینه ای در حدود 5 تا 18 هزار یورو همراه است اما علاوه بر هزینه تحصیل متقاضی باید هزینه های زندگی را نیز برآورد کند. البته مشخصاً این هزینه در شهرهای مختلف تفاوت زیادی با هم دارد و سبک زندگی افراد نیز می تواند در کاهش یا افزایش هزینه های زندگی نقش به سزایی داشته باشد. به طور معمول و مطابق آمارهای موجود زندگی در این کشور حدود 700 یورو برای هر فرد هزینه خواهد داشت که این هزینه در شهرهایی مانند مادرید می تواند بیشتر باشد. با این مبلغ می توان گفت که هزینه های زندگی در اسپانیا نسبت به بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی پایین تر است و می تواند مقصد مقرون به صرفه ای برای دانشجویان باشد. اکنون برای اینکه با برخی هزینه های روزمره در این کشور بیشتر آشنا شوید جدولی را تهیه نموده ایم که در آن می توانید برخی هزینه ها را مشاهده نمایید.

 

میانگین هزینه های زندگی در اسپانیا

شرح

هزینه (یورو)

شرح

هزینه (یورو)

غذا در رستوران معمولی

10

بلیط یک طرفه (حمل و نقل عمومی)

1.45

آب معدنی (0.33 لیتر)

1.19

تاکسی (1 کیلومتر)

1.10

شیر (1 لیتری)

0.80

گازوئیل (1 لیتر)

1.29

برنج (1 کیلو)

1

هزینه باشگاه (ماهیانه)

37.13

نان سفید (500 گرم)

1.01

هزینه انرژی (آب، برق و...)

118.54

تخم مرغ (12 عدد)

1.83

اجاره آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر

677

سیب (1 کیلو)

1.74

اجاره آپارتمان یک خوابه در اطراف شهر

510

سیب زمینی (1 کیلو)

1.11

اینترنت

40.26

مک دونالد

7.50

سینما

8

کاپوچینو

1.66

شهریه مهد کودک خصوصی

365

 


سوالات متداول

✔️ آیا می توان به صورت رایگان در دانشگاه های اسپانیا به صورت رایگان و در رشته پزشکی تحصیل نمود؟

بله، دانشجویان می توانند با گذراندن یک دوره پیش پزشکی و فراگیری زبان اسپانیایی در دانشگاه های این کشور به صورت رایگان در رشته پزشکی مشغول به تحصیل گردند.

✔️ هزینه های زندگی در کشور اسپانیا به صورت میانگین به چه میزان است؟

اگرچه نمی توان هزینه مشخصی برای زندگی تعیین نمود اما می توان حدود 700 یورو به طور میانگین برای زندگی در این کشور در نظر گرفت.

✔️ هزینه تحصیل دوره های پیش پزشکی در کشور اسپانیا برای دانشجویان بین المللی چقدر است؟

این دوره ها برای دانشجویان در حدود 3 تا 5 هزار یورو هزینه خواهد داشت و با دانشجویان موارد متعددی برای آماده سازی رشته های پزشکی آموزش داده می شود.

✔️ اگر دانشجو بخواهد به زبان انگلیسی درس بخواند، آیا باید مدرک زبان ارائه نمایند؟

شاید برخی دانشگاه ها از شخص نمره زبان نخواهند ولی داشتن نمره زبان حداقل آیلتس 5.5 تا 6 می تواند در دانشگاه انگلیسی زبان تحصیل نماید.


سخن پایانی

به صورت خلاصه می توانیم بگوییم که تحصیل در این کشور به زبان اسپانیولی رایگان است ولی دانشجویان می توانند به زبان انگلیسی و در دانشگاه های خصوصی نیز تحصیل کنند. حتی دانشجویان علاقمند به رشته پزشکی نیز می توانند در این کشور به صورت رایگان تحصیل کنند. دانشگاه های معتبر به همراه هزینه های پایین زندگی می تواند اسپانیا را به گزینه خوبی برای تحصیل دانشجویان تبدیل نماید.

تیم تحقیقاتی موسسه ملک پور این مقاله در خصوص دانشگاه های اسپانیا را ارائه نموده است تا شما را با این موضوع آشنا نماید. پس از مطالعه این مقاله می توانید طی یک مشاوره رایگان تلفنی تمام شرایط خود را با کارشناسان موسسه در میان بگذارید و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید. البته شما می توانید سوالات خود را در زیر همین مقاله یادداشت کنید و پاسخ آن را دریافت نمایید.

امتیاز 5 از 5 ( 3 رای ثبت شده)

ثبت پرسش
سهیلا
سلام و وقت بخیر خدمت شما و تشکر بابت سایت خیلی خوبتون....آیا تحصیل در دانشگاه های اسپانیا به زبان اسپانیایی رایگان هست؟ممنونم
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام بله برای دریافت مشاوره باتوجه به شرایطتون با مشاورین تماس بگیرید
مشاوره رایگان