تحصیل مهندسی در آلمان

26 نظر

تحصیل مهندسی در آلمان، تحصیل مهندس در آلمان در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری، شرایط تحصیل در دانشگاه های مهندسی آلمان، بهترین دانشگاه های فنی مهندسی آلمان، شرایط کار و اقامت پس از تحصیل در آلمان، مدارک مورد نیاز، هزینه های زندگی در آلمان، بورس تحصیلی آلمان، بررسی وضعیت ویزا همراه و تمامی مواردی که به تحصیل مهندسی در آلمان مربوط می باشد را در متن این مقاله مورد بررسی علمی و دقیق قرار خواهیم داد. آیا تحصیل مهندسی در آلمان رایگان است؟ کدام رشته های مهندسی در آلمان پذیرفته می شوند؟ هزینه تحصیل در رشته های مهندسی در آلمان چقدر است؟ طول دوره تحصیلی مهندسی در آلمان چقدر است؟ موسسه ملک پور در متن این مقاله به تمامی سوالات مطرح شده و دیگر موضوعات مرتبط با این موضوع پاسخ خواهد داد و سعی خواهیم کرد مطالب به گونه ای باشد که شما عزیزان پس از مطالعه این مقاله تمامی اطلاعات مورد نیاز خود در این زمینه را به دست آورید. در صورتی که پس از مطالعه این مقاله سوال یا ابهاماتی در زمینه تحصیل مهندسی در آلمان داشتید این امکان برای شما عزیزان فراهم شده است که با موسسه ملک پور تماس برقرار کنید تا مشاورین و متخصصین با تجربه این مجموعه به تمامی سوالات شما در امر مهاجرت پاسخ داده و مشاوره تلفنی رایگان ارائه می نمایند.

دانشجوی مشغول تحصیل مهندسی در آلمان

شرایط تحصیل مهندسی در آلمان

مهندسی یکی از محبوب ترین و بهترین رشته های تحصیلی در آلمان برای دانشجویان بین المللی است. دانشگاه های مهندسی آلمان بر اساس بسیاری از رتبه بندی های مرتبط، به طور مداوم در لیست بهترین دانشگاه های مهندسی جهان قرار می گیرند. به طور کلی دانشگاه های مهندسی در آلمان دارای امکانات مدرن و چشم انداز های گسترده ای می باشند که باعث جلب توجه بسیاری از دانشجویان بین المللی شده است. هدف از تحصیل مهندسی در این دانشگاه ها این است که یک مهندس ماهر و متخصص را تعلیم دهند. مهندسی اصطلاحی گسترده است و به خودی خود شامل رشته های بی شماری است که در این مقاله به تعدادی از ان ها اشاره خواهیم کرد. جهت تحصیل مهندسی در آلمن متقاضی باید ابتدا رشته تحصیلی خود را مشخص کند و بررسی نماید که در دانشگاه های آلمان این رشته تدریس می شود یا خیر و در مراحل بعد مدارک و هزینه های مورد نیاز جهت این امر را آماده سازی کند. توجه به این نکته بسیار مهم است که دوره های کارشناسی در دانشگاه های دولتی آلمان به زبان آلمانی تدریس می شود. با این وجود تعدادی از دانشگاه های خصوصی وجود دارند که ممکن است مدارک لیسانس را به زبان انگلیسی ارائه دهند. در ادامه مقاله با جزئیات بیشتری به تمامی موارد مرتبط با تحصیل مهندسی در آلمان خواهیم پرداخت.

تحصیل مهندسی در آلمان در مقطع لیسانس

دانشجویان بین المللی که می خواهند در رشته مهندسی در آلمان تحصیل کنند باید قبل از هرکاری برای دریافت ویزای دانشجویی آلمان اقدام کنند. در قسمت قبلی مقاله گفته شد که تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان در مقطع لیسانس به زبان آلمانی است اما در دانشگاه های خصوصی به زبان انگلیسی نیز تدریس خواهد شد. اما تعداد دانشگاه هایی که به زبان انگلیسی در مقطع لیسانس در شته های مهندسی تحصیل کنند تقریبا کم است. بنابراین اگر می خواهید لیسانس مهندسی را در آلمان با هزینه کمتری دنبال کنید باید دانش خود را به زبان آلمانی اثبات کنید. برخی از دانشگاه ها از فرد متقاضی تحصیل مهندسی در آلمان در مقطع لیسانس مدرک زبان در سطح B1 آلمانی درخواست می کنند و برخی از دانشگاه ها که سطح بالاتری دارند مدرک C1 را برای پذیرش مهندسان در نظرگرفته اند. با توجه به این موضوع که دانشگاه خصوصی در آلمان کم است، از سال 2014 مدرک مهندسی در آلمان در دانشگاه های دولتی به طور رایگان به همه دانشجویان داخلی و خارجی ارائه می شود. تمام هزینه ای که شما باید جهت تحصیل کارشناسی در آلمان پرداخت کنید یک هزینه نمادین برای اتحادیه دانشجویی و درواقع می توان گفت کمک هزینه است که این مبلغ حدود 100 تا 300 یورو برای هر ترم می باشد که بسیار نا چیز است. طول دوره کارشناسی مهندسی در آلمان بین 3 تا 4 سال می باشد.

تحصیل مهندسی در آلمان در مقطع فوق لیسانس

اکثر دانشگاه ها، کالج ها و مدارس مهندسی آلمان (به ویژه دانشگاه های دولتی) از کلیه دانشجویان بین المللی در سراسر جهان شهریه کم دریافت می کنند یا حتی بدون شهریه تدریس می کنند. آلمان یکی از مقصد های برتر در لیست کشورهای غیر انگلیسی زبان است که محبوبیت زیادی در بین دانشجویان بین المللی دارد. این امر به این دلیل است که اکثر دانشکده های مهندسی در آلمان برنامه های کارشناسی ارشد را به زبان انگلیسی به طور خاص به دانشجویان خارجی ارائه می دهند. در صورتی که متقاضی تحصیل مهندسی در آلمان در مقطع فوق لیسانس هستید، باید بدانید که هزینه زندگی آلمان در مقایسه با بسیاری از مناطق اروپا مانند کشورهای اسکاندیناوی کمتر است. دانشجویان می توانند هزینه های خود را حداقل 700 یورو در ماه در برخی از شهرهای کوچک تر در آلمان در نظر بگیرند. دانشجویان بین المللی در آلمان مجاز به کار حداکثر 720 ساعت یعنی 90 روز کامل در یک سال هستند و و به طور متوسط ​​حقوق کارشناسان مهندسی حدود 46126 یورو در سال است. بیشتر دوره های کارشناسی ارشد در آلمان چهار ترم (دو سال) طول می کشد، اگرچه برخی از آنها کوتاه تر یا طولانی تر هستند.

تحصیل معماری در آلمان

این مقاله را از دست ندهید: تحصیل معماری در آلمان

در این مقاله ما جوانب تحصیل معماری در آلمان را به شما خواهیم آموخت.

تحصیل مهندسی در آلمان در مقطع دکتری (PHD)

شخص متقاضی تحصیل مهندسی در آلمان باید بداند که در کشور آلمان نیز مانند بسیاری از کشور های دیگر این قانون وجود دارد که دانشجو در ابتدا باید یک سوپروایز برای خود اتنتخاب نماید. سوپروایزر در واقع پل ارتباطی بین دانشجو و دانشگاه مورد نظر است. دانشجو باید مدارک مورد نیاز پذیرش را برای سوپروایزر ارسال کند و سوپروایزر پس از بررسی رزومه متقاضی وی را به دانشگاه معرفی می کند و تاییده می دهد که این شخص برای تحصیل در این دانشگاه از شرایط مناسبی برخوردار است. شما برای تحصیل در مقطع دکتری در آلمان باید تسلط کامل به زبان آلمانی داشته باشید و بتوانید مدرک زبان آلمانی را در سطح C1 و یا زبان انگلیسی را در سطح آیلتس 7 ارائه دهید. طول دوره تحصیلی دکترا در کشور آلمان سه الی چهار سال خواهد بود. نسبت به مسائلی که در این بخش آورده شد به این نتیجه می رسیم که پذیرش در مقطع دکتری در مقایسه با دوره های لیسانس و فوق لیسانس مقداری سخت گیرانه تر خواهد بود.

تحصیل مهندسی در آلمان به همراه بورس تحصیلی

بسیاری از سازمان ها در آلمان به دانشجویان بین المللی بورسیه می دهند. اینها شامل دانشگاهها، سازمانهای تحقیقاتی، سازمانهای دولتی و شرکتهای بزرگ هستند. بورسیه های مهندسی یا برای تأمین هزینه های تحصیل شما (در صورت نیاز) و یا برای تأمین حداقل بخشی از هزینه های مالی ماهانه شما اختصاص داده شده است. DAAD و Deutschlandstipendium از پرکارترین ارائه دهندگان بورس تحصیلی هستند. اما چندین سازمان دیگر نیز وجود دارند که به دانشجویان بین المللی کمک مالی می کنند. شخص متقاضی تحصیل مهندسی در آلمان جهت دریافت بورسیه باید رزومه کاری و تحصیلی خود را به صورت کامل برای مؤسساتی که بورسیه تحصیلی آلمان را ارائه می دهند ارسال کند. این گونه مؤسسات و سازمان ها با بررسی رزومه شخص تشخیص می دهند که متقاضی صلاحیت دریافت بورسیه را دارد یا خیر. نام برخی از مؤسساتی که در آلمان بورسیه تحصیلی را ارائه می دهند به شرح زیر می باشد:

  • بنیاد فیلیگست
  • بنیاد انیشتین
  • موسسه هانریش بل

تحصیل مهندسی در آلمان به زبان انگلیسی

در حالی که بیشتر برنامه ها به زبان آلمانی تدریس می شوند، فرصت هایی برای تحصیل مهندسی در آلمان به زبان انگلیسی وجود دارد. برنامه های انگلیسی زبان در سطح کارشناسی ارشد، به ویژه در علوم اجتماعی و موضوعات مرتبط با تجارت کاملاً رایج است. پیدا کردن برنامه های رایگان انگلیسی زبان در دانشگاه های دولتی آسان نیست. این به آن دلیل است که اکثر دوره های کارشناسی در دانشگاه های آلمان به زبان آلمانی تدریس می شود. بنابراین در دوره انتخابی خود برای تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی ممکن است نیاز به پرداخت شهریه در یک دانشگاه خصوصی داشته باشید. در زیر لیستی از فرصت های موجود برای تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان در دانشگاه های برجسته در QS World Rankings University وجود دارد. اما لازم به ذکر است که این اسامی اپدیت می شوند و احتمال اینکه به تعدادشان اضافه یا از آن ها کم شود وجود دارد.

  • دانشگاه گئورگ آگوست-گوتینگین
  • دانشگاه هامبورگ
  • دانشگاه فرایبورگ
  • دانشگاه مونیخ
  • دانشگاه فلودا
  • دانشگاه اولدنبوگ
  • دانشگاه آزاد برلین

دانشگاه های مهندسی آلمان

رشته های مهندسی به دلیل کارایی و جایگاهاشان در دنیای امروزی، بسیار مورد توجه علاقه مندان به تحصیل قرار گرفته است، آموختن دانش های علوم مهندسی در کشوری که از برترین امکانات و اساتید بهره می جوید، قطعا نهایت خواسته علاقه مندان به رشته فنی مهندسی می باشد. از آنجایی که نیروی کار متخصص در حوزه مهندسی در کشور آلمان کم می باشد، می توان آینده بسیار درخشانی را برای فارغ التحصیلان رشته فنی مهندسی در این کشور، پیش بینی کرد.

وجود بهترین و معتبرترین دانشگاه های آلمان که اقدام به تدریس رشته های مهندسی می کنند، یکی از دلایلی است که افراد در پایان سالهای مقطع متوسطه، در تلاش برای اخذ پذیرش دانشگاه های آلمان می باشند. یکی دیگر از نقطه قوت های تحصیل در رشته های مهندسی آلمان، معاف از هزینه های تحصیل بوده که این اجازه را به افراد می دهد تا بدون پرداخت هیچ هزینه ای، تجربه تحصیل در بهترین دانشگاه های جهان را به دست آورند.

دانشگاه فنی مونیخ

دانشگاه فنی مونیخ TUM را باید یکی از بهترین دانشگاه های مهندسی جهان در آلمان دانست که دانشکده های هوافضا، معماری، مهندسی عمران، مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر، مهندسی مکانیک و دیگر علوم پایه این دانشگاه، اقدام به جذب دانشجویان تا مقطع دکتری کرده است. برای ورود به مقطع لیسانس این دانشگاه، داشتن مدرک دیپلم و ریزنمرات دوره متوسطه، اولین شرط می باشد.

دانشگاه RWTH آخن

دانشگاه آخن را در زمره دانشگاه های تحقیقاتی قرار داده اند که با جذب 4100 دانشجو، تبدیل به بزرگترین دانشگاه فنی مهندسی آلمان شده است. 15درصد از کل دانشجویان مهندسی آخن، سهم دانشجویان بین المللی می باشد که امکان تحصیل به زبان انگلیسی برای آنها در برخی رشته ها و در 9 دانشکده معماری، ریاضیات، عمران، علوم طبیعی، مکانیک، برق، فناوری اطلاعات، مدیریت کسب و کار و علوم پزشکی میسر می باشد.

دانشگاه فنی برلین

100 رشته در دانشگاه فنی برلین که در لیست برترین دانشگاه های دنیا قرار گرفته، تدریس داده می شود. این دانشگاه در سال 1879 تاسیس شد و در حال حاضر دارای 1300 کارگاه برای دروس عملی رشته مهندسی، 300 کارگاه رایانه، کتابخانه و... می باشد. 23 رشته از 100 رشته دانشگاه فنی برلین به زبان انگلیسی ارائه داده می شود که این امر بهترین فرصت را برای آن دسته از افرادی که به زبان آلمانی تسلط ندارند، ایجاد کرده تا به تحصیل در رشته پرطرفدار مهندسی بپردازند.

موسسه فناوری کارلسروهه

اگر به دنبال تحصیل در یک دانشگاه آموزشی و پژوهشی در رشته مهندسی هستید، این دانشگاه بهترین انتخاب است. چرا که دانشگاه فناوری کارلسروهه در زمینه پژوهش بسیار با سرعت حرکت کرده و پیشرو می باشد. تحصیل در این دانشگاه همانند دیگر دانشگاه های دولتی آلمان، رایگان بوده و تنها دانشجویان بین المللی میبایست مبلغ 1650 یورو در هر نیم سال بپردازند. هرچند که این دسته از دانشجویان قادر به بهره مندی از اسکالرشیپ نهادهای دولتی همچون DAAD می باشند.

دانشگاه ارلانگن_نورنبرگ

 دانشگاه ارلانگن_نورنبگ که با نام اختصاری FAU شناخته می شود، از سال 1743 تا به اکنون، دانشجویان بسیاری را آموزش داده است. نزدیک به 4000 هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل می باشند. تحصیل در این دانشگاه مستلزم تسلط به زبان آلمانی و انگلیسی بوده و افراد برای تحصیل در دانشگاه FAUهیچ هزینه ای پرداخت نخواهند کرد.

دانشگاه TUدرسدن

یکی دیگر از بهترین دانشگاه های مهندسی آلمان، درسدن نام دارد که جزء 10 دانشگاه درجه یک آلمان قرار گرفته است. این دانشگاه هیچ شهریه را از دانشجویان اخذ نخواهد کرد تنها اینکه افراد مبلغی را جهت هزینه های بلیط ها و حمل و نقل عمومی باید به دانشگاه پرداخت کنند که 257 یورو می باشد. دانشگاه فنی درسدن خوابگاه و هتل هایی را برای اقامت دانشجویان در نظر گرفته است و هزینه اقامت در هتل ها به ازای هرشب، 50 الی 70 یورو می باشد.

دانشگاه فرایبورگ

علاقه مندان به تحصیل در رشته های مهندسی آلمان باید بدانند که این دانشگاه در رتبه 163 ام بهترین دانشگاه های جهان قرار گرفته است و در رشته های مهندسی، رتبه 89 را ازآن خود کرده است. همه رشته های مهندسی دانشگاه فرایبورگ، به زبان آلمانی تدریس می شود. پس تسلط به این زبان برای دانشجویان بین المللی، از واجبات است.

دانشگاه اشتوتگارت

دانشگاه اشتوتگارت بستر و سکوی پرتاپ مناسبی برای رشته های مهندسی به خصوص رشته برق و مکانیک می باشد چرا که در رشته برق و مکانیک، در رتبه سوم بهترین دانشگاه های آلمان قرار گرفته است. افراد برای تحصیل در دانشگاه مورد بحث، در هر ترم باید مبلغ 350 یورو را تحت عنوان هزینه های جانبی حمل و نقل، هزینه ممیزی، کارت دانشجویی الکترونیکی و... پرداخت نمایند.

دانشگاه دارمشتات

جهت تحصیل در هر مقطع دانشگاه دارمشات، ارائه مدارک مقطع پیشین، گواهی تاییدیه زبان خارجی و کسب حداقل نمره مورد نیاز برای این دانشگاه، ضروری است. هزینه شهریه در این دانشگاه به ازای هر ترم، 296 یورو می باشد و زمانبندی ددلاین اپلای در دوره های مختلف دانشگاه صنعتی دارمشات به ترم تابستان و ترم زمستان، اختصاص می یابد.

دانشگاه دویسبورگ اسن

دانشگاه های مهندسی آلمان در لیست بهترین دانشگاه های جهان قرار گرفته است و یکی از برترین آنها، دانشگاه دویسبورگ اسن می باشد. در این دانشگاه، هیچ مبلغی در ازای شهریه اخذ نخواهد شد و تنها 297 یورو به عنوان مشارکت، توسط دانشجویان باید پرداخت شود. دانشگاه دویسبورگ اسن، خوابگاهی را برای اسکان دانشجویان ارائه نداده و افراد می توانند از خوابگاه های خصوصی که اجاره ماهیانه آنها، 280 الی 600 یورو می باشد، استفاده کنند.

هزینه تحصیل در دانشگاه های مهندسی آلمان

هزینه تحصیل در دانشگاه های مهندسی آلمان در بیشتر اوقات رایگان و یا با پرداخت مبلغ کمی، امکان پذیر است. در واقع به دلیل اتفاق مثبتی که در کشور آلمان حول و محور تحصیل وجود دارد و آن هم تاکید روی تحصیل رایگان است، باعث شده تا متقاضیان در صورت دارا بودن دیگر شرایط ورود به دانشگاه های مهندسی آلمان، اغلب بدون پرداخت هزینه های بالا، قادر به تحصیل در بهترین دانشگاه های جهان باشند. افراد با تسلط به زبان آلمانی، به راحتی می توانند باکیفیت ترین آموزش با برترین امکانات آموزشی را از کشور آلمان دریافت نمایند و تنها با ورود به دانشگاه های غیر دولتی این کشور است که متقاضیان را با هزینه های تحصیل در آلمان در بازه 26 تا 40 هزار یورو سالانه برای تحصیل مهندسی در آلمان روبرو خواهد کرد.

رشته های مهندسی در آلمان

مهندسی اصطلاحی می باشد که دارای زیرشاخه و گرایش های متعددی است. دنیای مهندسی بسیار گسترده و علوم بسیاری را در بر می گیرد که بدون این علوم، جهان به مشکل برخورده و چرخ آن نخواهد چرخید. به همین دلیل است که آموختن این علم ضروری و به وسیله آن، گره های بسیاری باز می شود. دانشگاه های مهندسی آلمان با آگاهی از همین موضوع است که تمام تلاش خود را به کار بسته تا زیرشاخه های مهندسی را به بهترین شکل ممکن و در بالاترین سطح ارائه دهند.

رشته های مهندسی که در کشور آلمان ارائه و تدریس می گردد شامل: مهندسی برق، مهندسی مکانیک (دارای گرایش های هوافضا، مکانیک جامدات، دینامیک سیالات، رباتیک، نانو تکنولوژی،مهندسی خودرو، مهندسی قدرت، مکاترونیک و مهندسی شبیه سازی محور) مهندسی کامپیوتر، مهندسی صنایع، مهندسی پزشکی، مهندسی صدا، رشته مهندسی نفت در آلمان و مهندسی شهرسازی می شود. البته هر کدام از عنواین ذکر شده، نیز دارای زیرشاخه و گرایش های بسیاری می باشند.

تحصیل مهندسی عمران در آلمان                

رشته مهندسی عمران در آلمان به منظور برنامه ریزی و مدیریت پروژه های عمرانی، تدریس می گردد و افرادی که با فارغ التحصیلی در رشته عمران به دنبال شغل در این کشور می گردند، در صورت مشغول به کار شدن، به طور متوسط ماهیانه 2500 یورو حقوق دریافت خواهند کرد.

رشته مهندسی مکانیک در آلمان

تحصیل مهندسی مکانیک در آلمان با گرایش های متعددی در مشهورترین دانشگاه های مهندسی آلمان تدریس می گردد چرا که نیروی متخصص این رشته در کشور آلمان بسیار محدود و البته پرتقاضا می باشد. به همین دلیل است که فارغ التحصیلان این رشته بدون هیچ نگرانی، شغل مناسبی را در کشور آلمان با درآمد نزدیک به 7000 یورو در ماه، خواهند یافت.

مهندسی کامپیوتر در آلمان

در بین دانشگاه های مهندسی آلمان، یکی از رشته های که بسیار به چشم می خورد و دانشجویانی بسیاری را به سمت خود متمایل کرده است، مهندسی کامپیوتر است. از آنجایی که کشور آلمان در زمینه دیجیتال بسیار پیشرو می باشد، تحصیل مهندسی کامپیوتر در آلمان نیز از جایگاه بسیار خوبی در زمان تحصیل و کار برخوردار می باشد.

رشته مهندسی صنایع در آلمان

عنوان رشته مهندسی صنایع در آلمان را باید روی گرایش های مختلفی گذاشت چرا که این رشته دارای متنوع ترین گرایش های مهندسی می باشد که در باکیفیت ترین دانشگاه های آلمان ارائه و دانشجویان پس از فارغ التحصیلی، پیشنهادهای بسیاری به جهت نیاز آلمان به این نیروی متخصص، دریافت خواهند کرد.

تحصیل مهندسی هوافضا در آلمان

علاقه مندان به رشته مهندسی هوافضا در آلمان، تا مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های آلمان، نیازی به شرکت در آزمون های ورودی نداشته و می توانند تحصیلات خود را در دانشگاه هایی همچون دانشگاه مونیخ، دانشگاه علوم کاربردی برمن و... ادامه دهند و در پایان با ورود به بازار کار این رشته در کشور آلمان، به درآمدی بین 3000 الی 8000 یورو در ماه برسند.

مهندسی خودرو در آلمان

یکی از صنعت هایی که کشور آلمان در آن بسیار موفق عمل کرده، صنعت خودرو سازی می باشد و همه این اتفاقات مثبت، از تحصیل رشته مهندسی خودرو در با کیفیت ترین دانشگاه های مهندسی آلمان نشات گرفته است. تدریس رایگان در دانشگاه های معتبر، بازار کار عالی و درآمد ایده آل را می توان از مزایای تحصیل در رشته مهندسی خودرو برشمرد.

رشته مهندسی برق در آلمان

صنایع متعددی وابسته به رشته مهندسی برق می باشد. صنایعی که قطعا موتور محرک یک کشور می باشند. پس منطقی است که بهترین دانشگاه های آلمان، این رشته را ارائه و درآمد مناسبی را برای متخصصان رشته مهندسی برق با گرایش های گوناگون، در نظر گیرند.

تحصیل مهندسی پزشکی در آلمان

این رشته که ادغام شده از رشته مهندسی و پزشکی می باشد، جمعی از علوم حیاتی برای بشر را در دل خود جای داده است. از شرایط ضروری برای ورود به رشته مهندسی پزشکی در آلمان و دانشگاه های مهندسی آلمان، می توان به دارا بودن مدرک زبان و حداقل معدل 15، اشاره کرد.

مدارک مورد نیاز تحصیل مهندسی در آلمان

همان طور که می دانید جهت تحصیل در هر کشور و هر دانشگاهی یک سری مدارک مورد نیاز می باشد. همچنین جهت تحصیل مهندسی در آلمان نیز مدارکی را باید تهیه نمایید که در این قسمت از مقاله این مدارک را برای شما عزیزان نام می بریم. قبل از هرکاری باید دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب نمایید، سپس شرایط پذیرش آن دانشگاه را مورد بررسی قرار دهید. (شرایط پذیرش در دانشگاه های مختلف متفاوت است). پس از این اقدامات باید میزان بودجه و مسائل مالی خود را چک کنید و پس از آماده کردن همه مدارک می توانید از دانشگاه مورد نظر درخواست پذیرش کنید. به صورت کلی جهت تحصیل مهندسی در آلمان مدارک زیر مورد نیاز شخص متقاضی می باشد:

  • پروپوزال یا انگیزه نامه متقاضی
  • ارائه مدرک زبان آلمانی در سطح B2 و یا ارائه مدرک زبان انگلیسی در سطح آیلتس 6.5
  • ریز نمرات و مدرک دیپلم به صورت ترجمه شده
  • ارائه مدرک پیش دانشگاهی و ریزنمرات به صورت ترجمه شده
  • گذرنامه معتبر شخص متقاضی
  • توصیه نامه

وضعیت ویزای همراه آلمان برای دانشجویان مهندسی

بسیاری از افرادی که جهت تحصیل مهندسی به آلمان مهاجرت می کنند تمایل دارند که همراهان خود را نیز به این کشور بیاورند. در قانون بین الملل مهاجرت همراه به فرزندان زیر 18 سال و همسر گفته می شود. یکی از مهم ترین مواردی که شخص اصلی جهت آوردن همراهانش باید به آن توجه نماید، شرایط مالی است. شخص اصلی بایدبه دولت آلمان نشان دهد که توانایی پرداخت هزینه زندگی همسر و فرزندش را دارد. ورود متقاضی و همراه به صورت هم زمان به آلمان امکان پذیر نمی باشد. ابتدا شخص اصلی باید به آلمان بیاید و تمامی مراحل ثبت نام در دانشگاه مورد نظر را انجام دهد. پس از طی این مراحل و گذشتن حدود دو تا سه ماه شخص متقاضی می تواند درخواست ویزای همراه آلمان را به سفارت ارائه دهد. از دیگر مواردی که در این امر مورد اهمیت است، سطح زبان همراهان است. اگر همراهان به زبان آلمانی تسلط داشته باشند این موضوع به دریافت ویزای آن ها کمک خواهد کرد.

اقامت و اخذ تابعیت پس از تحصیل مهندسی در آلمان

در کشور آلمان نیز مانند بسیاری از دیگر کشورهای اروپایی صرفا به وسیله تحصیل اقات دائم به متقاضی اعطا نمی گردد. این جمله بدین معناست که دانشجو پس از تحصیل باید بتواند نوع اقامت آلمان خود را به اقامت کاری تغییر دهد. دولت آلمان به دانشجویان اجازه می دهد که از 6 ماه تا یک سال در خاک این کشور بماند و در جستجوی کار مورد نظر و مرتبط با شغلش باشد. شخص متقاضی باید بتواند در این مدت زمان کار پیدا کند و قرار داد کاری ببندد. پس از گذشت پنج سال در صورتی که فرد مرتکب هیچ گونه جرمی نشود، مالیات و بیمه را بپردازد و به زبان آلمانی به صورت کامل تسلط پیدا کند می تواند درخواست اقامت دائم دهد و بعد از گذشتن 6 سال از زندگی شخص در آلمان می تواند درخواست تابعیت و اخذ پاسپورت آلمان دهد.

  • شرایط کار بعد از تحصیل مهندسی در آلمان

کار در آلمان برای بسیاری از دانشجویان فعلی یا دانشجویان آینده جذاب است. کشور آلمان به دلیل نوآوری در زمینه های مهندسی دارای پایین ترین نرخ بیکاری در قاره اروپا می باشد. اگر می خواهید پس از فارغ التحصیلی برای یافتن کار در آلمان بمانید، باید از همان زمان که دانشجو هستید برنامه ریزی را برای این کار شروع کنید. داشتن مهارت در زبان آلمانی برای پیدا کردن کار در آلمان بسیار مورد اهمیت می باشد. شما باید ترم آخر دانشجویی خود به دنبال کار باشید. رشته های مهندسی پس از تحصیل در آلمان به راحتی می توانند کار مورد علاقه خود را پیدا کنند. مهندسی یکی از رشته هایی است که بازار کار کشور آلمان در این زمینه با کمبود نیرو مواجه است. نرخ بیکاری آلمان 5 درصد است. همان طور که گفته شد نرخ بیکاری در این کشور بسیار پایین است.

نمودار نرخ بیکاری در آلمان

⬅️ چنانچه علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در باب تحصیل مهندسی در آلمان هستید، اینجا کلیک کنید ➡️

شما عزیزان می توانید با خرید و مشاهده محصول گام به گام تا کار در خارج از کشور اطلاعات خود را دراین زمینه افزایش دهید و بهترین مسیر را برای انتخاب کشور مناسب جهت کار انتخاب کنید.

تحصیل مهندسی در آلمان

 


_____________تحصیل مهندسی در آلمان و سخن پایانی_____________

تحصیل مهندسی در آلمان، بهترین دانشگاه های فنی مهندسی آلمان، مدارک مورد نیاز و شرایط تحصیل در دانشگاه های مهندسی آلمان، بررسی ویزای همراه، هزینه های زندگی در آلمان، تحصیل مهندسی در آلمان در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا و دیگر موارد مرتبط با تحصیل مهندسی در آلمان را در متن این مقاله مورد بررسی علمی و دقیق قرار دادیم. امیدواریم که توانسته باشیم تمامی اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما عزیزان قرار داده باشیم. آلمان دارای نرخ بیکاری بسیار پایین می باشد که همین امر موجب جذب دانشجویان بسیاری در این کشور شده است. این کشور نیاز فراوانی به نیروی کار مهندسی دارد. تمامی دانشجویانی که قصد تحصیل مهندسی در این کشور را دارند می توانند به آینده شغلی خود اطمینان داشته باشند. همچنین در کنار آلمان کشورهایی مانند اتریش، کانادا، سوییس و انگلیس نیز بازار کار مناسبی برای دانشجویان فنی مهندسی دارا می باشند. این مقاله توسط موسسه ملک پور جهت کسب اطلاعات بیشتر شما عزیزان نگارش شده است. همچنین شما همراهان گرامی در صورتی که سوال یا ابهاماتی در این زمینه و دیگر مسائل مهاجرتی دارید می توانید با موسسه تماس رایگان بر قرار کنید و با مشاورین با تجربه مجموعه مشورت نمایید. این امکان برای شما فراهم شده است که سوالات خود را در قسمت پرسش و پاسخ این مقاله عنوان کنید و منتظر جواب از سمت متخصصین این مجموعه باشید. در صورت رضایت از مطالب این مقاله 5 ستاره به آن دهید.

امتیاز 5 از 5 ( 5 رای ثبت شده)

مطالب مرتبط و مفید


ثبت پرسش
میثم تیموری
سلام و وقت بخیر من 17 سالمه و میخوام برای تحصیل مهندسی در آلمان اقدام کنم. از کی باید برای تحصیل اقدام کنم و شرایطش چطور هست؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
سلام و عرض ادب دوست عزیز، شما برای تحصیل در آلمان باید به زبان آلمانی تسلط داشته و در حد ب2 زبان آلمانی بدانید. حال اگر این امکان برای شما وجود ندارد می توانید برای دوره فاندیشن در این کشور اقدام کنید که در طی این دوره زبان آلمانی و دروس مرتبط با رشته دانشگاهی را به شما آموزش می دهند و با توانایی های بیشتری می توانید وارد دانشگاه های این کشور شوید.
عرفان95
سلام خسته نباشید اگر رشته مهندسی در کنکور ایران قبول بشیم میشه مستقیم اقدام کرد ؟ و اینکه با قبولی در ایران ازمون ورودی دارن یا خیر ؟بسیار سپاسگزارم
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
سلام و عرض ارادت. دوست گرامی تنها قبولی در دانشگاه سراسری کفایت نمیکند و شما باید در شرایط سنی مناسب بوده و سطح زبان و شرایط مالی مناسب داشته باشید تا بتوانید برای تحصیل در آلمان اقدام داشته باشید. در صورت فراهم بودن سایر مواردی که ذکر شد شما شانس ورود به این کشور را خواهید داشت. بهتر است تا در خصوص تمام این موارد را در مشاوره رایگان تلفنی از کارشناسان موسسه راهنمایی دریافت نمایید.
مسعود اصغریان
کدام یک از دانشگاهایی ک گفته شد در رشته مهندسی برق خوابگاه رایگان داره که نخواییم هزبنه اقامت بدیم؟ و اینک اون ساعتی ک گفتین دانشجو میتونه کار کنه ثابته؟ بیشتر اون ساعت مجاز به کار پتره وقت نیس؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام و عرض ادب دوست عزیز معمولا همه خوابگاه ها هزینه دارند در مورد کار هم کارهایی که حالت هنری داره و یا مشاغل آزاد هست مثل برنامه نویسی، یا کیک پزی و... گاهاً می توانید بیتشر هم کار کنید. کوفق باشید.
مهرداد
سلام وقت بخیر آیا دانشجو اجازه کار پاره وقت داره؟ مرسی
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام بله در مقطع لیسانس هفته ای ۲۰ ساعت و در مقطع فوق لیسانس هفته ای ۳۰ ساعت اجازه کار وجود دارد.
سمر شیبانی
اخذ تابعیت پس از تحصیل مهندسی در آلمان چه شرایطی دارد؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
سلام و عرض ادب. در صورتی که شما پس از تحصیل در این کشور مشغول به کار شوید می توانید برای اقامت دائم و پس از آن برای درخواست تابعیت آلمان درخواست دهید.
ماریا
سلام، آیا برای مقطع لیسانس هم میشه اقدام کرد و رشته های مهندسی در آلمان خوند؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
سلام و عرض ادب. بله دوست عزیز، امکان تحصیل رشته های مهندسی در مقطع لیسانس وجود خواهد داشت.
شاهین
با سلام من میخواستم برای رشته مهندسی مکانیک تو دانشگاه خوبی تو آلمان تحصیل کنم اما سطح زبانم حدود A2 آلمانیه میتونم با دوره زبان وارد بشم و بعد ارشد رو شروع کنم ؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
سلام و عرض ارادت. بله امکان تحصیل در دوره زبان آلمانی به شرط اینکه گپ تحصیلی بالایی نداشته باشید برای شما وجود خواهد داشت.
مهدی
درود بر شما برای تحصیل در آلمان تو رشته های مهندسی حتما باید در ابتدا دوره t course رو بگذرونیم یا با دوره زبان وارد بشیم بعدش میتونیم از امکان تحصیل رایگان استفاده کنیم ?
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام بله دوست عزیز با توجه به اینکه دیپلم آلمان ۱۳ ساله است بایستی از کالج پذیرش بگیرید. در صورت قبولی در دانشگاه دولتی در ایران می توانید مستقیما از دانشگاه پذیرش بگیرید.
سحر
سلام، امکان پذیرش مستقیم از دانشگاه در مقطع لیسانس با مدرک زبان آلمانی B1 وجود دارد؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
سلام و عرض ادب. خیر دوست عزیز، ابتدا باید دوره یک ساله مرتبط با رشته مورد نظر خود برای تحصیل در دانشگاه را پشت سر بگذارید و پس از آن می توانید وارد دانشگاه شوید.
فراز صابری
سلام 24 سال سن دارم با مدرک کاردانی حسابداری اگر بخوام کارشناسی بخونم در رشته کامپیوتر گپ تحصیلی دارم؟ شانسم چقدره؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
سلام و عرض ادب. بله شما گپ تحصیلی دارید اما امکان دریافت پذیرش در برخی از دانشگاه ها برای شما وجود دارد و در صورتی دریافت پذیرش، شانس ویزا هم خواهید داشت.
فرزانه رئوفی
سلام عرض ادب و احترام من لیسانس روانشناسی دارم ولی برای ارشد میخواهم رشته مهندسی اقدام کنم آیا امکانش هست برای رشته مهندسی در آلمان اپلای کنم ؟؟؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
سلام و عرض ادب. به طور معمول خیر زیرا برای دریافت پذیرش ریزنمرات دروس لیسانس شما دریافت شده و پذیرش به افرادی تعلق می گیرد که لیسانس مرتبط داشته باشند
زهرا
سلام و وقت بخیر من ۳۴ سالمه و میخوام برای تحصیل مهندسی برای کارشناسی ارشد در آلمان اقدام کنم. از کی باید برای تحصیل اقدام کنم و شرایطش چطور هست؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
سلام و عرض ادب دوست عزیز رزومه شما بایستی بررسی گردد. پیشنهاد می شود برای دریافت مشاوره رایگان با موسسه تماس بگیرید.
الهام
برای ورود به دانشگاه مهندسی آلمان چه مدرک آلمانی نیاز هست؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام دوست عزیز در صورت اینکه پذیرش مستقیم از دانشگاه را بخواهید اخذ کنید بایستی مدرک ب۲ آلمانی داشته باشید.
هادی کاشلی
سلام 19 سالمه B1 دارم و حدود 22 هزار یورو تمکن مناسب ترین روش رو لطفا به من معرفی میکنید؟ روشی که بتونم به اقامت برسم و وارد بازار کار بشم ممنونم
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
سلام و عرض ادب. شما میتوانید برای دوره های تحصیلی و یا حتی آوسبیلدونگ اقدام داشته باشید.
علی
سلام، من 27 سالم هست و لیسانس معماری دارم، آیا برای پذیرش فوق لیسانس با توجه به گپ تحصیلیم شانس دارم؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
سلام و عرض ارادت. بله دوست عزیز، شرایط سنی شما برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس مناسب است و شانس خواهید داشت.
ساره قشقائی فر
سلام بنده رشته مهندسی تحصیل کردم در ایران. مهندسی عمران، ایا میتونم در این رشته در آلمان بدون معادلسازی ادامه تحصیل بدم؟ ۲۲ سالم هست
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام بله دوست عزیز امکان ادامه تحصیل وجود دارد.
SADAF
سلام وقتتون بخیر و تشکر از مقاله بسیار خوبتون ایا برای تحصیل مهندسی در المان شرایط سنی شخص مهم هست
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
سلام و عرض ادب. بله، شرایط سنی و گپ تحصیلی متقاضی برای دریافت ویزا تاثیر بالایی دارد.
الهام
هزینه زندگی برای یکسال دانشجو در آلمان چقدر هست؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار یورو
مهدی بخشایی
سلام وقت بخیر میخواستم بدونم تحصیل در رشته مهندسی مکانیک بازار کار بهتری در آلمان داره یا رشته برق الکترونیک؟ ممنونم
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
سلام و عرض ادب. هر دو رشته ای که فرمودید جزو رشته های تاپ و مورد نیاز در آلمان هستند و میتوانید برای رشته ای که مورد علاقه شماست اقدام نمایید.
عبیدی
سلام رپز بخیر ایا به زبان انکلیسی میشه به صورت رایگان برای ارشد مهندسی کامپیوتر اقدام کرد؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
سلام و عرض ادب. در صورتی که در دانشگاه های دولتی آلمان پذیرش دریافت کنید میتوانید به صورت رایگان تحصیل نمایید.
سحری
سلام عرض ادب و احترام من لیسانس جغرافی دارم ولی برای ارشد میخواهم رشته مهندسی اقدام کنم آیا امکانش هست برای رشته مهندسی در آلمان اپلای کنم ؟؟؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
سلام و عرض ادب. رشته فوق لیسانس شما باید با رشته لیسانس شما مرتبط باشد و یا نهایتا بتوانید برای رشته های مدیریتی اقدام نمایید.
پوریا
سلام وقت بخیر ایا با مدرک ب ۱ آلمانی میشه پذیرش مهندسی کامپیوتری گرفت؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
سلام و عرض ادب. برای تحصیل در دانشگاه های دولتی این کشور شما حداقل باید مدرک ب2 داشته باشید ولی با مدرک ب1 میتوانید برای دوره های زبان و یا T کورس اقدام داشته باشید.
ریما
سلام وقت بخیر ایا با مدرک ب ۱ آلمانی میشه پذیرش مهندسی کامپیوتری گرفت؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام دوست عزیز می توانید قبل از پذیرش دانشگاه با دوره زبان پذیرش بگیرید.
علیرضا
سلام برای رشته مهندسی پزشکی به زبان انگلیسی با معدل ۱۷ و ب۱ زبان المانی میشه اقدام کنم؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام بله دوست عزیز امکان اقدام وجود دارد
موسی زاده
سلام برای تحصیل مهندسی نیاز به مدرک زبان آلمانی داره یا زبان انگلیسی؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام دوست عزیز برای تحصیل در دانشگاه های دولتی احتیاج به مدرک زبان المانی و برای تحصیل در دانشگاه های بین المللی به مدرک زبان انگلیسی نیاز خواهید داشت.
سامانی
سلام من ۱۶ سالمه کی باید اقدام کنم که سال بعدی بتونم اونجا تحصیل کنم
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
سلام و عرض ادب. باید شرایط شما دقیق بررسی شود و برای رسیدن به سال تحصیلی جدید باید سریع تر اقدام داشته باشید.
مشاوره رایگان