تحصیل پزشکی در اوکراین

بدون نظر

تحصیل پزشکی در اوکراین

کشور اوکراین یکی از کشور های ارائه دهنده گرایش پزشکی و سایر گرایش های مربوط به رشته پزشکی می باشد. گرایش هایی که در این کشور ارائه می‌ شوند، اکثرا به زبان روسی و انگلیسی هستند. برای دسترسی به گرایش پزشکی این کشور تنها کافیست، دیپلم  ۱۲ ساله داشته باشید و یک سری اسناد درست را با دقت بالا جمع آوری کرده باشید. در مقاله تحصیل پزشکی در اوکراین نکات تخصصی و بسیار حائز اهمیتی را راجع به اپلای پزشکی اوکراین و شهریه دانشگاه های پزشکی اوکراین و هزینه تحصیل پزشکی در اوکراین ارائه خواهیم داد. موسسه مهاجرتی و مشاوره ای MIE مجموعه ای از نکات و اطلاعات مهم را در مقاله تحصیل پزشکی در اوکراین گردآوری کرده است. این نکات حاصل تجربیات و تلاش‌ های بسیار این موسسه می باشد. حال اگر فکر می کنید، اوکراین برای تحصیل در گرایش پزشکی کشور مناسبی می باشد، توصیه می‌ کنیم با دقت هرچه تمام و با تمرکز بسیار بالا به مطالعه موضوعاتی که قرار است در ادامه ذکر نماییم، بپردازید تا با دید بازتری برای اخذ ویزای تحصیلی اوکراین اقدام نمایید. بهتر است، قبل از گرفتن تصمیم درست به صورت رایگان به مشاوره با کارشناسان موسسه ملک پور بپردازید.

در رابطه با عناوین زیر، تصمیم داریم، نکات اساسی و تخصصی  قرار دهیم.

  • شرایط کلی تحصیل پزشکی در اوکراین
  • تحصیل پزشکی در اوکراین و شرایط ورود به رشته پزشکی
  • تحصیل پزشکی در اوکراین و معرفی بهترین دانشگاه های پزشکی اوکراین
  • مدارک لازمه به جهت تحصیل پزشکی در اوکراین
  • هزینه های تحصیل پزشکی در اوکراین
  • هزینه های زندگی در اوکراین
  • تحصیل پزشکی در اوکراین و سایر رشته های علوم پزشکی
  • تحصیل پزشکی در اوکراین و شرایط اخذ ویزای تحصیلی اوکراین
  • شرایط کار و اقامت پس از تحصیل در اوکراین
  • پاسخ به سوالات متداول در رابطه با تحصیل پزشکی در اوکراین

شرایط کلی تحصیل پزشکی در اوکراین

اوکراین، از لحاظ جغرافیایی در اروپای شرقی قرار دارد. مساحت این کشور ۶۰۴ کیلومتر مربع است و زبان مادری اکثر ساکنین اوکراین، اوکراینی است. کیو به عنوان پایتخت این کشور تعداد بسیاری از ساکنان شهروند را در مناطق مختلف خود جای داده است. گفتنی است که، اوکراین شامل استان های متعددی است. به عبارت دقیق‌تر این کشور ۲۴ استان دارد. اوکراین با لهستان، روسیه، مجارستان، بلاروس و اسلواکی هم جوار هم مرز می باشد. دین اکثر شهروندان اوکراینی، مسیحی است و تنها تعداد محدودی از آن ها دارای دین ادیان می باشند. به جهت وارد شدن به دانشگاه های پزشکی اوکراین، بایستی رزومه بسیار خاص داشته باشید. زیرا دانشگاه‌ های این کشور در خصوص ثبت نام فراگیران ایرانی و دانش آموختگان خارجی سیستم سخت گیرانه ای را پیش گرفته اند.  گاها این سختی سبب می شود تا فراگیران از ادامه تحصیل در گرایش پزشکی در اوکراین دست بکشند. ولی در این میان برخی از محصلین فرم های درخواست ویزا را پر می کنند. دانشگاه های پزشکی اوکراین، از لحاظ رنک، امکانات و سطح کیفیت دروس، نسبت به دانشگاه های موجود در کشورهایی هم چون: آلمان، آمریکا، انگلستان، ایرلند و غیره در سطح بسیار پایینی قرار دارند. تنها موضوعی که سبب شده است تا مهاجرین در خصوص تحصیل پزشکی در اوکراین تامل کنند، این است که، برنامه های پزشکی و پیراپزشکی با هزینه بسیار کم در اختیار محصلان قرار می‌ گیرند. با توجه به این مطلب می توان گفت که، محصلان  متاسفانه به کیفیت برنامه پزشکی توجه نمی‌ کنند. در ادامه در خصوص چند موضوع، نکات تخصصی ارائه خواهیم داد که مهمترین آن اپلای پزشکی و مدارک لازمه به منظور اخذ ویزای دانشجویی اوکراین می باشد.

تحصیل پزشکی در اوکراین و شرایط ورود به رشته پزشکی

برای این که بتوانید به مطالعه رشته پزشکی و  یا به مطالعه یکی از گرایش‌ های خاص پزشکی بپردازید، موظفید دیپلم ۱۲ ساله خود را به همراه مدارک خواسته شده به دانشگاه مربوطه ارسال کنید. شما باید ابتدا برای دوره های یک ساله پاد فک ثبت نام نمایید. محصلانی که در این دوره ها شرکت می کنند، بایستی به دروسی چون: زبان تدریس، ریاضیات، شیمی و زیست متمرکز شوند. پس از این که دوره پادفک را پشت سر گذاشتید، اجازه وارد شدن به دانشگاه های پزشکی اوکراین را خواهید داشت. ولی توجه کنید که برای مطالعه گرایش پزشکی لازم است، به اکثر تست های آزمون ورودی جواب صحیح دهید. گفتنی است،  سوالاتی که مسئولین برای فراگیران طراحی می کنند، بسیار سخت می باشد. به گونه‌ ای که این سختی گاهی سبب می‌ شود تا محصلان از تحصیل پزشکی در اوکراین دست بکشند. در بیشتر مواقع آزمون های پزشکی در دو گام انجام می‌ شود. در صورتی که در هر دو گام موفق شوید، می توانید در یکی از از دوره های آورده شده در ذیل این نوشتار، شرکت کنید‌.

تحصیل پزشکی در اوکراین و معرفی بهترین دانشگاه های پزشکی اوکراین

چند مورد از نکات تخصصی که بایستی تمامی فراگیران قبل از دریافت پذیرش از دانشگاه پزشکی مدنظر، بدانند را در این بخش از مقاله تحصیل پزشکی در اوکراین، قرار داده ایم. از لحاظ انتخاب دانشگاه ها شما نباید تنها به مسئله هزینه های تحصیل توجه کنید. زیرا درست است که هزینه و شهریه برنامه های پزشکی در اوکراین بسیار ارزان است ولی متاسفانه دانشگاه های این کشور به نسبت دانشگاه های موجود در کشورهای تاپ و مدرنیته ای چون انگلستان، کانادا و آمریکا مدارک تحصیلی معتبری را ارائه  نمی دهند. شما بایستی برای انتخاب دانشگاه تمامی جوانب را جز به جز زیر ذره‌بین قرار دهید. تعداد دانشگاه های پزشکی این کشور، در سال جاری به ۳۱۷ رسیده است که نام برخی از مدرن ترین آن ها در جدول زیر پرواضح هستند.

نام دانشگاه

رتبه جهانی

دونتسک

3003

ایوانو فرانکیوسک

7917

ترنوپیل

3233

دانیلو هالیتسکی لویو

3745

بوکووینیان

4866

مدارک لازمه به جهت تحصیل پزشکی در اوکراین

طبق آمار دانشگاه ها در حالی که اکثر فراگیران درست بعد از اتمام مقطع دبیرستان خود برای ادامه تحصیل در اکراین اقدام می‌ کنند، عده ای پس از گذشت چند سال برای مطالعه گرایش پزشکی در اوکراین آماده می‌ شوند .در هر دو حالت محصلان موظفند، به منظور اخذ ویزا به کنسولگری اوکراین در کشور مبدا مراجعه نمایند. کنسولگری مربوطه از آن ها می خواهد که بدون  فوت وقت اسناد لازمه را گرد هم آورده و ارائه دهند. لیست اسنادی که سفارت اوکراین می‌ پذیرد را، در زیر ذکر نمودیم.

  • ارائه انگیزه نامه تحصیلیتحصیل دکترا در اتریش
  • ارائه رزومه
  • ارائه دیپلم ۱۲ ساله و ترجمه دیپلم
  • داشتن بیمه سلامت
  • ارائه گواهی مالی
  • ارائه مدرک زبان(شما بایستی مدرک زبانی را که دانشگاه مد نظر به جهت ثبت‌ نام دانشجویان بین المللی تعیین کرده است، را ارائه دهید.)

هزینه های تحصیل پزشکی در اوکراین

مسئله هزینه ها همیشه درگیری هایی را در ذهن فراگیران علاقه مند به گرایش پزشکی ایجاد کرده است. محصلانی که تصمیم دارند به  دوره های پزشکی دانشگاه های اوکراین متمرکز شوند، موظفند مبلغ تعیین شده ای را به دلار، به مسئولین مربوطه پرداخت نمایند. فراگیران که در دوره‌ های  پادفک ثبت نام نموده اند، بایستی برای تکمیل مراحل پذیرش ۱۳۰۰ دلار را به دانشگاه مربوطه بپردازند. البته برخی از دانشگاه‌ ها به دلیل ارائه دوره های باکیفیت از فراگیران می‌خواهند مبلغ ۲۱۰۰ دلار پرداخت نمایند. برای درک بهتر هزینه تحصیل پزشکی در اوکراین به جدول زیر توجه کنید. در جدول زیر هزینه های تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان و روسی زبان اوکراین را شرح داده‌ ایم.

هزینه های زندگی در اوکراین

مطمئنا می دانید که با مهاجرت به اوکراین نمی‌ توان زندگی مرفهی را تجربه کرد. زیرا سطح کیفیت و رفاه زندگی در تمامی استان های این کشور پایین است. در واقع پایین بودن سطح کیفیت زندگی تاثیر مستقیمی بر هزینه‌ های زندگی دارد. بدین صورت که هزینه‌ های اقلام ضروری در اوکراین نیز بسیار کم می باشد. در حالت کلی و در یک جمله می توان گفت که؛  اوکراین کشور پیشرفته ای نیست‌. کشورهایی چون:  انگلستان، آلمان و اتریش بسیار پیشرفته و مدرن می‌ باشند. ما به منظور درک بهتر هزینه زندگی در اوکراین را به دلار ارائه داده ایم. از لحاظ اقامتی شما به عنوان فراگیر خارجی موظفید، مبلغ ۴۰ الی ۱۰۰ دلار  را به منظور قرارگیری در خوابگاه های دانشجویی به مسئول اقامتگاه ارائه دهید. اگر دوست دارید، محل اسکان شما یک آپارتمان  خاص باشد، می بایست مبلغ ۱۰۰ الی ۲۰۰ دلار را به منظور اجاره‌ مسکن کنار بگذارید. برای این که بتوانید یک حساب سر انگشتی از هزینه های زندگی در اوکراین انجام دهید، به جدول زیر توجه کنید.

مواد غذایی

مقدار

قیمت

نان

 

0.35-0.5 دلار

شیر

1 لیتر

0.5-0.9 دلار

تخم مرغ

10 عدد

0.9-1 دلار

برنج

1 کیلو گرم

0.8-1.1 دلار

گوجه فرنگی

1 کیلو گرم

0.4-1 دلار

آب

1.5 لیتر

0.3-0.5 دلار

تحصیل پزشکی در اوکراین و سایر رشته های علوم پزشکی

به نکات کاربردی و تخصصی ارائه شده در این بخش از مقاله تحصیل پزشکی در اوکراین بسیار توجه کنید. زیرا قرار است، نکاتی راجع به رشته هایی همچون: دندانپزشکی، داروسازی و پرستاری ارائه دهیم.

  •  دندانپزشکی:

اگر طالب تحصیل در گرایش دندانپزشکی می باشید، بایستی به مدت ۵ سال در دانشگاه مدنظر به مطالعه این گرایش بپردازید و اگر دوست دارید به صورت تخصصی به مطالعه دندانپزشکی بپردازید، باید برنامه تحصیلی خود را برای مدت ۷ سال تنظیم نمایید. برای تکمیل مرحله ثبت نام در رشته دندانپزشکی لازم است میانگین، مبلغ ۴۹۰۰ دلار را به دانشگاه پزشکی مربوط بپردازید. اساتید در ابتدا دروس بالینی گرایش دندانپزشکی را به فراگیران آموزش می‌ دهند. ولی در سال‌ های بعدی دروس آموزشی در رابطه با پریودنتیت، پوسیدگی دندان و بیماری های مربوط به دهان می باشد. مدارکی که دانش آموختگان در پایان دوره دندانپزشکی از دانشگاه های روسی زبان و یا انگلیسی زبان اوکراین دریافت می‌ کنند، BDS می باشد. BDS، همان مدرک دیپلم دکترا است.

  •  داروسازی:

فراگیران علاقمند به رشته داروسازی باید به این موضوع توجه کنند که ۵ سال طول می‌ کشد تا آن ها به مدرک مورد نظر دسترسی یابند. در گرایش داروسازی، اساتید درس زیست شناسی و دروس پزشکی را نیز به شما آموزش می دهند. به طور تقریبی لازم است، ۴۵۰۰ دلار را برای مطالعه گرایش داروسازی کنار بگذارید. به عبارت دقیق‌ تر هزینه گرایش داروسازی در کنار هزینه های جانبی تحصیل، سالانه تقریبا ۶۲۰۰ دلار می‌ شود. البته این مبلغ برای ثبت نام دانشجویان سال اول تعیین شده است. پس از اتمام سال اول و به محض شروع کلاس های سال دوم، برای ادامه مطالعه گرایش داروسازی ملزم هستید مبلغ ۴۲۰۰دلار را به مسئول مربوطه اعطا نمایید.

  •  پرستاری:

۳ الی ۴ سال طول می‌ کشد تا به مدرک پرستاری دسترسی پیدا کنید. در کنار دروس اصلی و مهم  پرستاری اساتید موظفند، دروسی چون: بیولوژیکی و واحدهای اصلی پرستاری را به شما آموزش دهند. آموزش در دوره پرستاری به دو صورت تئوری و عملی برگزار می‌ شود. دانشگاه های اوکراین در ازای ارائه گرایش پرستاری از فراگیران علاقه‌مند، مبلغ ۶ هزار دلار را اخذ می نمایند.

تحصیل پزشکی در اوکراین و شرایط اخذ ویزای تحصیلی اوکراین

اخذ ویزای تحصیلی اوکراین تقریباً آخرین مرحله پروسه مهاجرت تحصیلی می باشد‌ برای این که از این مرحله نیز با موفقیت بگذرید، موظفید اسناد مورد قبول کنسولگری اوکراین را جمع آوری نمایید و سریعا مدارک را به مسئولین سفارت ارائه دهید. مدارکی چون:

  • پاسپورتتحصیل دکترا در اتریش
  • بیمه درمانی (ترجیحاً یک ساله باشد) ارائه نامه ای که نشان دهد، در حساب شخصی خود مبلغ مشخص شده ای را گذاشته اید.
  • ارائه مدارک تحصیلی
  • پر کردن تمامی قسمت های فرم درخواست ویزا
  • ارائه عکس گذرنامه با زمینه سفید
  • ارائه گواهی پزشکی( در گواهی ذکر شود که شما در سلامت کامل به سر می برید.)

شرایط کار و اقامت پس از تحصیل در اوکراین

محصلان بین المللی تاکید صریحی بر این موضوع دارند که پس از تحصیلات خود به سرعت در محیط کاری اوکراین قرار گیرند. ولی شما باید در نظر داشته باشید که این کشور، اروپایی محسوب نمی‌ شود و از لحاظ کاری شرایط خوبی ندارد. بنابراین توصیه ما به فراگیرانی که شرایط لازمه را دارند، این است که پس از اخذ مدرک، برای طبابت به دیگر کشورها بروند. در واقع می توان گفت اقامت اوکراین سودی برای فراگیر ندارد. ولی در صورتی که فراگیر با اخذ اقامت کشورهای اروپایی به راحتی می‌ تواند بین کشورها جابه جا شود و برای رفت و آمد نیازی به اخذ ویزا نمی باشد. برای اخذ اقامت نیاز است که مدت مشخصی که معمولاً ۵ سال است در حیطه شغلی مدنظر فعالیت نمایید‌ پس از آن می توانید برای تکمیل پروسه اقامتی خود درخواستی را تنظیم نمایید. ولی اگر دوست دارید در اوکراین آینده شغلی خود را بسازید، بایستی به منظور جستجوی کار در یک دوره عملی شرکت کنید. پس از اتمام دوره، کارت اقامت اوکراین برایتان صادر می شود.

پیشنهاد می گردد جهت اطلاع از روش های قانونی مهاجرت جهت اتخاذ تصمیمات صحیح در این زمینه محصول راهنمای گام به گام اخذ اقامت ارائه شده توسط استاد ملک پور را مشاهده نمایید و با آگاهی کامل جهت مهاجرت خود تصمیم گیری نمایید.

گام به گام تا اخذ اقامت


پاسخ به سوالات متداول در رابطه با تحصیل پزشکی در اوکراین

هزینه اقامت ماهیانه در اوکراین به طور میانگین چقدر است؟

40 الی 100 دلار

مدارک لازمه به منظور اخذ ویزای دانشجویی اوکراین کدامند؟

  • پاسپورت
  • بیمه درمانی (ترجیحاً یک ساله باشد) ارائه نامه ای که نشان دهد، در حساب شخصی خود مبلغ مشخص شده ای را گذاشته اید.
  • ارائه مدارک تحصیلی
  • پر کردن تمامی قسمت های فرم درخواست ویزا
  • ارائه عکس گذرنامه با زمینه سفید
  • ارائه گواهی پزشکی ( در گواهی ذکر شود که شما در سلامت کامل به سر می برید )

آیا برای مطالعه گرایش پزشکی ، کشور اوکراین مناسب می باشد؟

خیر، زیرا سطح کیفیت زندگی و سطح دروس آموزشی در دانشگاه های اوکراین بسیار پایین می باشد.

آیا می شود بدون پشت سرگذاشتن مرحله آزمون به مطالعه گرایش پزشکی در کشور اوکراین پرداخت؟

خیر، حضور شما در آزمون، لازمه ورود به دانشگاه های پزشکی اوکراین می باشد.


_____________سخن پایانی در رابطه با تحصیل پی در اوکراین__________

در مقاله تحصیل پزشکی در اوکراین یک سری نکات تخصصی راجع به شهریه دانشگاه های پزشکی اوکراین و تخصص دندانپزشکی در اوکراین و هزینه تحصیل پزشکی در اوکراین قرار داده شد. همچنین راجع به شهریه دانشگاه های پزشکی اوکراین نیز مطالب تخصصی و کاربردی قرار دادیم. در حالت کلی می‌ توان گفت که اوکراین برای مطالعه گرایش پزشکی مناسب نمی باشد. زیرا دانشگاه های پزشکی این کشور از سیستم آموزشی قوی برخوردار نمی باشند و تنها دوره‌ ای با کیفیت پایین را ارائه می دهند. بنابراین اگر برایتان مهم است که پس از دریافت مدرک به عنوان یک پزشک عالی شناخته شوید، توصیه می‌ کنیم به کشورهایی چون: اتریش، آلمان، انگلستان و ایرلند بروید و به برنامه‌ های پزشکی چنین کشورهایی متمرکز شوید. حال اگر دقیقاً نمی دانید که اپلای پزشکی اوکراین و یا دیگر کشورها به چه صورت است، می‌ توانید در این خصوص از مشاورین ارشد موسسه ملک پور کمک بگیرید. در واقع، برای اخذ مشاوره اولیه کاملا رایگان تنها کافی است که با دفاتر موسسه مهاجرتی MIE تماس بگیرید. البته شما به صورت کتبی نیز می توانید پرسش های ذهنی خود را در انتهای مقاله تحصیل پزشکی در اوکراین بیان کنید. ما سریعا به پاسخ شما پاسخ خواهیم داد‌ روشن کردن ستاره های زیر در شکوفایی ما بسیار تأثیر دارد. بنابراین خواهشمندیم به منظور رشد ما ستاره های زیر را طلایی نمایید.

امتیاز 2.72 از 5 ( 6 رای ثبت شده)

مطالب مرتبط و مفید


ثبت پرسش
مشاوره رایگان