تحصیل پزشکی در سوئیس

8 نظر

تحصیل پزشکی در سوئیس، شرایط پذیرش در آزمون ورودی پزشکی در سوئیس، مدارک مورد نیاز و هزینه تحصیل پزشکی، تخصص در سوئیس و همچنین مهاجرت دندانپزشکان به سوئیس در این مقاله مورد بررسی تخصصی قرار خواهد گرفت. پزشکی از رشته های پرطرفدار برای تحصیل می باشد که توسط دانشگاه های مختلفی در کشورهای گوناگون ارائه می شود. شرایط تحصیل پزشکی در سوئیس نیز برای متقاضیان فراهم شده است. تحصیل پزشکی در بخش های آلمانی زبان سوئیس نیاز به شرکت در آزمون ورودی دارد که در صورت کسب نمره لازم، به فرد اجازه تحصیل در این رشته داده می شود. اما معمولاً در دانشگاه های بخش فرانسوی زبان سوئیس، از نظام آموزش پزشکی کشور فرانسه تبعیت شده و دانشجویان می توانند بدون آزمون ورودی، تحصیل در رشته پزشکی را آغاز نمایند. توجه داشته باشید که در این صورت، پس از پایان سال اول تحصیلی، آزمون برگزار می شود که تنها افرادی که موفق به قبولی در این آزمون شوند اجازه ادامه تحصیل در رشته پزشکی را خواهند داشت. اطلاعات بیشتر در خصوص تحصیل پزشکی در سوئیس را می توانید در ادامه مقاله مطالعه نمایید. همچنین در صورت تماس با موسسه ملک پور و یا پر کردن فرم تماس، در یک مشاوره تلفنی رایگان، شرایط شما برای مهاجرت مورد ارزیابی قرار می گیرد. 

مباحثی که در این نوشتار بررسی می گردد:

تحصیل پزشکی در سوئیس

تحصیل پزشکی در سوئیس

شرایط تحصیل پزشکی در سوئیس

کشور سوئیس یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا بوده و هزینه های زندگی در این کشور نسبت به دیگر کشورهای اروپایی بسیار بالاست. کشور سوئیس آموزش های خود را در مدارس در سطح عالی ارائه می دهد و این کشور همواره در بسیاری از زمینه های علمی و تحقیقاتی پیشگام می باشد. به صورت کلی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی در این کشور دارای رنک بالایی در جهان می باشند. کشور سوئیس در بین بیست کشور ثروتمند جهان قرار داشته و جزو امن ترین کشورهای جهان محسوب می شود.

دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی سوئیس از تمامی مناطق جهان متقاضیان تحصیل پزشکی در سوئیس را جذب می نمایند. طبق آمارهای رسمی در سال 2014 در حدود سیصد هزار دانشجو در سوئیس فارغ التحصیل شدند که در حدود 25 درصد از این فارغ التحصیلان، دانشجویان بین المللی بوده اند. به صورت کلی دانشجویان بین المللی پس از گذشت شش ماه از اقامتشان در حین تحصیل قادر به 15 ساعت کار در هفته می باشند. همچنین در تعطیلات دانشجویان قادر به انجام کار به صورت فول تایم یعنی 40 ساعت در هفته می باشند. این شرایط زمانی حاکم است که کار نیمه وقت به تحصیل این افراد لطمه نزند. در صورتی که دارای مدرک کارشناسی بوده و قصد تحصیل در مقطع بالاتر را دارید، همچنین از شرایط مناسب درسی برخوردار بوده و کار به روند تحصیلی شما لطمه وارد نمی کند، می توانید قبل از شش ماه برای اجازه کار اقدام نمایید. برخی از مهمترین شاخصه های و اطلاعات مهم کشور سوئیس در جدول زیر نمایش داده شده است. آمار و اطلاعات مهم در خصوص کشور سوئیس را می توانید در جدول زیر مشاهده بفرمایید:

 

ردیف

شرح

توضیح

1

زبان رسمی

آلمانی، فرانسه، ایتالیایی، رومانیایی

2

مساحت

41285 km2

3

پایتخت

برن

4

بزرگترین شهر

زوریخ

5

واحد پول

فرانک سوئیس

6

جمعیت

 8,555,541 نفر

 

شرایط ورود به رشته پزشکی در سوئیس

شرایط ورود به رشته پزشکی در سوئیس در این زیرعنوان مورد بررسی قرار می گیرد. سوئیس کیفیت فوق العاده بالای زندگی، مدارس پزشکی برتر و حقوق و در آمد بسیار بالایی را برای پزشکان فراهم می نماید. به همین دلیل پذیرش در کالج ها و دانشگاه های پزشکی در این کشور برای شهروندان سوئیس و بیشتر از آن برای دانشجویان بین المللی بسیار رقابتی می باشد. در حقیقت بسیاری از دانشکده ها اجازه جذب دانشجویان غیرسوئیسی ندارد. دوره های پزشکی در سوئیس از روش های آموزش پزشکی در فرانسه پیروی می کنند که در این متد بعد از سال اول تحصیل، احتمال رد شدن در دروس مختلف پزشکی بسیار بالا می باشد. به منظور تحصیل پزشکی در سوئیس به عنوان یک کشور سه زبانه لازمست که شما به زبان آموزش دوره پزشکی خود مسلط باشید و این یک امر اجباری در پزشکی در سوئیس می باشد.

اگر شما قادر هستید پزشکی در سوئیس را به عنوان مقصد تحصیل خود انتخاب نمایید، باید این نکته را بدانید که آپشن ها و گزینه های مختلفی پیش روی شما باز خواهد بود. دانشجویان پزشکی سوئیس قبل از رفتن به مرحله مطالعات بالینی و در ادامه تحصیل یک تخصص، با فراگیری علوم پزشکی عمومی مانند آناتومی و زیست شناسی شروع می کنند. شما می توانید انتظار داشته باشید که یک دوره تحصیل پزشکی در سوئیس با توجه به نوع برنامه تحصیلی که انتخاب می نمایید بین 5-7 سال به طول بیانجامد.

آزمون ورودی پزشکی در سوئیس

با توجه به اهمیت و رقابتی بودن رشته پزشکی انتظار می رود که  برای پذیرش دانشگاه علوم پزشکی محدودیت هایی وجود داشته باشد. این محدودیت ها با برگزاری آزمون ورودی پوشش داده می‌شود تا افراد شایسته وارد دانشگاه های معتبر و مشهور برای تحصیل پزشکی در سوئیس شوند. آزمون ورودی پزشکی در سوئیس به دلیل وجود صندلی های محدود و البته تقاضای بالا به وجود آمده است. آزمون استعداد برای مطالعات پزشکی (EMS) یک آزمون استعداد مطالعه موضوعی خاص برای تعیین شایستگی تحصیل در رشته پزشکی است که از سال 1998 در سوئیس برای پزشکی انسانی، دامپزشکی و دندانپزشکی استفاده می شود. این آزمون شامل 9 بخش است که در یک روز در جولای از ساعت 9 صبح تا 4 بعد از ظهر با یک ساعت استراحت بین آزمون همراه است. مواد آزمون شامل موارد ذیل است. در جدول ذیل با محتویات آزمون ورودی پزشکی در سوئیس آشنا شوید.

گروه

تعداد سوالات تئوری یا عملی و مدت زمان

توضیحات

اختصاص الگو

20 سوال / 18 دقیقه

تست توانایی ساختار بصری

درک اولیه پزشکی و علمی

20 سوال / 52 دقیقه

آزمون استدلال علمی

فیگورهای شلنگی

20 سوال / 12 دقیقه

آزمون چرخش ذهنی مهارت های فضایی

مسائل کمی و صوری

20 سوال / 50 دقیقه

تست مهارت های ریاضی در زمینه علمی

کار متمرکز و دقیق

1600 کاراکتر / 8 دقیقه

تست سرعت توجه و تمرکز

یادگیری کاراکترها

20 وظیفه / 4 دقیقه برای یادگیری

تست حافظه مجازی

یادگیری حقایق یا فکت

20 وظیفه / 6 دقیقه برای یادگیری

تست حافظه کلامی و تشکیل حافظه انجمنی

درک متن

3 متن / 18 سوال / 45 دقیقه

آزمون درک مطلب در زمینه علمی

فاز تولید مثل

آموزش ارقام: 5 دقیقه

یادگیری حقایق 7 دقیقه

نمودارها و جداول

24 سوال / 50 دقیقه

تست برای درک و تفسیر نمودارها و جداول

 

این آزمون ها توسط برگزار کننده خود یعنی ztd صورت می پذیرد و محل برگزاری آن، دپارتمان روانشناسی دانشگاه فرایبورگ می باشد. کسب نمره قبولی در آزمون مورد نظر است که مشخص می کند فرد می تواند وارد دانشگاه های این کشور برای تحصیل در رشته پزشکی شود یا خیر. تاریخ برگزاری آزمون ورودی به رشته پزشکی سوئیس در ماه جولای برگزار می شود.

مدت زمان تحصیل پزشکی در سوئیس

شروع آموزش در رشته پزشکی، طبق الگوی ثابت و مشخصی در کشور موضوع مقاله پیش می رود. یکی از موارد مهم در این زمینه مربوط به مدت زمان تحصیل پزشکی در سوئیس است که عملا افراد باید مدت 5 تا 7 سال از عمر خود را صرف آموزش این رشته تحصیلی کنند. این مدت زمان تحصیل در سه سال ابتدایی، به مدرک کارشناسی اختصاص می یابد که در آن افراد مشغول به آموزش های تئوری این رشته می شوند و در ادامه نوبت به کلاس های عملی می رسد که دانشجویان به بالای سر بیمار رفته و کم کم دانش عمیق تری را نسبت به این رشته به دست می آورند. بعد از دوره لیسانس، افراد وارد مرحله جدید و همان آموزش های عملی می شوند که از مقطع کارشناسی ارشد این مراحل آغاز می گردد که رفته رفته متقاضیان مهیای ورود به بازار کار شده و می توان آنها را به عنوان یک پزشک شناخت.

مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل پزشکی در سوئیس

از مهمترین شرایطی که موجب می شود که متقاضیان بتوانند در رشته پزشکی دانشگاه سوییس به تحصیل بپردازند، برآورده کردن انتظارات و مدارک مورد نیاز دانشگاه های این کشور می باشد. در رابطه با مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل پزشکی در سوئیس باید گفت که زبان تدریس در دانشگاه های این کشور می‌تواند آلمانی، فرانسه یا انگلیسی باشد. متقاضیان با توجه زبان انتخابی خود برای تدریس باید یکی از مدارک های زبان آلمانی در سطح c1، زبان فرانسوی در سطح b2  برای علاقه مندان  تحصیل به زبان انگلیسی، دارا بودن مدرک آیلتس با حداقل نمره شش و نیم و تافل با حداقل نمره 90 اجباری می باشد.

هزینه تحصیل پزشکی در سوئیس

تحصیل در رشته پرطرفدار پزشکی در کشوری مانند سوئیس قطعاً با هزینه هایی همراه می باشد که افراد باید در همان ابتدا به فکر چگونگی تامین این مبالغ در قالب هزینه تحصیل پزشکی در سوئیس باشند. این مورد تمام مبالغ مربوط به حمل و نقل اسکان غذا پوشاک کتاب آموزشی و غیره را در بر می گیرد. به طور میانگین اگر بخواهیم هزینه تحصیل در سوئیس که بخش اعظم آن مربوط به شهریه تحصیلی می باشد را شرح دهیم، به جدول زیر می رسیم:

نام دانشگاه

هزینه (فرانک سوئیس) برای هر ترم

دانشگاه ژنو

500

دانشگاه لوزان

800

دانشگاه نوشاتل

515

ETH زوریخ

1298

دانشگاه برن

750

 

بورسیه پزشکی در سوئیس

بورسیه پزشکی در سوئیس به وجود آمده تا افراد را راحت از دغدغه های مالی کند و متقاضیانی که با مشکلاتی برای پرداخت شهریه و هزینه زندگی روبرو هستند. در صورت دارا بودن شرایط از این مورد معاف خواهند شد. بورسیه پزشکی در سوئیس دارای انواع مختلفی می باشد که در ادامه به معرفی 3 نوع از آنها پرداخته ایم:

بورسیه تحصیلی ژنو

بورسیه دانشگاه ژنو برای تحصیل پزشکی در سوئیس، با توجه به رزومه و فعالیت های علمی، به دانشجویانی تعلق می گیرد که مبلغ آن حود 10000 الی 20000 فرانک بصورت ماهیانه می باشد.

بورسیه برن

یکی دیگر از دانشگاه هایی که بورسیه تحصیلی سوئیس را برای رشته پزشکی در این کشور ارائه می دهد، دانشگاه برن است که خدمات خود را به دانشجویان در مقطع فوق لیسانس به بالا به مبلغ 1600 فرانک در ماه ارائه می دهد.

بورسیه ETH Excellemce

دانشگاه ETH نیز ارائه دهنده بورسیه تحصیلی برای دانشجویان رشته پزشکی می باشد. البته افراد در مقطع کارشناسی ارشد قادر به بهره مندی از این بورسیه تحصیلی خواهند بود که در دو نوع قابل ارائه است که نوع اول همه هزینه های افراد را پوشش می دهد و دیگری تنها در قالب یک کمک هزینه محدود، ارائه می شود.

تحصیل پزشکی در سوئیس به زبان انگلیسی

پزشکی در سوئیس زمانی به واقعیت می پیوندد که افراد زبان آموزش آن را بدانند. این زبان در کشور سوئیس، انگلیسی، فرانسه و آلمانی است. علاقه مندان به شروع آموزش تحصیل پزشکی در سوئیس به زبان انگلیسی، در اولین قدم باید دانشگاهی را انتخاب نمایند که رشته پزشکی را به زبان انگلیسی ارائه دهد. سپس افراد میبایست مدرک مورد نیاز زبان انگلیسی که آیلتس و تافل می باشد را ارائه دهند.

حداقل نمره برای مدرک آیلتس، 6.5 و تافل نیز 90 می باشد. البته افراد برای ادامه راه و کار پس از فارغ التحصیلی در سوئیس باید به زبان رسمی مردم این کشور تسلط پیدا کنند چرا که لازمه برقراری ارتباط برای درمان مشکل و بیماری افراد، دانستن زبان آنها می باشد.

تحصیل تخصص پزشکی در سوئیس

تخصص پزشکی در سوئیس برای فارغ التحصیلان رشته پزشکی امکان پذیر است. سیستم آموزشی این کشور توسط انگلستان نیز به رسمیت شناخته می شود و حتی پس از اتمام دوره می توان به عنوان مشاور پزشکی در بیمارستان های انگلستان نیز مشغول بکار شد. دوره آموزش تحصیل تخصصی پزشکی در سوئیس برای یک تخصص بین 5 تا 6 سال طول می کشد، که 2 سال آن باید در بیمارستان رده A (بیمارستان های بزرگ) سپری شود. پس از 6 سال آموزش فرد به Facharzt یا متخصص پزشکی تبدیل می شود. برای برخی از تخصص ها مانند جراحی پزشکی می بایست قبل از آموزش تخصصی یک دوره یک سال جراحی عمومی را گذراند. به عنوان مثال مسیر تخصص جراحی مغز و اعصاب به شکل زیر است.

دانشکده پزشکی ---> Assistenzarzt در جراحی عمومی (1 سال) ---> Assistenzarzt در ENT / پلاستیک / جراحی مغز و اعصاب (5 سال) ---> Facharzt در ENT / پلاستیک / جراحی مغز و اعصاب

تحصیل تخصص پزشکی در سوئیس برای رشته های مرتبط با دو عنوان نیز ممکن می باشد. معمولاً مدت زمان دوتخصصی زمان آموزش کامل + 3 سال است. به عنوان مثال، اگر فردی 5 سال طب داخلی انجام دهد و واجد شرایط فاچارزت در طب داخلی باشد، تنها تا 3 سال دیگر در دوره آموزشی تخصصی گوارش می‌توان عنوان دیگری از Facharzt در بخش گوارش را کسب کرد.

دانشجوی پزشکی در سوئیس

دانشگاه های پزشکی در سوئیس

در این زیر عنوان به صورت خلاصه به بررسی 4 عدد از برترین دانشگاه های پزشکی سوئیس به منظور تحصیل پزشکی در سوئیس ارائه پرداخته خواهد شد. این دانشگاه های سوئیس در سرتاسر اروپا بسیار بالایی بر خوردار بوده و فارغ التحصیلان این دانشگاه ها بدون شک قادر به ادامه تحصیل و کار در سرتاسر جهان می باشند. بررسی چهار عدد از برترین دانشگاه های پزشکی سوئیس به صورت خلاصه و به ترتیب رتبه، به شرح زیر است:

  • دانشگاه ETH زوریخ (ETH Zurich): این دانشگاه پزشکی در شهر زوریخ واقع شده است و رنک جهانی آن 11 می باشد که رنک بسیار عالی در بین تمامی دانشگاه های جهان است. میانگین هزینه تحصیل سالانه در این دانشگاه 1160 فرانک سوئیس می باشد.
  • دانشگاه زوریخ (University of Zurich): دانشگاه زوریخ رشته های بسیار متنوعی در تمامی علوم و به خصوص پزشکی دارد و رنک جهانی آن طبق آمار ارائه شده در سال 2018-2019 برابر 90 بوده است. هزینه های تحصیل در این دانشگاه به صورت میانگین برای دوره های لیسانس 1440 فرانک سوئیس و برای دوره های بالاتر از کارشناسی به صورت میانگین 780 فرانک سوئیس می باشد.
  • دانشگاه باسل (Basel University): این دانشگاه جزو برترین دانشگاه های کشور سوئیس در زمینه پزشکی بوده و رنک 3 در این کشور و رنک 103 جهانی را دارد. هزینه های تحصیل به صورت میانگین در این دانشگاه سالانه 1700 فرانک سوئیس می باشد.
  • دانشگاه لاوسانه (Laussane University): رنک جهانی این دانشگاه سوئیسی طبق آمار روزنامه تایمز در سال 2018-2019 برابر 176 بوده و می توان گفت رنک چهارم را در کشور سوئیس دارد. این دانشگاه در شهر لاوسانه قرار دارد. این دانشگاه در سال 1537 به عنوان مدرسه تکنولوژی بنا نهاده شده است. طبق آمار 15000 دانشجو و 3300 کارمند در سال 2017 در این دانشگاه مشغول به تحصیل بوده اند.

توصیه می شود برای اخذ اطلاعات تکمیلی در خصوص شرایط تحصیل پزشکی در دیگر کشورهای اتحادیه به خصوص کشورهای همسایه سوئیس، مانند اتریش و آلمان که در دانشگاه های دولتی خود تحصیلات رایگان ارائه می نمایند به مقالات زیر مراجعه بفرمایید.

مدارک لازم برای پذیرش پزشکی در سوئیس

مدارک مورد نیاز در پذیرش و تحصیل پزشکی در سوئیس در این زیرعنوان بررسی می گردد. اگرچه سوئیس عضو اتحادیه اروپا نمی باشد، این کشور به شهروندان اتحادیه اروپا اجازه می دهد تا در دانشگاه های این کشور تحصیل نمایند. دانشجویان اتحادیه اروپا که در کالج پزشکی در سوئیس مشغول به تحصیل هستند باید حداکثر ظرف 14 روز از ورود به کشور جهت تحصیل پزشکی در سوئیس، در اداره ثبت احوال ساکن در مرجع مربوطه ثبت نام نموده و همچنین باید مدارک زیر را ارائه نمایند:

  • پاسپورت معتبر
  • مدارک دال بر ثبت نام در دانشگاه های پزشکی سوئیس
  • مدارکی از شرایط مالی جهت حمایت از خود
  • مدارکی دال بر اثبات محل زندگی
  • بیمه درمانی

 شهریه در سوئیس در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی نسبتاً ارزان است. همچنین بین هزینه شهریه دانشجویان سوئیسی و دانشجویان بین المللی تفاوت اندکی وجود دارد که در بیشتر کشورهای اروپایی معمولاً چنین شرایطی وجود ندارد. به طور مثال هزینه تحصیل پزشکی در سوئیس برای دانشجویان بین المللی بسته به رشته تحصیلی آن ها بین 1500 فرانک تا بیش از 10 هزار فرانک در سال می باشد. دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا علاوه بر مدارک فوق باید مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزا را به شرح زیر را آماده نمایند.

  • مدارک پرداخت هزینه های دانشگاه یا کالج پزشکی
  • رزرو وقت سفارت از حداقل 4 تا 6 هفته قبل اقدام جهت ویزا
  • اثبات تمکن مالی جهت هزینه های تحصیل و زندگی
  • عکس پاسپورتی
  • نمایش مدارک جهت اثبات یک محل اسکان و یا آدرس در سوئیس
  • تکمیل فرم درخواست ویزا

هزینه زندگی برای تحصیل پزشکی در سوئیس

برای تحصیل پزشکی در سوئیس و به صورت کلی زندگی و تحصیل در این کشور داشتن اطلاعات درآمدها و هزینه ها در این کشور می تواند بسیار تأثیرگذار باشد. میانگین هزینه های زندگی در این کشور به صورت میانگین برای یک نفر حدود 15912 یورو می باشد که شامل هزینه های اجاره مکان زندگی و تمامی هزینه های جانبی و مورد نیاز زندگی در این کشور می باشد. به عنوان مثال هزینه های زندگی در سوئیس 66 درصد بیشتر از هزینه های زندگی در کشور هلند بوده و هزینه اجاره مکان زندگی به صورت کلی 45 درصد بالاتر از هزینه اجاره محل زندگی در هلند است.

متوسط درآمد سالانه در سوئیس در میان بالاترین درآمد ها در جهان است، اما به همین منوال هزینه ها نیز نسبتاً بالا می باشد ولی کیفیت زندگی برای کسانی که در خود سوئیس درآمد دارند عالی بوده ولی برای کسانی که از دیگر کشور ها برای زندگی و تحصیل وارد می شوند می تواند شرایط سختی را ایجاد نماید. در جدول زیر برخی از اصلی ترین هزینه های زندگی در سوئیس نمایش داده شده است.

 

ردیف

شرح

قیمت (یورو)

1

یک وعده غذا در رستوران معمولی

23.01

2

یک وعده غذای فست فود (بیگ مک کومبو)

11.96

3

1 لیتر شیر

1.46

4

12 عدد تخم مرغ

4.96

5

سیب زمینی 1 کیلوگرم

0.68

6

500 گرم نان سفید

2.47

7

آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهر

1328.63

8

آپارتمان 3 خوابه در مرکز شهر

2459.75

9

آپارتمان 1 خوابه در اطراف شهر

1047.03

10

آپارتمان 3 خوابه در اطراف شهر

1968.31

11

ا کیلوگرم برنج

2.57

12

یک بسته سیگار مارلبرو

7.73

تحصیل در سایر رشته های علوم پزشکی در سوئیس

تحصیل پزشکی در سوئیس و دیگر رشته های زیر مجموعه علوم پزشکی در این کشور به صورت خلاصه در این زیرعنوان مورد بررسی قرار می گیرد. سه رشته اصلی و بسیار پر تقاضا در رشته های علوم پزشکی در ادامه توضیح داده شده است:

  • داروسازی

تحصیل رشته داروسازی در سوئیس نیاز به شرکت و قبولی در آزمون ورودی دارد؛ گفتنیست که این آزمون برای دانشجویان بین المللی، بسیار رقابتی می باشد. شرایط تحصیل در دانشگاه های مختلف متفاوت است. اما به طور کلی مباحث مربوط به شیمی، فیزیولوژی، ساخت و شناخت داروها و زیست شناسی مورد توجه و تدریس در رشته داروسازی قرار می گیرد. دانشجویانی که به تحصیل داروسازی در سوئیس می پردازند در پایان دوره تحصیلی خود با انواع روش های تجویز پزشکان، انواع داروها، روش های صدور نسخه درمانی، عملکرد بالینی، حالات بدن و... آشنایی کامل پیدا کرده اند. همانطور که گفته شد، شرایط تحصیل در دانشگاه های مختلف باید مدنظر قرار گرفته شود. از جمله این شرایط، هزینه تحصیل است. هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی سوئیس، متفاوت از هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی این کشور است. علاوه بر این که زبان رایج تحصیل در دانشگاه های دولتی و خصوصی سوئیس نیز با یکدیگر متفاوت است. تحصیل در سوئیس به زبان سوئیسی و در دانشگاه های دولتی آن بین 100 تا 1500 یورو هزینه در سال دارد؛ در حالی که با تحصیل در سوئیس به زبان انگلیسی و در دانشگاه های خصوصی آن بایستی 1500 تا 16000 یورو در سال پرداخت کرد. لازم به ذکر است که شرایط کار پس از تحصیل در سوئیس برای رشته داروسازی، بسیار مساعد است و این حرفه در زمره مشاغل پردرآمد محسوب می شود.

  • دندان پزشکی

تحصیل رشته دندانپزشکی در سوئیس شبیه به بسیاری از دیگر کشورها از جمله اروپا و ایالات متحده می باشد. دوره های تحصیل دندانپزشکی عموماً پنج ساله می باشند که در 3 سال اول واحد های درسی دندانپزشکی و پزشکی به محصلین آموزش داده می شود و در 2 سال بعدی آموزش ها به صورت عملی و بالینی هستند. پس از تکمیل تحصیل، فارغ التحصیلان باید آزمونی را برای صدور مجوز پزشکی پشت سر بگذارند. برخی از دانشجویان دوره های یک یا دوساله ای را پس از پایان تحصیل برای اخذ تخصص در برخی از شاخه های دندانپزشکی مانند ارتودنسی و جراحی فک و صورت دوره های کارآموزی را می گذرانند. قبل از تحصیل پزشکی در سوئیس متقاضیان باید دوره های کارشناسی را در رشته های مرتبط بگذرانند و مدرک خود را اخذ نمایند. پس از اخذ دوره های پیش پزشکی متقاضیان باید در امتحان ورودی دانشگاه ها شرکت نمایند و برای ادامه تحصیل در این رشته قبولی در این دوره ها را بدست آورند. دانشجویان در این دوره ها علاوه بر علوم تخصصی و عملی دنداپزشکی باید مانند دیگر رشته های تحصیل پزشکی در سوئیس، مهارت های اجتماعی و ارتباطشان با دیگران و انجام کارهای تیمی را تقویت نمایند.

در رشته دندانپزشکی نکته جالب این است که واحدهای درسی 3 سال اول تحصیل با دانشجویان رشته پزشکی مشابه می باشد. و در 2 سال بعدی به شدت بر روی علوم دندانپزشکی و دندانپزشکی عملی در دانشکده ها تمرکز می شود. قبولی در آزمون نهایی دندانپزشکی که در پایان 10 ترم تحصیل برگزار می شود جهت ادامه تحصیل در این رشته و همچنین اخذ مدرک پیشرفته MAS در شاخه های تخصصی دندانپزشکی الزامی می باشد.

  •  پرستاری

متقاضیان تحصیل در رشته پرستاری باید در دوران تحصیل دبیرستان نمرات خوبی را بدست آورده باشند و باید از قبل در مدارس پرستاری در این کشور فارغ التحصیل شده باشید. دوره های دانشگاهی پرستاری در کشور سوئیس به زبان های مختلفی ارائه می شود ولی اکثر دانشگاه ها به زبان انگلیسی دوره های آموزشی را برگزار می نمایند. اما با توجه به این که شرایط کاری در بخش آلمانی زبان سوئیس بسیار مناسب است، بهتر است که فارغ التحصیلان این رشته آشنایی مناسبی به زبان المانی داشته باشند. دوره های پرستاری به عنوان یکی از زیر شاخه های زیر مجموعه تحصیل پزشکی در سوئیس در اکثر دانشگاه های بزرگ و مطرح این کشور ارائه می گردند اما برای حضور در این دوره های تحصیلی که معمولا چهار سال به طول می انجامد باید در امتحان ورودی دانشگاه ها قبول شوید. به صورت کلی میانگین درآمد پرستاران در کشور سوئیس 8012 فرانک سوئیس در ماه که معادل 7371 یورو می باشد بوده و با توجه به هزینه های زندگی در سوئیس رقم بسیار مناسبی می باشد. 

دریافت ویزای تحصیل پزشکی در سوئیس

دریافت ویزای تحصیل پزشکی در سوئیس و به صورت کلی ویزاهای تحصیلی سوئیس در این زیرعنوان مورد بررسی قرار می گیرد. بر اساس وب سایت رسمی وزارت دادگستری و پلیس فدرال سوئیس، جایی که برای ویزای خود درخواست می کنید بستگی به محل سکونت شما خواهد داشت. به صورت کلی می توانید جهت ویزای تحصیلی سوئیس در محل های زیر اقدام نمایید:

  • مستقیماً در کنسولگری و یا سفارت سوئیس در کشور مبدأ
  • پر کردن فرم آنلاین در سایت سفارت سوئیس
  • دفاتر ارائه دهنده خدمات ویزای خارجی
  • نمایندگی های کنسولگری سوئیس در دیگر کشورهای عضو شنگن

پروسه صدور ویزا جهت تحصیل پزشکی در سوئیس تقریباً شش تا دوازده هفته به طول می انجامد. هزینه درخواست ویزا به صورت معمول حدود 60 یورو می باشد.

اصلی ترین مدارک مورد نیاز جهت درخواست ویزای تحصیل پزشکی در سوئیس و یا دیگر روش های تحصیلی در این کشور به شرح زیر می باشد:

  1. گذرنامه معتبر(حداقل برای سه ماه بیشتر از مدت زمان برنامه ریزی شده اقامت شما)
  2. چهار عکس تازه با ابعاد گذرنامه
  3. سه فرم کامل درخواست ویزای اقامت طولانی(ویزای تایپ D)
  4. نامه پذیرش دانشگاه مقصد
  5. اثبات تمکن مالی کافی (مانند صورتحساب بانکی، بورس تحصیلی و غیره)
  6. رزومه
  7. اثبات مهارت در زبان(با توجه به نوع دوره انتخابی که ممکن است به زبان هایی مانند آلمانی ، فرانسوی یا انگلیسی نیز آموزش داده شود.)
  8. اثبات بیمه درمانی
  9. پرداخت دوره اثبات انجام شده است
  10. انگیزش نامه(که در آن فرد شرایط و علایق خود و دلایل تحصیل پزشکی در سوئیس را اعلام می نماید.)
  11. تعهد کتبی که شما با اتمام برنامه خود کشور را ترک خواهید کرد.

در شرایط خاصی ممکن است از شما مدارک بیشتر و تکمیلی خواسته شود ، بنابراین از لیست فوق به عنوان مرجع استفاده کنید. توجه داشته باشید که ممکن است از شما خواسته شود که در مصاحبه شرکت نمایید. دانشگاه شما ممکن است بتواند در مورد درخواست ویزا به شما مشاوره داده و شما را راهنمایی نماید، اما توصیه می شود که برای پرسش های مورد نظرتان و اطلاعات تکمیلی با نزدیکترین سفارت یا کنسولگری تماس حاصل نمایید.

به صورت کلی دانشجویان عضو اتحادیه اروپا قادر خواهند بود در طی ترم تحصیلی نهایتاً تا 15 ساعت در هفته کار پاره وقت انجام دهند. این شرایط برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا بعد از شش ماه از ورودشان میسر می گردد. همچنین فارغ التحصیلان می توانند شش ماه پس از فارغ التحصیلی در این کشور بمانند و به دنبال کار بگردند. ممکن است پروسه ویزا جهت تحصیل پزشکی در سوئیس و دیگر ویزا های تحصیلی در این کشور با توجه به سختگیری های موجود در پروسه ویزای ایرانیان، بسیار مشکل و با ریسک بالا باشد. یک موسسه معتبر و متخصص می تواند تأثیر بسیار پراهمیتی در انجام این پروسه داشته باشد و شما را برای آماده سازی مدارک مورد نیاز و مصاحبه احتمالی آماده نماید. موسسه ملک پور همواره سعی خود را در راهنمایی و پیشبرد پروسه های مختلف مهاجرتی مراجعین خود نموده است و نتایج چشمگیری از ویزاهای اخذ شده را در وب سایت خود قرار داده است. شما عزیزان می توانید برخی از ویزاهایی اخذ شده توسط این موسسه در سالهای اخیر را در لینک زیر مشاهده بفرمایید.

تحصیل پزشکی در سوئیس

گالری ویزاها

کار پس از تحصیل پزشکی در سوئیس

شرایط کار پس از تحصیل پزشکی در سوئیس و به صورت کلی شرایط اقامت پس از تحصیل در سوئیس در این سرفصل مورد بررسی قرار میگیرد. فارغ التحصیلان که اصلیتی خارج از اتحادیه اروپا دارند، این اجازه را دارند که به مدت شش ماه بعد از پایان تحصیلشان در این کشور مانده و به دنبال کار در سوئیس بگردند و با توجه به تخصص و رشته تحصیلی خود کار پیدا نمایند تا بتوانند اقامت کاری این کشور را بگیرند. برای اینکه اجازه جستجوی کار پس از تحصیل در سوئیس را داشته باشید، باید سه شرط اصلی زیر را رعایت نمایید.

  • نامه پایان تحصیل درمقطع مورد نظر
  • نشان از شرایط مالی مناسب در این بازه زمانی
  • محل سکونت مناسب

نکته مهم و قابل توجه این است که افراد در این فرصت شش ماهه، اجازه حداکثر 15 ساعت کار در هفته را دارند و این فرصت شش ماهه قابل تمدید نمی باشد. از سوی دیگر کسانی که تحصیل پزشکی در سوئیس و یا دیگر رشته های تحصیلی در این کشور را به پایان رسانیده اند می توانند در این کشور جهت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر اقدام نمایند. شایان ذکر است که در شرایط بسیار خاصی بخشی از زمان تحصیل و یا آموزش های شما در کشور سوئیس می تواند جزو زمان مورد نیاز جهت اخذ اقامت سوئیس محاسبه شوند. این دوره های آموزشی زمانی محاسبه می شود که فرد توانایی اثبات این را داشته باشد که می تواند بعد از دو سال از پایان تحصیل، اقامت دائم دریافت نماید. به صورت کلی اتباع خارجی اگر حداقل به مدت 10 سال در این کشور اقامت کوتاه مدت یا بلند مدت داشته باشند و در 5 سال آخر در زمان اقدام اجازه اقامت داشته و بدون وقفه زندگی کرده باشند، می توانند اقامت دائم کشور سوئیس را دریافت نمایند. شرایط خاصی وجود دارد که با ذکر دلایل خیلی خوب بتوان اقامت دائم را طی بازه زمانی کمتری دریافت کرد.

نمودار نرخ بیکاری سوئیس

نرخ بیکاری در کشور سوئیس در ده ساله اخیر در نمودار زیر نمایش داده شده است. همانطور که مشاهده می نمایید نرخ بیکاری در سوئیس کمتر از 5 درصد می باشد. نرخ بیکاری در کشور اتریش و دانمارک نیز که جزو کشورهای بسیار مهم و تأثیرگذار در اتحادیه اروپا هستند در حدود 5 درصد می باشد. جهت کسب اطلاعات دقیق تر و تکمیلی در خصوص شرایط تحصیل و کار در اتریش و دانمارک می توانید به لینک های زیر مراجعه بفرمایید.

 

تحقیق و بررسی پارامتر های اقتصادی و اجتماعی مختلف و داشتن اطلاعات در خصوص فرهنگ و تاریخ یک کشور اصلی نکات انتخاب یک کشور به عنوان مقصد مهاجرت و سرمایه گذاری می باشد. کسب این اطلاعات و بررسی آنها در تمامی کشورها کار بسیار زمان بر و تخصصی می باشد.

 

سوالات متداول راجع به تحصیل پزشکی در سوئیس

✅ آیا تحصیل پزشکی در سوئیس نیاز به شرکت در آزمون ورودی دارد؟

بله؛ متقاضیان بایستی ابتدا در آزمون ورودی پزشکی در سوئیس پذیرفته شوند. دوره آموزش پزشکی در بخش های فرانسوی زبان سوئیس از کشور فرانسه تبعیت کرده و در این روش، احتمال رد شدن افراد پس از سال اول تحصیل پزشکی بالاست.

✅ هزینه تحصیل پزشکی در سوئیس چه مقدار است؟

تحصیل پزشکی در سوئیس، بسته به رشته تحصیلی برای دانشجویان بین المللی حدود 1500 تا بیش از 10 هزار فرانک هزینه دارد.

✅ زندگی در سوئیس چه مقدار هزینه دارد؟

سوئیس کشوری با درآمد و هزینه های بالا است. میانگین هزینه زندگی در این کشور، حدود 15912 یورو می باشد که شامل هزینه های اجاره منزل و سایر هزینه ها می شود.

✅ هزینه تحصیل داروسازی در سوئیس چه مقدار است؟

هزینه تحصیل در دانشگاه های بین المللی سوئیس در رشته داروسازی حدود 1500 تا 16000 یورو می باشد.


_____________________ سخن پایانی در باب تحصیل پزشکی در سوئیس _____________________

تحصیل پزشکی در سوئیس ، شرایط پذیرش در دانشگاه های پزشکی، هزینه تحصیل پزشکی و تخصص در سوئیس، شرایط ادامه تحصیل تخصص در سوئیس و همچنین مهاجرت دندانپزشکان به سوئیس در این مقاله مورد بررسی تخصصی قرار گرفت و تلاش گردید به تمامی سوالات طرح شده در ابتدای مقاله پاسخی تخصصی و علمی در خصوص تحصیل پزشکی در سوئیس داده شود. با توجه به مطالب ارائه شده در این مقاله می توان به این نتیجه رسید که پروسه پذیرش و قبولی در دانشگاه های پزشکی سوئیس با توجه به تقاضای بالا و کیفیت و اعتبار دانشگاه های این کشور بسیار سخت و رقابتی می باشد. لذا جهت تحصیل پزشکی در سوئیس نیاز به تلاش فراوان و آگاهی بالایی از قوانین مهاجرتی این کشور می باشد. موسسه ملک پور همواره تلاش کرده است تا متقاضیان تحصیل در کشور های مختلف را یاری نموده و همواره سرمایه گذاری در تحصیل را با توجه به رویکرد ریاست این موسسه از بهترین انواع سرمایه گذاری بداند و برای رسیدن مراجعین خود به اهداف تحصیلیشان از هیچ کمکی دریغ ننماید. گواه کیفیت عملکرد این موسسه را از سابقه سالهای زیاد و نتایج کار این موسسه در رساندن متقاضیان به اهداف مهاجرت و سرمایه گذاری بین المللی ایشان می توان دید. شما بزرگواران همواره می توانید با ارتباط مستقیم تلفنی با موسسه ملک پور در سرتاسر جهان از مشاوره تلفنی رایگان مشاوران کارآزموده این موسسه بهره مند شده و به تکمیل اطلاعات مهاجرتی خود بپردازید. اگر در حین مطالعه مقاله تحصیل پزشکی در سوئیس سوال یا ابهامی برایتان پیش آمد به سادگی می توانید در بخش "ثبت پرسش" در انتهای همین مقاله مطرح نموده تا مشاورین مجرب این موسسه در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

امتیاز 5 از 5 ( 11 رای ثبت شده)

مطالب مرتبط و مفید


ثبت پرسش
آرین ملکی
سلام بنده 29 سال سن دارم و فوق لیسانس رشته زیست شناسی دارم، همیشه علاقمند به تحصیل دندانپزشکی بودم. خواستم بدونم با این شرایط سنی امکان پذیرش و ویزا شدن در سوئیس برای بنده وجود داره؟ تحصیل پزشکی در سوئیس به چه زبانی راحت تر هست؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام و عرض ادب دوست عزیز رشته دندانپزشکی جز رشته هایی است که نیازمند به آزمون ورودی است و سوئیس هم شرط سن دارد و نهایت با 20 تا 21 سال سن می توانید برای تحصیل پزشکی در سوئد اقدام نمایید. درمورد زبان تحصیل بستگی به کانتون یا استانی دارد که از آن پذیرش گرفته باشید اینکه فرانسوی زبان باشند یا آلمانی. البته تحصیل به زبان انگلیسی هم در سوئیس امکان پذیر می باشد. پیشنهاد می کنم حتما با موسسه تماس بگیرید تا شرایط عمومی شما بصورت رایگان بررسی شود. موفق باشید.
سمیرا
سلام و عرض ادب آیا پس از تحصیل پزشکی در سوئیس فرصت اقامتی برای فرد وجود دارد؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام و عرض ادب به محض تموم شدن تحصیل اگر بتوانید وارد عرصه کای شوید میتوانید اقامت خود را به اقامت کاری تبدیل کنید .
مرتضى احمدوند
با سلام ممنون از مقاله خوبتون ميخواستم بپرسم آيا تحصيل پزشكى در سوييس به زبان انگليسى و با مدرك زبان آيلتس ٦.٥ امكان پذير است؟ ممنون ميشم در خصوص هزينه ها راهنمايى بفرماييد
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام و عرض ادب پزشکی در سوییس به زبان آلمانی می باشد که خیلی هزینه های بالایی ندارد ولی اگر بخواهید به زبان انگلیسی تحصیل کنید هزینه ها بسیار زیاد می باشد .برای دریافت اطلاعات بیشتر و دقیق تر با کارشناسان موسسه تماس حاصل فرمایید و از مشاوره رایگان استفاده نمایید.
مهسا اسماعیلی
سلام و ارادت ایا تحصیل پزشکی و گرایش های مرتبط در این کشور به زبان های رسمی خودشون رایگان هست؟ برای گذروندن دوره کالج پیش پزشکی در سوئیس چه شرایطی لازم هست؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام و عرض ادب تحصیل پزشکی و پیراپزشکی به زبان آلمانی رایگان نیست و تقریباً رایگان می باشد و شما باید حتما ً یک دوره پیش پزشکی در سوییس بگذرانید و برای این دوره نمرات دبیرستان شما باید بالا باشد و در آزمون ورودی قبول شوید.برای دریافت اطلاعات بیشتر و دقیق تر با کارشناسان موسسه تماس حاصل فرمایید و از مشاوره رایگان استفاده نمایید.
محمد امین اسماعیلی
سلام . بنده مقطع پیش دانشگاهی هستم 12 ام . باید چه نمره ای دریافت کنم که بتونم ویزای سوئیس برای پزشکی رو بگیرم ؟ چند درصد امکان داره که منو پذیرش کنن؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام و عرض ادب دوست عزیز شما ابتدا باید برای کالج های سوئیس اقدام بکنید و سپس با شرکت در آزمون پزشکی و قبولی می توانید وارد این رشته شوید.
محمد امین اسماعیلی
سلام . بنده مقطع پیش دانشگاهی هستم 12 ام . باید چه نمره ای دریافت کنم که بتونم ویزای سوئیس برای پزشکی رو بگیرم ؟ چند درصد امکان داره که منو پذیرش کنن؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام و عرض ادب دوست عزیز شما ابتدا باید برای کالج های سوئیس اقدام بکنید و سپس با شرکت در آزمون پزشکی و قبولی می توانید وارد این رشته شوید.
هومن
سلام آیا شرایط سنی خاصی برای تحصیل در رشته پزشکی یا انکولوژی در سوییس وجود داره؟ اگر سن بالا باشه چه راهی هست که بشه در سوییس پذیرش پزشکی گرفت؟ حتی اگر با پرداخت شهریه هم باشه لطفا راهنمایی کنین.
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام و عرض ادب دوست عزیز سوئیس برای این رشته ها مخصوصا پزشکی خیلی سختکیره و حتی گاها بچه هایی که دو سال اخرشون را هم رد سوئیس تحصیل می کنند نمی توانند وارد این رشته ها شوند. یا باید دبیرشتان را در این کشور بگذرانید یا برای کشورهایی دیگر اقدام نمایید. پیشنهاد می کنم حتما با موسسه تماس بگیرید تا شرایط شما بصورت رایگان بررسی شود.
ملیسا
باسلام من دانشجو پزشکی هستم جراح مغز و اعصاب می خوام برای تخصص برم دانشگاه زوریخ فقط یه مشکل داریم من می خوام بعد اتمام تحصیلات تو سوئیس اقامت کنم آلمانی م در سطحC و انگلیسی نمره ۸آیلتس دارم می تونم اقدام کنم و بعد اتمام هم اقامت کنم؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام دوست عزیز شما بایستی در ابتدا مدرک پزشکی عمومی خود را معادلسازی کنید سپس برای تخصص اقدام نمایید پس از اتمام دوره های تخصص فرصت برای پیدا کردن خواهید داشت.
یاسمین
سلام وقت بخیر من سال بعد کنکور دارم، می‌خوام وقتی دیپلم رو گرفتم در سوئیس دوره ی پیش پزشکی رو بگذرونم و وارد کالج شم برای چهار سال تحصیل و زندگی چقدر سرمایه نیاز هست؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام دوست عزیز داشتن حداقل ۳۰ تا ۴۰ هزار یورو برای سال اول الزامی می باشد.
مشاوره رایگان