بورسیه تحصیلی روسیه - بورسیه تحصیل در کشور روسیه برای دانشجویان

1 نظر

دریافت بورسیه تحصیلی در روسیه و اصولاً بورسیه تحصیلی به عنوان یک موضوع پرطرفدار همواره مد نظر بسیاری از متقاضیان مهاجرت از طریق تحصیل به خارج از کشور می باشد. به صورت کلی بورسیه تحصیلی در روسیه یا سایر کشورهای جهان می تواند دربرگیرنده درصد محدود و یا تمام مبلغ شهریه و یا حتی پوشش کامل شهریه و هزینه های زندگی در آن کشور باشد. در این مقاله شرایط دریافت بورسیه تحصیلی در روسیه و شرایط تحصیل رایگان در روسیه را تحلیل و بررسی کرده و از جزییات آن شما عزیزان را آگاه خواهیم نمود. جهت دریافت جزییات بیشتر در مورد بورسیه تحصیلی در روسیه و یا دیگر کشورها می توانید به وب سایت موسسه ملک پور مراجعه فرمایید. گزینه تماس با موسسه و دریافت مشاوره تلفنی و تخصصی رایگان با کارشناسان مجموعه نیز در اختیار شما خواهد بود. مقاله پیش رو راهنمای شما برای کسب اطلاعات بیشتر خواهد بود.

  • انواع بورسیه تحصیلی در روسیه
  • شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در روسیه
  • بورسیه تحصیلی در روسیه مقطع کارشناسی
  • بورسیه تحصیلی در روسیه مقطع کارشناسی ارشد
  • بورسیه تحصیلی در روسیه مقطع دکترا
  • دانشگاه های بین المللی در روسیه
  • مدارک مورد نیاز اخذ بورسیه تحصیلی در روسیه
  • هزینه های زندگی در روسیه
  • سوالات متداول

تماس با ما

 

بورسیه تحصیلی روسیه

انواع بورسیه تحصیلی در روسیه

روسیه پهناورترین کشور در جهان و دارای رتبه یک از لحاظ وسعت می باشد که هم شامل بخش اروپایی و هم آسیایی بوده و عملاً با 14 کشور در جهان از جمله؛ لهستان، نروژ، لتونی، استونی و ... دارای مرز مشترک می باشد. با در نظر گرفتن این مقدمه در ابتدای امر می بایست خاطر نشان گردد که هزینه های تحصیل در روسیه در تمامی مقاطع شامل مبالغ هنگفتی نخواهد بود. در یک شمای کلی بورسیه تحصیلی در روسیه هم توسط دولت و هم توسط دانشگاه ها به صورت خصوصی اعطا می گردد. بورسیه های تحصیلی در روسیه چنانچه دولتی باشند؛ ممکن است شامل هزینه های تحصیل و گاهاً هزینه های خوابگاه و همچنین کمک هزینه های تحصیلی شوند. درخواست بورسیه تحصیلی روسیه به صورت خصوصی را عموماً دانشجو به واسطه برقراری ارتباط و مکاتبه با استاد راهنما و یا دانشگاه و ارسال رزومه تحصیلی می بایست پیگیری نماید. تحصیل در مراحل ابتدایی در مدارس روسیه در صورتی که در مدارس دولتی و به زبان رسمی این کشور یعنی زبان روسی سپری گردد؛ رایگان می باشد. در مقابل تحصیل در مدارس بین المللی و به زبان بین المللی هزینه بر است. در مقاطع بالاتر و در واقع در دانشگاه ها دریافت بورسیه تحصیلی در روسیه بیشتر بر اساس شرایط فردی و مشخصاتی شامل؛ نمرات بالا، رزومه تحصیلی درخشان، مدرک زبان معتبر با نمره بالا، سابقه حضور در همایش های علمی معتبر یا المپیادهای مرتبط و حتی ثبت اختراع و داشتن مقالات منتشر شده در ژورنال های معتبر علمی می باشد

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در روسیه

بورسیه تحصیلی در روسیه بر پایه صلاحیت، توانایی و رزومه شخص دانشجو به وی اعطا خواهد گردید. برای دریافت بورسیه تحصیلی در هر مقطعی نمرات و ریز نمرات دقیق مقاطع پیشین فرد می بایست ارائه گردد. در حالی که فاند که در واقع کمک هزینه می باشد، بر طبق نیاز شخص دانشجو و شرایط کشوری که از آن مهاجرت کرده است می تواند شامل؛ شهریه دانشگاه، هزینه زندگی و دیگر هزینه های جانبی دانشجو باشد. دریافت بورسیه تحصیلی در روسیه امری رقابتی می باشد و تک به تک خصوصیات و شرایط متقاضی مد نظر قرار خواهد گرفت. لازم به ذکر است که ارائه مدرک زبان روسی برای درخواست بورسیه تحصیلی رایگان روسیه از جمله مدارک مورد نیاز نخواهد بود، منتهای مراتب تسلط متقاضیان به این زبان نه تنها در مرحله پذیرش درخواست بورسیه تحصیلی در روسیه امتیاز مثبت محسوب خواهد شد بلکه کمک شایانی در راستای وفق دادن هر سریعتر دانشجو با محیط دانشگاه و زندگی در کشور روسیه می باشد. لازم به ذکر است هیچ نمره و امتیازی به عنوان حداقل معدل برای تحصیل در روسیه در هیچ کجا مقرر نشده است. بورسیه تحصیلی در این کشور به شدت رقابتی می باشد.لازم به ذکر است برای تحصیل در دانشگاه های این کشور در دست داشتن و ارائه دیپلم 12 ساله ضروری می باشد. قطعاً ارائه نمرات درخشان، رتبه در المپیاد یا مسابقات بین المللی، رزومه تحصیلی، تحقیقی و کاری قوی، مدرک زبان، انگیزه نامه و توصیه نامه معتبر از اساتید برای درخواست بورسیه تحصیلی روسیه تاثیرگذار خواهد بود. اعطا بورسیه های دولتی در این کشور به واسطه آزمون سراسری خواهد بود. این آزمون در سفارت روسیه در کشورهای هم پیمان با کشور روسیه برگزار خواهد شد و اصولاً چهارچوب آزمون بر اساس توافق میان روسیه و کشور مقصد مشخص خواهد شد که می تواند شامل مصاحبه، تست و آزمون کتبی باشد. اطلاعات مرتبط با این آزمون توسط سفارت روسیه در کشور مبدا اعلام می گردد. در نتیجه کشورها از قوانین یکسانی پیروی نمی کنند. 1 الی 2 ماه پس از آزمون نتیجه آن توسط سفارت مشخص خواهد شد و قبولی متقاضی بر اساس آزمون، امتیازات، استعدادها، شرایط و رزومه تحصیلی و سوابق فردی می باشد.

بورسیه تحصیلی در پرتغال

تحصیل در روسیه

بورسیه تحصیلی در روسیه مقطع کارشناسی

تحصیل در پایه لیسانس به مدت چهار سال خواهد بود دانشجو محدودیتی برای انتخاب رشته به دلیل تنوع بالای رشته های تحصیلی در دانشگاه های این کشور نخواهد داشت. هزینه تحصیل در این مقطع بسته به شهر و دانشگاه محل تحصیل متفاوت بوده و بازه 3.500 تا 13.000 هزار دلار آمریکا را در برخواهد گرفت. امکان تحصیل در مقطع کارشناسی به دو زبان انگلیسی و روسی وجود دارد. برای تحصیل به زبان روسی دانشجو می تواند دوره های زبان بومی روسیه را به صورت پیش نیاز در دانشگاه های این کشور بگذراند. این دوره ها به صورت فشرده و در دانشگاه های مختلف تدریس شده و برای 1 الی 2 سال به طول خواهند انجامید. به صورت کلی سطح زبان متقاضیان به واسطه مصاحبه تعیین خواهد شد. دریافت بورسیه تحصیلی در روسیه عموماً به ندرت در سطح لیسانس برای دانشجویان بین المللی قابل دسترس خواهد بود. بورسیه های تحصیلی دولت روسیه بر اساس قبولی در آزمون سراسری و بورسیه های دانشگاه های خصوصی نیز بر اساس قبولی در آزمون ورودی، مصاحبه و همچنین شایستگی های فردی خواهد بود. حداقل معدل برای تحصیل در روسیه در مقطع کارشناسی توسط دانشگاه ها اعلام خواهد شد. پر واضح است که به دلیل رقابت شدید بین متقاضیان و اصولاً رقابتی بودن این پروسه افرادی به بورسیه دسترسی پیدا خواهند نمود که شرایط بهتری داشته باشند.

برخی از بورسیه های تحصیلی در روسیه در مقطع کارشناسی عبارت اند از؛

  • HSE GOLD FUNDING؛ دانشگاه HSE در مسکو در مقطع لیسانس و فوق لیسانس بر اساس آزمون ورودی و شرایط متقاضیان به صورت رقابتی مابین %25 تا 70% مبلغ شهریه ها را تعدیل خواهد نمود.
  • بورس تحصیلی دانشگاه ICEF ؛ این موسسه آموزش عالی در رشته های مدیریتی و اقتصاد به دانشجویان بین المللی در مقطع ارشد بورسیه تحصیلی در روسیه ارائه خواهد نمود. این بورسیه ها همه ساله تمدید خواهند شد و حدود 25 تا 70 درصد شهریه دانشجویان را بسته به نظر دانشگاه حذف خواهند نمود.

بورسیه تحصیلی در روسیه مقطع کارشناسی ارشد

دوره کارشناسی ارشد در روسیه دو سال به صورت پیوسته خواهد بود. ورود به این مقطع بدون ارائه مدرک کارشناسی امکان پذیر نمی باشد. در مقطع کارشناسی ارشد نیز همانند کارشناسی تحصیل به دو زبان انگلیسی و روسی امکان پذیر بوده و متقاضیان بدون نیاز به ارائه مدرک زبان و صرفاً به واسطه مصاحبه تعیین سطح می شوند. همچنین تنوع رشته های تحصیلی نیز بسیار زیاد می باشد. شهریه تحصیل از چهار تا حدود ده هزار دلار آمریکا برای دو ترم تحصیلی در یک سال می باشد. دوره تحصیلی شامل آموزش تئوری و مرحله دفاع از پایان نامه می باشد. از جمله بورسیه های تحصیلی در روسیه در این مقطع عبارت اند از؛

  • NRU Scholarship: دانشگاه عالی تحقیقات ملی دانشکده اقتصاد در مقطع کارشناسی ارشد به دانشجویان بین المللی حدوداً 70% بر روی شهریه های هفده رشته متنوع از جمله اقتصاد، مدیریت، تجارت و حقوق بورسیه اعطا خواهد نمود. این دانشگاه عموماً به دانشجویان برتر ماهیانه 25 دلار کمک هزینه تحصیلی نیز اعطا می نماید.
  • EMAS SCHOLARSHIP؛ دانشگاه مدیریت اوراسیا حدود 50 بورس تحصیلی به دانشجویان واجد شرایط در رشته مدیریت و گرایش های مرتبط آن ارائه خواهد نمود. میزان و نوع این بورسیه بر اساس عملکرد دانشجو در آزمون ورودی و شرایط فردی وی تعیین خواهد شد.

بورسیه تحصیلی در روسیه مقطع دکترا

در دکتری دانشجو سه تا پنج سال دوره تحصیلی خواهد داشت. پروسه ورود به دانشگاه های روسیه در این مقطع تحصیلی مشابه فرآیند اکثریت کشورهای جهان؛ بر اساس یافتن استاد راهنما، مکاتبه و دریافت تایید وی برای ورود به دانشگاه و گرفتن پذیرش تحصیلی می باشد. از جمله شرایط لازم و کافی برای تحصیل در این مقطع مدرک زبان است.(آیلتس 7 یا معادل آن در زبان روسی برای تحصیل به زبان بومی روسیه) تحصیل در مقطع دکتری هم به زبان انگلیسی هم به زبان روسی امکان پذیر بوده و دریافت بورسیه تحصیلی در روسیه در این پایه تحصیلی بسیار امر محتمل و قابل دسترسی می باشد. شهریه تحصیل دکتری در روسیه از سالی 4 تا 8 هزار دلار آمریکا می باشد. از جمله بورسیه های تحصیلی در پایه دکتری روسیه عبارت اند از؛

  • موسسه علوم و فناوری SKOLKOVO؛ بورسیه تحصیلی در روسیه در مقطع دکتری در این موسسه شامل معافیت کامل از شهریه در تمام دوران تحصیل و همچنین حدود 1000 تا 1500 دلار کمک هزینه زندگی و تامین بیمه درمانی دانشجو می باشد.
  • بورسیه تحصیلی دانشگاه فدرال سیبری؛ تحصیل دکتری به زبان انگلیسی در این دانشگاه برای دانشجویان بین المللی در رشته هایی نظیر؛ شیمی کوانتوم، بیوفیزیک، اپتیک، طراحی و برنامه ریزی شهری، شکل گیری فلزات و ... بدون هزینه و مشمول بورسیه تحصیلی کامل خواهد بود.
  • State Ph.D. Positions at MIPT؛ موسسه عالی فیزیک و تکنولوژی مسکو در مقطع دکتری بورسیه کامل برای شهریه تحصیل در این مقطع را صرفاً برای شهروندان روس ارائه خواهد نمود. تحصیل در این دانشگاه به دو زبان یعنی زبان بومی مردم این کشور و زبان بین المللی مقدور خواهد بود. منتهای مراتب برای ورود به این دانشگاه می بایست بر اساس رشته و زبان تحصیل بالاترین نمره مدرک زبان ارائه گردد.

پیشنهاد می نماییم پیش از هر گونه اقدام و انتخابی در مسیر مهاجرت خود و کشور مقصد، به واسطه تهیه و تماشای ویدیو مسیر سبز مهاجرت به تدریس مدیریت محترم موسسه با به روزترین قوانین مهاجرتی دنیا از تمامی مسیرها و روش های پیش روی خود مطلع شوید و با آگاهی کامل مسیر و کشور مقصد را انتخاب نمایید.

دانشگاه های بین المللی در روسیه

بر طبق آخرین به روز رسانی اطلاعات، کشور روسیه دارای 650 دانشگاه دولتی و بیش از 376 موسسه و دانشگاه آموزش عالی می باشد. در حال حاضر 15.000 بورسیه توسط دولت روسیه به دانشجویان بین المللی در سال جاری تخصیص داده شده است. همچنین دانشگاه ها نیز به صورت جداگانه شرایط خاصی را برای اعطای بورسیه تحصیلی در روسیه مشخص کرده و بر اساس آن بورس های مختلفی به دانشجویان اعطا خواهند نمود. دانشجویان می بایست پیش از ورود به این کشور جهت درخواست بورسیه اقدام کنند و در عین حال این امکان را دارند تا برای 6 دانشگاه درخواست خود را ارسال نمایند. دانشگاه های روسیه هم در سطح بین المللی و هم برای وزارت علوم ایران معتبر می باشند. البته این موضوع برای برخی از دانشگاه های این کشور و نه تمام آن ها صدق می کند. ذیل این مطلب در قالب یک جدول رتبه بندی کشوری و جهانی 10 دانشگاه برتر روسیه را مشاهده خواهید نمود.

 

رتبه کشوری

نام دانشگاه

رتبه جهانی

1

دانشگاه دولتی مسکو

123

2

دانشگاه عالی تحقیقات ملی دانشکده اقتصاد

264

3

دانشگاه ملی سنت پترزبورگ

304

4

آکادمی اقتصاد ملی و اداره عمومی ریاست جمهوری

397

5

دانشگاه فدرال کازان

423

6

دانشگاه فدرال اورال

486

7

دانشگاه دولتی تومسک

547

8

دانشگاه پلی تکنیک تومسک

615

9

دانشگاه ITMO

679

10

دانشگاه فدرال سیبری

736

 مدارک مورد نیاز اخذ بورسیه تحصیلی در روسیه

متقاضی برای درخواست بورسیه تحصیلی روسیه می بایست مدارک مورد نیاز را ارائه نماید. این مقاله توسط کارشناسان مجرب موسسه ملک پور تهیه، تنظیم و نگارش شده است و هر گونه رونوشت و کپی برداری از آن خلاف قانون، عرف و اخلاقیات خواهد بود. در جدول ذیل این مطلب می توانید مدارک خواسته شده را مشاهده نمایید؛

 

مدارک لازم برای درخواست بورسیه تحصیلی روسیه

مدارک هویتی شامل تصویر و گذرنامه معتبر

مدارک ترجمه شده مقاطع پیشین و ریز نمرات به روسی (اسکن شده)

گواهی سلامت پزشکی و آزمایش سلامت HIV

توصیه نامه معتبر از اساتید دانشجو

انگیزه نامه و هدف از تحصیل

رزومه کامل متقاضی

مدارک زبان معتبر اعم از مدرک زبان روسی و انگلیسی

رتبه، مقام و جوایز متقاضی در مسابقات یا المپیاد

مقالات چاپ شده در مجلات معتبر خارجی (در صورت وجود)

هزینه های زندگی در روسیه

هزینه های زندگی کشور مقصد یکی از مهمترین مواردی است که می بایست به دقت توسط فردی که قصد مهاجرت دارد مورد بررسی قرار گیرد. در این بخش این هزینه های را به تفکیک هزینه های مصرفی و روزانه و هزینه های محل زندگی مورد بررسی جزیی قرار خواهیم داد. پر واضح است که هزینه های زندگی در پایتخت روسیه یعنی مسکو به نسبت سایر شهرهای آن بسیار گرانتر می باشد. به طوری که هزینه های زندگی یک خانواده چهار نفره بدون محاسبه مبلغ اجاره ملک حدوداً دو هزار دلار در ماه تخمین زده می شود و همین هزینه ها برای یک نفر در یک ماه حدوداً معادل 600 دلار می باشد. به طور کلی شاخص هزینه زندگی در پایتخت روسیه به نسبت پایتخت کشور ما حدوداً 5 درصد بیشتر است و همچنین هزینه اجاره مسکن در این شهر به نسبت تهران حدود 11 درصد گرانتر می باشد. لازم به ذکر است برای سهولت در امر محاسبه و مقایسه، هزینه ها به دلار آمریکا معادل سازی شده اند. هزینه زندگی یک دانشجو اعم از هزینه های مسکن، خورد و خوراک و هزینه های حمل و نقل حدوداً 500 تا 800 دلار تخمین زده می شود.

 

وعده غذایی در یک رستوران ارزان قیمت

$ 6.81   

هزینه صرف غذا برای 2 نفر در یک رستوران متوسط (3 وعده غذایی)

$  27.24

مک دونالد

$  3.41  

اینترنت ماهیانه

$ 6.65

شروع قیمت تاکسی (تعرفه نرمال)

$  1.36

تاکسی (1 کیلومتر)

$ 0.20

بلیط حمل و نقل عمومی (1 طرفه)

$ 0.35

برنج سفید (1 کیلوگرم)

$  0.96

شیر (1 گالن)

$  0.84

آب (یک و نیم لیتر)

$ 0.51  

 اجاره واحد 1 خوابه در مرکز شهر

$ 310.86

اجاره واحد 1 خوابه در حومه شهر

$   211.08

خرید واحد 1 خوابه در مرکز شهر (هر متر مربع)

$   1,163.27

خرید واحد 1 خوابه در حومه شهر (هر متر مربع)

$   818.58

شارژ ماهیانه محل سکونت برای آپارتمان 85 متر مربع

$   96.74

 


سوالات متداول راجع به بورسیه تحصیلی در روسیه

✅ آیا دریافت بورسیه تحصیلی در روسیه در تمامی مقاطع تحصیلی امکان پذیر می باشد؟

چنین گزینه ای تحت شرایطی برای دانشجویان ممتاز مقدور می باشد. منتهای مراتب دریافت بورسیه تحصیلی در روسیه بیشتر در مقطع دکتری امکان پذیر می باشد.

✅ برای دریافت بورسیه تحصیلی در روسیه ارائه مدرک زبان معتبر الزامی است؟

ارائه مدرک زبان الزامی نمی باشد اما به جهت رقابتی بودن این پروسه صد در صد شانس دریافت بورسیه تحصیلی در روسیه را افزایش خواهد داد.

✅ حداقل معدل برای تحصیل در روسیه و دریافت بورسیه در روسیه چه معدلی می باشد؟

هیچ شرط معدل حداقلی برای تحصیل در روسیه عنوان نشده است و قاعدتاً دانشجویان ممتاز شانس بیشتری برای دریافت بورسیه تحصیلی در روسیه خواهند داشت.

✅ آیا درخواست بورسیه تحصیلی روسیه برای اتباع ایرانی امکان پذیر است؟

درخواست بورسیه تحصیلی روسیه برای اتباع خارجی شرایطی مشابه شهروندان روسیه خواهد داشت و از طریق آزمون های ورودی دانشگاه ها و یا سهیمه های ارائه شده توسط دولت قابل دریافت می باشد.

✅ بورسیه تحصیلی دولت روسیه شامل چه مواردی خواهد بود؟

بورسیه دولت روسیه شامل شهریه تحصیلی، ارائه خوابگاه (در صورت وجود) و کمک هزینه ماهیانه 22 دلار می باشد و این موارد شامل هزینه های بیمه درمانی، هزینه زندگی و هزینه های سفر به روسیه نخواهد بود.


_____________سخن پایانی در زمینه بورسیه تحصیلی در روسیه_____________

شرایط بورسیه تحصیلی رایگان روسیه، حداقل معدل برای تحصیل در روسیه و به طور کلی جزییات دریافت بورسیه تحصیلی در روسیه در کنار هزینه ها و شرایط زندگی در این کشور به دقت مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. آموختیم که تحصیل رایگان به زبان بومی این کشور یعنی روسی امکان پذیر می باشد. تحصیل به زبان انگلیسی مشمول پرداخت شهریه تحصیلی خواهد بود؛ منتهای مراتب به صورت کلی هزینه های تحصیل در این کشور بالا نمی باشد. از طرف دیگر تحصیل در روسیه به لحاظ ارزش مدرک و استاندارهای نظام آموزشی قابل مقایسه با کشورهای طراز اول اروپایی نظیر اتریش، فنلاند، نروژ و هلند نمی باشد. متقاضی مهاجرت از طریق تحصیل به روسیه می تواند با همین حدود سرمایه به دنبال کشورهایی با شرایط مشابه از لحاظ هزینه های تحصیلی و شرایط بسیار بالاتر از لحاظ استاندارد آموزشی و همچنین شرایط سهل تر در خصوص یافتن کار و اقامت پس از تحصیل در کشور مقصد باشند. جهت دریافت مشاوره تلفنی رایگان با کارشناسان ارشد موسسه ملک پور با شماره های تماس مستقیم با مجموعه تماس گرفته و به صورت رایگان مشاوره تخصصی در زمینه شرایط تحصیل رایگان در روسیه دریافت نمایید. همچنین در قسمت دیدگاه ها سوالات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید و در اسرع وقت پاسخ مورد نیاز خود را دریافت نمایید.  

امتیاز 4 از 5 ( 9 رای ثبت شده)

ثبت پرسش
نسترن
سلام با تشکر از مطالب خوب و مفیدتون . من 30 سالم هست و مدرک کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر دارم. نمره آیلتسم 6 است و می خواستم بدونم می تونم از بورسیه تحصیلی برای مقطع دکترا استفاده کنم یا خیر؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
سلام و عرض ارادت دوست عزیز شما برای کار و تحصیل در کشورهای معتبرتری در اروپا، کانادا، آمریکا و ... را دارید اما چنانچه تنها قصد تحصیل در کشور روسیه را دارید ابتدا باید یک سوپروایزر برای مقطع دکتری پیدا کنید و از دانشگاه مقصد خود پذیرش دریافت کنید. برای دریافت بورسیه نیز چون حالت رقابتی دارد باید شرایطی داشته باشید که از سایرین برتر باشید تا بتوانید بورسیه دریافت نمایید.
مشاوره رایگان