تحصیل دکترا در سوئیس

بدون نظر

تحصیل دکترا در سوئیس و کار و زندگی در این کشور شاید آرزو و هدف بسیاری از علاقمندان به مهاجرت تحصیلی است. سوئیس در بسیاری از جهات از جمله؛ اقتصاد پویا، امنیت اجتماعی، نرخ بیکاری پایین، سیاست با ثبات و بسیاری از موارد دیگر در صدر جدول برترین کشورهای جهان قرار دارد. تحصیل در این کشور و به خصوص تحصیل دکترا در سوئیس که یک کشور چند زبانه با تنوع فرهنگی بالا و بازار کار پویا می باشد خود می تواند مسیر آینده ای روشن را برای دانشجویان بین المللی به همراه داشته باشد. از این رو بر آنیم تا در این نوشتار در خصوص تحصیل دکترا در سوئیس به سوالاتی نظیر؛ آیا تحصیل مقطع دکترا در سوئیس برای دانشجویان ایرانی امکان پذیر است؟ آیا اخذ بورسیه دکتری در سوئیس برای تمامی دانشجویان بین المللی امکان پذیر است؟ و سوالاتی از این قبیل را با شرح جزییات پاسخ دهیم. لازم است بدانید تمامی اطلاعات موجود در این مقاله پس از مشورت با وکلای سوئیس و ترجمه دقیق وب سایت های رسمی دانشگاه های این کشور در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اما صرف ارائه اطلاعات در هر زمینه ای به معنای ارائه خدمات از سمت موسسه MIE در آن زمینه نبوده و شما بزرگواران همواره می توانید برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان در امر مهاجرت به سوئیس خود با کارشناسان مجرب مجموعه ارتباط برقرار نمایید و بهترین انتخاب و مناسبترین تصمیم گیری را در مسیر مهاجرت خود داشته باشید.

مباحثی که در این نوشتار بررسی می گردد:

تماس با ما

بنر تحصیل دکترا در سوئیس

ساختار دوره دکترا در سوئیس

ساختار دوره دکترا در سوئیس به دو صورت است. در واقع تحصیل مقطع دکترا یا به صورت عادی و نرمال تمامی کشور های جهان است یعنی دانشجویان یک دوره علمی- پژوهشی و بعد دفاع از رساله در انتهای دوره دکترا خواهند داشت و یا ساختار آن به صورت سازمان یافته و منسجم یا به اصطلاح Structured PhD می باشد که در این حالت علاوه بر جزییات پژوهشی در دوره اول، دانشجو به صورت عملی در نهادها، شرکت ها و موسسات وابسته به دولت فدرال نیز می تواند به صورت عملی دوره های آموزشی و کارورزی بیشتری را بگذراند.

مدت زمان تحصیل دکتری در سوئیس چقدر است؟

مدت زمان تحصیل دکتری در سوئیس نیز همانند اکثر کشورها در یک بازه نرمال سه الی پنج سال به اتمام می رسد. در دو حالت تحصیل دکترا در سوئیس که در بند قبلی به شرح آن پرداختیم مدت زمان دوره دکتری در دانشگاه های سوئیس می تواند متفاوت باشد. در واقع در حالت اول زمان دوره کمتر است و در حالت دوم به جهت دوره های آموزشی کاری ممکن است مدت زمان تحصیل دکتری در سوئیس کمی بیشتر به طول بیانجامد.

شرایط تحصیل دکترا در سوئیس

شرایط تحصیل دکترا در سوئیس به این صورت است که در حالت اول دانشجویان دوره تحصیلی خود را در دانشگاه پشت سر می گذارند و سپس می بایست به دفاع از رساله دکترای خود بپردازند. این دفاع در یک فضای گسترده به صورت شفاهی و با حضور دانشجویان و اساتید دانشگاه و حداقل یک داور خارجی (خارج از دانشگاه محل تحصیل) است که در آن دانشجو می بایست عنوان پایان نامه و محتویات آن را به درستی هر چه تمام تر شرح داده و به تمام سوالاتی که از وی در آن زمینه پرسیده می شود پاسخ دقیق و کاملی ارائه دهد. موضوع این رساله در واقع می بایست دانش و علم و نتایج جدیدی را به دانشگاه و این کشور اضافه کند. در واقع دانشجو می بایست بر روی موضوعی کار کند که پیش از آن تحقیقات وسیعی در آن خصوص صورت نگرفته باشد و نتیجه ای کاربردی از رساله دکترای خود را بتواند ارائه دهد.

شرایط پیدا کردن سوپروایزر برای دکتری در سوئیس

برای تحصیل دکترا در سوئیس همانند تحصیل در این مقطع در تمامی کشورهای دنیا، دانشجو می بایست در کنار یک یا چند استاد راهنما و با همکاری آن ها مدرک تحصیلی خود را دریافت نماید. شرایط پیدا کردن سوپروایزر برای دکتری به این صورت است که متقاضی می بایست در وب سایت های رسمی دانشگاه ها اطلاعات مربوط به پروژه های دکترا و فرصت های تحقیقاتی مربوط به پروپوزال و طرح توجیهی خود را بیابد و در راستای عنوان آن پروژه با اساتید مربوط به آن بخش شروع به مکاتبه نماید. در مسیر اول و نرمال دوره دکتری در سوئیس فرد معمولاً یک استاد راهنما دارد که در زمینه تحصیلات فعلی و عمومی دانشجو (لیسانس و فوق لیسانس وی) متخصص به شمار می آید و از ابتدا تا انتهای دوره تحصیل دکتری در کنار دانشجو به همکاری و نظارت بر کار وی خواهد پرداخت. در مسیر دوم یعنی Structured PhD ممکن است استاد راهنما در واقع یک گروه متشکل از دو یا چند نفر یا یک نهاد یا یک آزمایشگاه باشد. در این جا در واقع دانشجو چند سرپرست یا سوپروایزر خواهد داشت که هر یک در حوزه تخصصی خود بر کار دانشجو نظارت کرده و در طول مسیر تحصیلی و کاری تا پایان دوره وی را پشتیبانی خواهند نمود.

لیست مدارک مورد نیاز تحصیل دکتری در سوئیس

برای تحصیل دکترا در سوئیس همانند تمامی دانشگاه ها در سرتاسر جهان دانشجو می بایست برای اخذ پذیرش مدارک و شرایط مورد نیاز استاد راهنما و دانشگاه را بتواند تامین کند. مدارک مورد نیاز تحصیل دکتری در سوئیس نیز شامل تمامی مدارک هویتی، مدرک زبان و از همه مهمتر داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد از یک دانشگاه معتبر است که قطع به یقین می بایست با عنوان رشته تحصیلی دکترای دانشجو که مورد تقاضا و درخواست وی برای پذیرش و تحصیل در سوئیس است مطابقت و ارتباط مستقیم داشته باشد. این نکته در واقع مهمترین مدرک مورد نیاز برای اخذ پذیرش دانشگاه در تحصیل دکتری خواهد بود. لازم به ذکر است که برای اخذ پذیرش در برخی از رشته های تحصیلی دانشجو می بایست سابقه کار و فعالیت و یا تحقیق مرتبط با آن رشته را نیز بتواند نشان داده و اثبات نماید.

مدارک مورد نیاز پذیرش از دانشگاه های سوئیس

رزومه علمی قوی

بیانیه شخصی و توضیح انگیزه فردی برای انتخاب کشور، دانشگاه و رشته تحصیلی

مدرک زبان اعلامی توسط دانشگاه (انگلیسی، ایتالیایی، آلمانی یا فرانسوی)

ارائه تمامی مدارک مقاطع پیشین تحصیلی

اثبات ارتباط بین رشته تحصیلی کارشناسی ارشد و رشته انتخابی در دکترا و نشان دادن سابقه کار مرتبط

ارائه پروپوزال یا نمونه کار برای رساله دکترا

مدرک زبان مورد نیاز اپلای دکترا در سوئیس

همانطور که آگاه هستید این کشور دارای چهار زبان زنده و اصلی است و در واقع هر قسمت از سوئیس بخاطر داشتن مرز مشترک با کشورهای اطراف با آن ها زبان مشترک نیز دارد که از جمله این زبان ها می توان به زبان آلمانی، زبان فرانسوی و زبان ایتالیایی به عنوان اصلی ترین زبان های مورد استفاده در کانتون ها و دانشگاه های سوئیس اشاره نمود. زبان تحصیل در هر دانشگاه بسته به موقعیت جغرافیایی و کانتونی که در آن قرار دارد؛ تعیین می شود. به طور مثال بخش شمالی کشور که هم مرز با کشور آلمان است؛ زبان آلمانی بیشترین کاربرد را دارد. در بخش جنوبی کشور که هم مرز با ایتالیا است؛ قاعدتاً زبان ایتالیایی زبان غالب مردم می باشد و در مناطق غربی نیز زبان فرانسوی بیشترین رواج را در میان مردم دارا است. زبان تحصیل دکتری اما هم انگلیسی و هم بسته به موقعیت دانشگاه یکی از سه زبان آلمانی، فرانسوی و یا ایتالیایی خواهد بود. برای واضح است که دانشجو در مرحله درخواست پذیرش می بایست مدرک زبان مرتبط با زبان تدریس خود را به استاد راهنما و دانشگاه مقصد ارائه نماید. این مدرک زبان مورد نیاز اپلای دکترا در سوئیس باید بالاترین سطح زبان برای تحصیل یعنی حداقل آیلتس 7.5 و یا معادل C1 در زبان های آلمانی، ایتالیایی و فرانسوی باشد.

هزینه تحصیل دکترا در سوئیس

هزینه تحصیل دکترا در سوئیس را دانشگاه ها در هر کانتون به صورت مجزا، خودمختار و جداگانه اعلام خواهند نمود. این هزینه های تحصیل در سوئیس ممکن است در دوره دکتری در سوئیس به حدود 7 هزار یورو برسد. اگر بخواهیم به صورت میانگین عددی را برای آشنایی بیشتر شما با هزینه های تحصیل اعلام کنیم؛ می توانید رنج 200 الی 3000 یورو را برای هر سال تحصیلی در نظر داشته باشید. هر سال تحصیلی نیز از دو ترم (ترم اول از سپتامبر تا فوریه) و ترم دوم از ماه می تا ژوئن تشکیل خواهد شد. برای کسب اطلاعات دقیق تر در خصوص شهریه تحصیل دکترا در دانشگاه های سوئیس شما متقاضیان می بایست به صورت مستقیم شهریه ها را از دپارتمان رشته مد نظر خود در دانشگاه مقصد پیگیری نمایید.

بنر تحصیل دکترا در سوئیس

حقوق دکتری در سوئیس

بسیاری بر این عقیده هستند که تحصیل در مقطع دکترا مستلزم دریافت حقوق است اما در واقع ممکن است شما بتوانید در حین تحصیل مقطع دکترا حقوق دریافت کنید و یا اصلاً در موقعیتی نباشید که در طول دوره تحصیلی خود کسب درآمد کنید. معمولاً در نوع دوم تحصیل دکترا در سوئیس یعنی در دکترای ساختار یافته امکان دریافت حقوق دکتری در سوئیس بسیار بیشتر خواهد بود. بسیاری از پوزیشن های تحصیل دکتری به صورت موقعیت های تحقیقاتی-پژوهشی، دستیاری اساتید و یا فعالیت کاری و همکاری با دانشگاه به صورت موقت و پاره وقت می باشند. در این موارد شرایط تحصیل دکتری در سوئیس صرفاً در قالب یک دوره تحصیلی نبوده و در واقع دانشجویان کار و تحصیل را به صورت همزمان پیش رو خواهند داشت. البته در نظر داشته باشید مبلغ مشخصی را تحت عنوان حقوق دانشجو ضمن تحصیل دکتری  نمی توان عنوان نمود و میزان درآمد و دستمزد کاملاً وابسته به کاری است که وی در حال انجام آن است.

بررسی امکان تحصیل رایگان دکتری در سوئیس

دانشجویان بین المللی چیزی تحت عنوان تحصیل رایگان دکتری در سوئیس را تجربه نخواهند کرد. به صورت کلی به عنوان یک قاعده می بایست در نظر داشته باشید تمام دانشجویان اتحادیه اروپا و تمام دانشجویان بین المللی از سرتاسر دنیا بابت تحصیل دکترا در سوئیس و اصلاً تحصیل در هر مقطعی در این کشور هزینه و شهریه پرداخت می کنند. منتهای مراتب جهت افرادی که نیاز به تحصیل رایگان در سوئیس دارند، به صورت کلی هزینه های تحصیل در مقطع دکترا همانطور که در بخش های پیشین به شرح آن پرداختیم؛ مبالغ زیادی را شامل نخواهند شد.

معرفی بورسیه دکتری در سوئیس

بورسیه دکتری در سوئیس یکی از صدها مواردی است که دانشجویان خارجی پیش از مهاجرت به این کشور بسیار گران به آن فکر می کنند و در جستجوی راه و مسیری برای دستیابی به بورسیه دکتری در سوئیس خواهند بود. همانطور که عنوان کردیم تحصیل در سوئیس قطعاً همراه با صرف هزینه بالا چه برای تحصیل و چه برای زندگی است. اما در این کشور برای مقطع دکترا تنها می توان به بورسیه کمیسیون فدرال سوئیس برای حمایت تحصیلی از دانشجویان خارجی (FCS) اشاره نمود. میزان بورسیه تا سقف 2000 فرانک در ماه است که تنها هزینه های زندگی در سوئیس فردی دانشجو را تامین خواهد نمود. مدت زمان بورسیه دکتری در سوئیس از 12 ماه تا سقف 36 ماه خواهد بود. این بورسیه بر اساس سه خصیصه به دانشجویان اعطا خواهد شد؛

  1. مشخصات فردی متقاضی تحصیل دکترا در سوئیس: مشخصات علمی، ظرفیت پژوهشی و از همه مهمتر انگیزه وی
  2. پروپوزال دکترا و در واقع طرح پژوهشی داوطلب: اصالت و نوآوری طرح و داشتن خروجی مثبت
  3. زمینه فعالیت آکادمیک متفاضی: کیفیت تحصیلات، شایستگی وی و پتانسیل همکاری آتی با دانشگاه

بهترین دانشگاه های سوئیس در مقطع دکترا

به صورت کلی سطح دانشگاه ها برای گذراندن دوره دکتری در سوئیس و اصولاً تحصیل در این کشور بسیار بالا می باشد. بیش از چهل دانشگاه برای تحصیل دکترا در سوئیس وجود دارد و دانشگاه بازل قدیمی ترین آن ها می باشد. در این قسمت به معرفی بهترین دانشگاه های سوئیس در مقطع دکترا خواهیم پرداخت.

دانشگاه نام 

رتبه در سطح کشور سوئیس

رتبه در سطح جهان

دانشگاه زوریخ

3

156

برن

5

223

دانشگاه ژنو

4

185

بازل

6

333

لوزان

7

362

سنت گالن

9

834

فریبورگ

8

536

Svizzera Italiana

14

1307

ویزای تحصیلی سوئیس در مقطع دکتری

برای مهاجرت به این کشور متقاضی می بایست در خواست ویزای تحصیلی سوئیس در مقطع دکتری را ارائه نماید. برای دستیابی به این مهم؛ متقاضی می بایست از پیش نامه پذیرش قطعی خود را از یکی از دانشگاه های این کشور دریافت نماید. سپس حداکثر تا 90 روز پیش از موعد آغاز ترم برای تحصیل دکترا در سوئیس می بایست برای ویزای تحصیلی خود اقدام نماید. پاسخ سفارت ممکن است ظرف یک بازه زمانی 8 هفته ای به دست متقاضی برسد. در نظر داشته باشید کشور سوئیس در ایران در خیابان الهیه تهران سفارت دارد و برای انجام خدمات کنسولگری نیز متقاضیان می توانند از طریق vfs اقدامات لازم را انجام دهند. برای در خواست ویزای سوئیس برای تحصیل مقطع دکترا دانشجویان می بایست نشان دهند که هزینه یک سال زندگی را در این کشور می توانند تحت پوشش قرار دهند و این مهم را با داشتن حداقل مبلغی در حدود بیست الی سی هزار یورو در حساب خود (به مدت حداقل سه ماه) می توانند اثبات نمایند. هزینه لازم برای انگشت نگاری متقاضی در سفارت هشتاد یورو می باشد که وی می بایست این مبلغ را به صورت نقدی با خود در روز مراجعه به همراه داشته باشد. در عین حال هزینه درخواست برای ویزای دانشجویی سوئیس نیز شصت یورو می باشد.

.

شرایط ویزای همراه سوئیس در دوره دکترا

شرایط ویزای همراه سوئیس در دوره دکترا به صورت همزمان اتفاق نخواهد افتاد. در نتیجه ابتدا به ساکن متقاضی تحصیل دکترا در سوئیس می بایست پذیرش و ویزای خود را دریافت نموده و در کشور مقصد حضور پیدا کند و سپس برای همراه خود درخواست ویزا و پیوست به خانواده را داشته باشد. بسته به شرایط سفارت و کانتون محل زندگی دانشجو مدت زمان الحاق ممکن است طولانی شود. اما در هر صورت امکان دریافت ویزای همراه برای همسر و فرزندان زیر هجده سال دانشجو پس از مدت کوتاهی از حضور شخص اصلی در خاک کشور سوئیس برای زندگی امکان پذیر می باشد.

شرایط اخذ اقامت پس از تحصیل دکترا در سوئیس چگونه است؟

شرایط اخذ اقامت پس از تحصیل دکترا در سوئیس همانند مابقی کشورها نبوده و این کشور به صورت اتوماتیک ویزای فارغ التحصیلی برای یافتن کار در خاک خود را در اختیار دانشجویان نخواهد گذاشت. اما مادامی که افراد بتوانند ثابت کنند که تمکن مالی کافی برای پوشش هزینه های خود پس از تحصیل و برای زندگی در سوئیس را دارند و در عین حال مدارک مربوط به اقامت آن ها بی نقص می باشد؛ می توانند به مدت شش ماه درخواست ویزا جهت اقامت پس از تحصیل و یافتن شغل مرتبط با تحصیلات خود در این کشور را داشته باشند.

⬅️ چنانچه علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در باب تحصیل دکترا در سوئیس هستید، اینجا کلیک کنید ➡️

گام به گام تا اخذ اقامت


سوالات متداول

✅ آیا شرایط تحصیل دکتری برای تمام دانشجویان خارجی در سوئیس امکان پذیر است؟

خیر. شرایط تحصیل دکتری تنها برای متقاضیانی فراهم است که رشته تحصیلی آن ها در مقطع کارشناسی ارشد مرتبط با رشته درخواستی آن ها جهت تحصیل دکترا باشد و ضمناً تمکن مالی کافی برای تحصیل و زندگی در این کشور داشته و همچنین بتوانند مدرک زبان مورد نیاز دانشگاه را در مرحله پذیرش ارائه دهند.

✅ آیا تحصیل دکتری در سوئیس معادل ویزای کاری به شمار می آید؟

خیر. دانشجو حین گذراندن دوره دکتری می تواند حداقل 30 ساعت در هفته مشغول به کار در سوئیس باشد ولی ممکن است لزوماً دوره تحصیلی وی همزمان با داشتن شغل و کار مرتبط با تحصیلات وی همراه نباشد.

✅ آیا امکان دریافت بورسیه برای تحصیل دکتری در سوئیس وجود دارد؟

تحصیل دکترا همراه با پرداخت شهریه های مربوط به تحصیل و داشتن هزینه های مربوط به زندگی می باشد. اما تحت شرایط خاص و با داشتن مجموع شرایط امکان اخذ بورسیه تحصیلی برای دانشجویان خارجی تا سقف 2000 فرانک سوئیس در ماه وجود دارد.

✅ مدت زمان حداقلی برای تحصیل دکترا در سوئیس چه میزان است؟

حداقل مدت تحصیل سه الی پنج سال است اما در برخی دوره های دکترا موسوم به دوره های فشرده و ساختار یافته که به صورت همزمان همراه با کارورزی است ممکن است طول دوره تحصیلی بیشتر از مدت یاد شده نیز باشد.

سخن پایانی

سوئیس عملاً در زمره گرانترین کشورهای دنیا برای تحصیل و زندگی به شمار می رود ولی در عین حال آرزوی بسیاری از افراد تحصیل و زندگی در این کشور است. از این رو ما در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل دکترا در سوئیس پرداختیم و همانطور که مشاهده نمودید بر اساس قوانین تحصیلی مرحله ای در این کشور دوره دکترا برترین سطح آموزشی به شمار آمده و کشور سوئیس شرایط تحصیل دکترا را برای متقاضیان از سرتاسر جهان فراهم نموده است. از جمله نکاتی که برای تحصیل دکترا در سوئیس بسیار مهم بوده و می بایست مورد تاکید ویژه قرار گیرد؛ لزوم داشتن ارتباط مستقیم بین رشته تحصیلی در مقاطع پیشین و رشته مورد تقاضای دانشجو در مقطع دکترا می باشد. در عین حال می بایست در نظر داشته باشید که این کشور چهار زبانه است و برای تحصیل در دانشگاه های آن حتی در حالتی که زبان تحصیل انگلیسی باشد متقاضی می بایست تا حدودی به زبان بومی کانتون محل زندگی خود اشراف داشته باشد تا بتواند مسیر زندگی و کاری خود را پس از فارغ التحصیلی در این کشور فراهم آورد. شما می توانید در صورت داشتن هرگونه ابهامی در خصوص تحصیل دکترا در سوئیس در انتهای این مقاله سوال خود را با کارشناسان ما در میان بگذارید. به صورت کلی توصیه می کنیم برای دریافت مشاوره تخصصی در زمینه مهاجرت به تمامی کشورهای درجه یک در جهان می توانید به واسطه مشاوره تلفنی رایگان با کارشناسان موسسه Mie ارتباط برقرار نموده و مسیر مهاجرت خود را به روشنی هر چه تمام تر ترسیم نمایید.

امتیاز 5 از 5 ( 4 رای ثبت شده)

ثبت پرسش
مشاوره رایگان