تحصیل پزشکی در بلاروس

2 نظر

تحصیل پزشکی در بلاروس

تحصیل پزشکی در بلاروس، راه های ورود به دانشگاه های پزشکی بلاروس، شرایط کار پس از تحصیل در کشور بلاروس در رشته های پزشکی و همچنین ارزانترین کشور برای تحصیل در پزشکی در این مقاله به صورت اختصاصی و علمی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. راه های مهاجرت از طریق تحصیل پزشکی در بلاروس چیست؟ آیا با تحصیل پزشکی در بلاروس می توان اقامت و یا حتی تابعیت این کشور را دریافت کرد؟ شرایط ورود به دانشگاه های پزشکی بلاروس چگونه است؟ این ها مسائلی است که عموما در ذهن مهاجران خطور می کند. موسسه ملک پور در پی آن است که این مسائل و موضوعات را برای شما تشریح کند و بتواند راهکاری برای ورود به کشور بلاروس از طریق تحصیل در رشته های پزشکی بیابد. در این خصوص می توانید با تماس با کارشناسان ارشد و مشاورین ماهر در زمینه مهاجرت، سوالات خود را مطرح کرده و به طور رایگان مشاوره تلفنی دریافت کنید. در ادامه به مباحث زیر خواهیم پرداخت

  • شرایط عمومی تحصیل پزشکی در بلاروس
  • شرایط ورود به رشته پزشکی در بلاروس
  • دانشگاه های پزشکی در بلاروس
  • مدارک لازم برای پذیرش و تحصیل پزشکی در بلاروس
  • هزینه های تحصیل پزشکی در بلاروس
  • هزینه زندگی برای تحصیل پزشکی در بلاروس
  • تحصیل در سایر رشته های علوم پزشکی در بلاروس
    • داروسازی
    • دندان پزشکی
    • پرستاری
  • دریافت ویزای تحصیل پزشکی در بلاروس
  • کار پس از تحصیل پزشکی در بلاروس
  • سوالات متداول راجع به تحصیل پزشکی در بلاروس
  • سخن پایانی در باب تحصیل پزشکی در بلاروس

تحصیل پزشکی در بلاروس

شرایط عمومی تحصیل پزشکی در بلاروس

بلاروس، کشوری محصور در خشکی که با کشورهای روسیه، اوکراین، لهستان و لاتویا هم مرز می باشد. واحد پول این کشور روبل بلاروس است. تحصیل پزشکی در بلاروس می تواند با هزینه بسیار کم در این کشور انجام شود؛ اما با برخی از چالش ها ممکن است مواجه باشید. به عنوان مثال شاید برخی از دانشگاه های کشور بلاروس، فقط در همین کشور مورد تأیید باشد و نتوان به ادامه تحصیل، مخصوصاً در رشته پزشکی در کشورهای دیگر پرداخت. اما به طور کلی برای تحصیل پزشکی در بلاروس با سخت گیری کمتری نسبت به دیگر کشورهای اروپایی مواجه خواهید بود. تحصیل پزشکی در بلاروس عموماً 6 سال به طول می انجامد و عموم آموزش ها به زبان انگلیسی می باشد. اما تحصیل پزشکی در دانشگاه های دولتی بلاروس به زبان روسی است. به طور کلی متقاضیان از کشورهای آسیایی، آفریقایی، کشورهای عرب زبان و ایالت های شوروی سابق برای تحصیل پزشکی در بلاروس به این کشور عزیمت می کنند. در همه دانشگاه های پزشکی کشور بلاروس، پذیرش دانشجویان بین المللی توسط اداره مهاجرت فدرال تأیید می شود. همچنین از موارد مورد نیاز برای تحصیل پزشکی در بلاروس، سپراندن دوره پادفک یا دوره آمادگی ورود به دانشگاه های پزشکی می باشد. در این دوره، زبان روسی، شیمی و زیست و دیگر مباحث تحصیلی به دانشجویان بین المللی آموزش داده می شود. در ادامه به بررسی شرایط ورود به دانشگاه های پزشکی کشور بلاروس خواهیم پرداخت. اما قبل از آن می توانید به لینک زیر مراجعه کنید تا تمامی اطلاعات مورد نیاز در خصوص مهاجرت به بلاروس را دریافت کنید.

تحصیل پزشکی در بلاروس

روش های مهاجرت به بلاروس

شرایط ورود به رشته پزشکی در بلاروس

از اصلی ترین شرایط دریافت پذیرش تحصیلی و ورود به دانشگاه های پزشکی کشور بلاروس، گذراندن دوره تحصیلی پادفک می باشد. پادفک عموماً در ماه سپتامبر آغاز می شود و افراد را به عنوان دانشجو می پذیرد. اما دوره پادفک یک دوره یکساله آمادگی قبل از ورود به رشته های تحصیل پزشکی و دندانپزشکی برای متقاضیان تحصیل پزشکی می باشد.

این دوره در دانشگاهای مختلف با کمی تغییر برگزار می شود؛ اما بطور عمومی می توان گفت پادفک شامل آموزش درس های زیست و شیمی و در برخی دانشگاه ها در کنار آن ریاضی و فیزیک به زبان روسی می باشد. این دوره ها اغلب برای افزایش آمادگی افراد برای ورود به دانشگاه برگزار می شود. اما بسیاری  از افراد در این دوره ها تمایل به تقویت زبان روسی دارند؛ چرا که تحصیل به زبان روسی با هزینه های کمتری همراه است. این مقاله در خصوص تحصیل پزشکی در بلاروس نگارش شده است و هر گونه کپی برداری و رو نوشت از آن، غیرقانونی بوده و شرعاً حرام می باشد. البته که این نکته را هم باید در نظر گرفت که دانشگاه های دولتی این کشور، آزمون های ورودی برای دانشجویان در نظر گرفته اند؛ اما با گذراندن دوره پیش پزشکی می توان گفت که موفقیت در این آزمون، آسان تر می شود. در ادامه به بررسی دانشگاه های پزشکی کشور بلاروس خواهیم پرداخت.

دانشگاه های پزشکی در بلاروس

موسسه ملک پور در این زمینه برای شما عزیزان دانشگاه های برتر کشور بلاروس را مورد بررسی قرار داده است. بررسی دانشگاه های پزشکی بلاروس از نکات بسیار مهم برای اقدام جهت تحصیل پزشکی در بلاروس می باشد.

  1. دانشگاه علوم پزشکی بلاروس: به جرأت می توان گفت که این دانشگاه، سردمدار دانشگاه های پزشکی بلاروس باشد. این دانشگاه از سال 1921 آموزش در رشته پزشکی را شروع کرده و سابقه بسیار طولانی در زمینه پزشکی دارد. در حال حاضر دانشجویان کشورهای هند، پاکستان، نیجریه، غنا، زیمبابوه، نامیبیا، زامبیا، مراکش، اردن، سوریه، مصر، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، ازبکستان ، آمریکای لاتین و روسیه و غیره در BSMU تحصیل می کنند.
  2. دانشگاه علوم پزشکی گرودنو در شهر گرودنو واقع شده است. این شهر در مرزهای لهستان و لیتوانی واقع شده است. دانشگاه علوم پزشکی گرودنو یکی از دانشگاه های برتر در بلاروس است که همه ساله از کشورهای مختلف پذیرای بسیاری از دانشجویان بین المللی می باشد. این دانشگاه برای اکثر دوره های پزشکی، رشته های مختلفی را ارائه می دهد اما عموم دانشجویان بین المللی بیشتر برای دوره های MBBS به این دانشگاه عزیمت می کنند. این دانشگاه دارای خوابگاه های مخصوص خود می باشد و آمادگی لازم را برای اسکان و پذیرش دانشجویان بین المللی دارد. این دانشگاه دروس خود را به زبان انگلیسی و روسی ارائه می دهد.
  3. دانشگاه علوم پزشکی گومل در شهر گومل واقع شده است که یک شهر مرزی با روسیه و اوکراین است. GSMU همچنین هر ساله از دانشجویان خارجی برای برنامه MBBS استقبال می کند. دانشگاه توسط WHO شناخته شده است و خوابگاه های خاص خود را دارد. تحصیل به زبان انگلیسی در این دانشگاه مقدور می باشد. بیشتر دانشجویان از کشورهای نیجریه، غنا، هند، سریلانکا، پاکستان، سوریه، انگلیس، فرانسه، پرو، روسیه، اوکراین، و غیره در GSMU مشغول به تحصیل هستند. دانشجویان پس از گذراندن دوره مقدماتی پزشکی خود، به زبان روسی مشغول به تحصیل می شوند.
  4. دانشگاه علوم پزشکی ویتبسک در شهر ویتبسک واقع شده است. ویتبسک با کشورهای روسیه ، لیتوانی و لتونی هم مرز است. این دانشگاه، دانشجویان را در مقاطع مختلف مانند دوره مقدماتی پزشکی، MBBS، داروسازی و دندانپزشکی آموزش می دهد. زبان آموزش در این دانشگاه به زبان انگلیسی و روسی است.

مدارک لازم برای پذیرش و تحصیل پزشکی در بلاروس

برای دریافت پذیرش و تحصیل پزشکی در بلاروس شما باید مدارکی را به دانشگاه ارائه دهید. این مدارک عموماً باید به زبان انگلیسی ترجمه شده باشد. ارائه صحیح مدارک و نداشتن نقصی در پرونده از نکات بسیار مهم هر پرونده مهاجرت تحصیلی می باشد که باید توسط دانشجو ارائه شود. برای این که بتوانید به راحتی و با خیالی آسوده مراحل اقدام خود را پیش ببرید، به شما پیشنهاد می شود که حتماً با یک  موسسه معتبر امور مهاجرت خود را پیش ببرید تا از ریسک ها و خطرات ردی پذیرش و ویزای خود به دور باشید. موسسه ملک پور در این بخش مدارک مورد نیاز برای دریافت پذیرش تحصیلی در رشته های پزشکی در کشور بلاروس را برای شما عنوان کرده است.

  • مشخصات هویتی مثل پاسپورت
  • ارائه تمکن مالی دانشجویی در حساب شخص اصلی
  • ارائه بیمه نامه سلامت
  • ارائه اهداف مطالعاتی SOP
  • ترجمه مدارک تحصیلی اعم از دیپلم
  • ارائه محل اسکان از پیش تعیین شده دانشجو

هزینه های تحصیل پزشکی در بلاروس

هزینه تحصیل در دانشگاه های علوم پزشکی کشور بلاروس تقریباً شبیه به دانشگاه های کشور روسیه می باشد. به عبارت دیگر با هزینه کم می توان برای تحصیل پزشکی در بلاروس اقدام کرد. موسسه ملک پور طی تحقیقاتی، ریزهزینه های تحصیل در کشور بلاروس در رشته های پزشکی را تخمین زده است که طی جدولی به شما تقدیم می شود.

 

دانشگاه

زبان تحصیل

هزینه تحصیل در رشته پزشکی

هزینه تحصیل در رشته دندان پزشکی

هزینه تحصیل در رشته داروسازی

دانشگاه علوم پزشکی بلاروس

انگلیسی

4500 دلار در سال

5500 دلار در سال

4000 دلار در سال

دانشگاه گروندو

انگلیسی

4300 دلار در سال

ندارد

ندارد

دانشگاه گومل

انگلیسی

4100 دلار در سال

ندارد

ندارد

دانشگاه ویتبسک

روسی و انگلیسی

4600 دلار در سال

4500 دلار در سال

3600 دلار در سال

 

هزینه های دوره های آماده سازی و پیش پزشکی در کشور بلاروس از 2000 دلار تا 4000 دلار متغیر است. همچنین هزینه خوابگاه ها و محل های اقامتی که دانشگاه در اختیار دانشجویان قرار می دهد، عموماً بین 400 تا 800 دلار می باشد.

هزینه زندگی برای تحصیل پزشکی در بلاروس

کشور بلاروس یکی از ارزان ترین کشور برای تحصیل در پزشکی می باشد؛ اما علاوه بر هزینه های تحصیل، میانگین هزینه های زندگی در این کشور نیز برای متقاضیان تحصیل پزشکی در بلاروس دارای اهمیت می باشد. به طور قطع هزینه دقیق زندگی در بلاروس بسته به سبک زندگی، شهر و محل زندگی افراد متفاوت می باشد اما با این وجود می توان بازه ای را به عنوان میانگین هزینه زندگی در این کشور تعریف کرد. منظور از هزینه های زندگی در بلاروس، کلیه هزینه های زندگی شامل خورد و خوراک، مسکن، پوشاک، حمل و نقل و... می باشد. در جدول زیر، به طور به هزینه برخی از این اقلام اشاره شده است.

ردیف

موارد

هزینه ها

1

هزینه غذا برای 1 نفر در رستوران ارزان

7 دلار

2

هزینه غذا برای 2 نفر در رستوران متوسط

30 دلار

3

بطری آب معدنی 0.33 لیتری

0.52 دلار

4

بطری نوشابه 0.33 لیتری (کوکا/پپسی)

0.78 دلار

5

یک فنجان قهوه

1.59 دلار

6

نان 500 گرمی

0.61 دلار

7

1 کیلو گرم برنج

1.13 دلار

8

1 کیلو گرم سینه مرغ

3.35 دلار

9

1 کیلو گرم گوشت گاو

6.42 دلار

10

هزینه بلیط حمل و نقل یک طرفه

0.30 دلار

11

هزینه بلیط حمل و نقل 1 ماه

16.93 دلار

12

اجاره آپارتمان 1 خوابه مرکز شهر

323 دلار در ماه

13

اجاره آپارتمان 1 خوابه خارج از شهر

232 دلار در ماه

14

اجاره آپارتمان 3 خوابه مرکز شهر

540 دلار در ماه

15

اجاره آپارتمان 3 خوابه خارج از شهر

386 دلار در ماه

تحصیل پزشکی در بلاروس

هزینه های تحصیل و زندگی در بلاروس

تحصیل در سایر رشته های علوم پزشکی در بلاروس

برای مقایسه تحصیل پزشکی در بلاروس و دیگر رشته های پرطرفدار شاخه علوم تجربی، به اختصار به بررسی رشته های دندان پزشکی، داروسازی و پرستاری پرداخته ایم.

  • داروسازی:

تحصیل در رشته داروسازی در کشور بلاروس عموماً 5 ساله می باشد که تمامی شرایط ورود به دانشگاه در این رشته،‌ همانند رشته های پزشکی است. به بیان دیگر اشخاص متقاضی تحصیل در رشته های داروسازی در کشور بلاروس باید دوره های پیش پزشکی و مراحل مقدماتی مثل آزمون های ورودی را پشت سر بگذارند. هزینه تحصیل در این رشته ها عموماً از رشته های پزشکی کمتر می باشد. تحصیل در رشته داروسازی نیز به زبان روسی و انگلیسی امکان پذیر است.

  • دندان پزشکی:

تحصیل در رشته دندان پزشکی در کشور بلاروس عموماً 5 ساله می باشد. گذراندن دوره پیش پزشکی یا پادفک نیز در پذیرش و قبولی در این رشته‌ نیاز است. هزینه های تحصیل در رشته های دندان پزشکی در کشور بلاروس حدوداً 4000 دلار تا 7000 دلار است که به نسبت رشته داروسازی و پزشکی بیشتر می باشد.

  • پرستاری:

تحصیل در رشته های پرستاری در کشور بلاروس در دو حالت امکان پذیر است: تحصیلات دو ساله و تحصیلات چهار ساله. در حالت اول صرفاً شخص برای علم پرستاری آماده می شود و امکان ورود سریع وی برای بازار کار فراهم است. در حالت دوم شخص با تمامی علوم سلامت و بهداشت آشنا خواهد شد. این حالت، حالتی تخصصی نسبت به دوره های اول است.

دریافت ویزای تحصیل پزشکی در بلاروس

دریافت ویزای تحصیل پزشکی در بلاروس برای اتباع ایرانی، عموماً یک هفته پس از دریافت پذیرش و دعوت نامه تحصیلی رسمی توسط دولت این کشور امکان پذیر می باشد. در تمامی کشورهای اروپایی، این دعوت نامه رسمی توسط دانشگاه برای دانشجو صادر می شود اما در کشور بلاروس دعوت نامه رسمی که برای دریافت ویزا نیاز است باید توسط اداره مهاجرت و دانشجویان بین الملل صادر شود. نکته قابل توجه این است که تمامی ملیت هایی که برای تحصیل پزشکی در بلاروس درخواست می دهند، نیاز به دریافت ویزای تحصیلی از سوی اداره مهاجرت و دانشجویان بین الملل دارند. ویزای فرودگاهی برای اتباع ایرانی قابل دریافت نیست و باید قبل از سفر خود به کشور بلاروس،‌ تمامی کار های ویزا را انجام داده باشید. از این جهت، موسسه ملک پور می تواند تمامی امور شما را اعم از دریافت پذیرش تحصیلی، دریافت ویزای تحصیلی، انتخاب رشته و دانشگاه معتبر و دیگر خدمات معتبر بین المللی را برای شما انجام دهد. در لینک زیر، تمامی اطلاعات در خصوص  ویزاهای دریافتی توسط موسسه ملک پور ضمیمه شده است تا با مشاهده آن ها اطلاعاتی را در خصوص تجربه همکاری با این موسسه به دست آورید.

تحصیل پزشکی در بلاروس

گالری ویزاها

کار پس از تحصیل پزشکی در بلاروس

عموماً افراد پس از تحصیل پزشکی در بلاروس این فرصت را دارند که مشغول به کار در بلاروس در رشته های خود شوند. به طور کلی کلینیک ها و مراکز درمانی بلاروس، آماده دریافت دانشجویان بین المللی برای مشاغل پزشکی و پیراپزشکی می باشند. همچنین بسیاری از دانشجویان پس از پایان دوران تحصیلی خود به کشورهای امریکا و یا انگلستان عزیمت می کنند تا در مقطع تخصص و دکتری ادامه تحصیل دهند. بسیاری از مؤسسات کاریابی هستند که می توانند برای فارغ التحصیلان دانشگاه های برتر بلاروس مثل دانشگاه های پزشکی کاریابی کرده و از افزایش نرخ بیکاری در این کشور جلوگیری کنند.

تحصیل پزشکی در بلاروس

کار پس از تحصیل در بلاروس

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط مهاجرت به کشور بلاروس و یا تحصیل پزشکی در کشورهای دیگر می توانید محصول راهنمای گام به گام اخذ اقامت به تدریس مدیر موسسه ملک پور را تهیه کرده و اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید.

گام به گام تا اخذ اقامت


سوالات متداول راجع به تحصیل پزشکی در بلاروس

✅ تحصیل پزشکی در بلاروس به چه زبانی انجام می شود؟

طول دوره تحصیل پزشکی در بلاروس 6 سال است که عموماً به زبان انگلیسی می باشد؛ اما تحصیل پزشکی در دانشگاه های دولتی بلاروس به زبان روسی است.

✅ شرایط پذیرش در رشته پزشکی بلاروس چیست؟

از اصلی ترین شرایط پذیرش در رشته پزشکی بلاروس و ورود به دانشگاه های پزشکی این کشور، گذراندن دوره پادفک یا پیش پزشکی می باشد. لازم به ذکر است که تحصیل پزشکی در بلاروس ملزم به پذیرش در آزمون ورودی است.

✅ هزینه تحصیل در دوره پیش پزشکی بلاروس چه مقدار است؟

هزینه دوره های پیش پزشکی و آماده سازی برای تحصیل در رشته پزشکی در کشور بلاروس بین 2000 تا 4000 دلار متغیر است. 

✅ هزینه تحصیل پزشکی در بلاروس چقدر است؟

هزینه تحصیل پزشکی در این کشور نیز به طور میانگین حدود 4500 دلار در سال می باشد.


___________ سخن پایانی در باب تحصیل پزشکی در بلاروس___________

تحصیل پزشکی در بلاروس، راه های دریافت پذیرش تحصیلی در رشته های پزشکی و ورود به دانشگاه های پزشکی کشور بلاروس و همچنین معرفی ارزانترین کشور برای تحصیل در پزشکی در این مقاله به صورت اختصاصی و علمی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. تحصیل پزشکی در بلاروس از راه های ارزان ورود به کشور های خارجی و تحصیل در خارج از کشور می باشد. اما این نکته را باید بدانید که دانشگاه های کشور بلاروس،‌ مورد تایید وزارت بهداشت ایران نیست. اما برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر می توانند به کشور هایی همچون انگلستان، آلمان و حتی امریکا مهاجرت تحصیلی کنند. اگر در خصوص نحوه دریافت پذیرش تحصیل پزشکی در بلاروس و راه های اقدام آن نیاز به دریافت مشاوره و کسب اطلاعات شدید،  می توانید با تماس با کارشناسان موسسه از مشاوره تلفنی رایگان بهره مند شوید و در انتهای این قسمت از قسمت ثبت دیدگاه سوالات خود را مطرح کنید تا افراد صاحب علم بدان پاسخ دهند.

امتیاز 3.86 از 5 ( 6 رای ثبت شده)

مطالب مرتبط و مفید


ثبت پرسش
مهسا اسماعیلی
عرض ادب و ارادت شرایط کار بعد از تحصیل در بلاروس چجوریه؟ و این که آیا مدرک تحصیلی بلاروس مورد پذیرش سایر کشور های اروپایی هست؟ ممنونم
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام و عرض ادب دوست عزیز کشور بلاروس از نظر اعتبار علمی و کیفیت خیلی بالا نیست که به راحتی در کشورهای اتحادیه اروپا مورد تائید باشد ولی اگر در حین تحصیل مسلط به زبان این کشور شوید شانس کاریابی شما هم در این کشور افزایش پیدا می کند که می توانید ویزای تحصیلی خود را تغییر بدهید. موفق باشید.
ارمین معدلی
با سلام و عرض ادب. ممنونم از مطالب عالی و بی نظیر سایت های شما. خواستم بدونم ایا کسی تحصیل پزشکی در بلاروس میکنه بعد از اتمام تحصیل می تونه بدون معادل سازی در روسیه مشغول به کار بشه؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام و عرض ادب بلاروس و روسیه اکثراً مدارک هم رو قبول دارند بستگی به مدرک و دانشگاه و رشته و نمره دارد با گذراندن یک سری مراحل این امکان وجود دارد .
مشاوره رایگان