انگیزه نامه و توصیه نامه تحصیلی

4 نظر

هر ساله دانشجویان بسیاری از سرتاسر جهان به دنبال دریافت پذیرش تحصیلی از کشورهای مختلف و تحصیل در دانشگاه های معتبر و با کیفیت در تمامی نقاط دنیا هستند. یکی از مراحل بسیار مهم در درخواست پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه، آماده نمودن مدارک مورد نیاز آن دانشگاه است. از جمله مدارک مورد نیاز بالاخص جهت تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، ارائه انگیزه نامه و توصیه نامه تحصیلی می باشند که نقش بسیار مهمی را در دریافت پذیرش و تایید پذیرش شما توسط تیم پذیرش دانشگاه ایفا می نمایند. انگیزه نامه تحصیلی که نشان دهنده اهداف و انگیزه متقاضی تحصیل در دانشگاه مورد نظر می باشد باید توسط خود فرد نوشته شود، در حالی که توصیه نامه تحصیلی که نشان دهنده توانایی ها و فعالیت های تحصیلی و علمی دانشجو در طول دوران تحصیل در دانشگاه است باید توسط یکی از اساتید دانشگاه محل تحصیل پیشین دانشجو به نگارش در آورده شود؛ لذا دانشجویان علاقه مند به ادامه تحصیل در خارج از کشور باید بتوانند یک رابطه دوستانه و خوب را با اساتید خود جهت دست یافتن به این مقصود ایجاد نمایند. لذا دانشجویان بهتر است از قبل نمونه انگیزه نامه تحصیلی و نمونه توصیه نامه را مورد بررسی قرار دهند. لازم به ذکر است که انگیزه نامه و توصیه نامه تحصیلی هر دو باید نشان دهنده واقعیت بوده و براساس حقایق مربوط به دانشجو نوشته شوند و قابل استناد باشند. با توجه به تاثیرات بسیار مهم این دو مدرک در دریافت پذیرش تحصیلی از تمامی دانشگاه های دنیا، متقاضیان باید در آماده سازی و نگارش این دو توسط خود و استاد مربوطه نهایت دقت را مبذول نموده و قبل از ارسال انگیزه نامه و توصیه نامه تحصیلی به دانشگاه مربوطه، آن ها را چندین بار مورد بررسی قرار دهند. برخی از مؤسسات نیز وجود دارند که با توجه به اطلاعاتی که دانشجو در اختیار آن ها قرار می دهد به نگارش انگیزه نامه می پردازند که هزینه نوشتن انگیزه نامه در این مؤسسات با توجه به نوع و حجم کار متفاوت است. در این مقاله به تعریف و بررسی انگیزه نامه و توصیه نامه تحصیلی و نحوه نگارش آن ها می پردازیم و هدف کلی از ارائه این مقاله، پاسخ به این سوال است که انگیزه نامه و توصیه نامه چیست؟ چنانچه پس از بررسی و مطالعه مقاله نیازمند راهنمایی های بیشتری در این رابطه بودید می توانید با برقراری تماس تلفنی با موسسه و یا تکمیل فرم تماس، از مشاوره تلفنی رایگان موسسه ملک پور (MIE) بهره مند گردید. در ادامه با شما سروران گرامی به بررسی عناوین زیر می پردازیم:

تماس با ما

انگیزه نامه و توصیه نامه تحصیلی

انگیزه نامه چیست؟

اگر قصد تحصیل در یک کشور اروپایی یا کشورهایی نظیر کانادا، آمریکا و غیره را دارید یکی از مهمترین مدارکی که باید در تهیه و نگارش آن نهایت دقت را مبذول نمایید، انگیزه نامه تحصیلی یا به اختصارStatement of purpose)SOP) یا Motivation letter است. انگیزه نامه تحصیلی به زبان انگلیسی یا به زبان مشخص شده توسط دانشگاه مورد نظر در واقع یک متن مختصر در خصوص پیشینه و سوابق تحصیلی، اهداف و دستاوردها، دلیل انتخاب دانشگاه مورد نظر و همچنین رشته انتخابی توسط متقاضی تحصیل در یک کشور خارجی است. انگیزه نامه به دانشگاه کمک می نماید تا دیگر جنبه های روحی و شخصیتی متقاضی دریافت پذیرش برای دانشگاه مشخص شود و دانشگاه با آشنا شدن بیشتر با شخصیت متقاضی بتواند در این خصوص تصمیم گیری نماید که آیا وی فرد مناسبی برای تحصیل در دانشگاه و رشته انتخابی می باشد یا خیر. یکی از موضوعات بسیار مهم در نگارش یک انگیزه نامه مناسب، بکر بودن و عدم کپی یا سرقت ادبی است و بهتر است که متقاضی در نگارش انگیزه نامه از فرمت های دارای قالب آماده و یا جملات تکراری و کلیشه ای استفاده ننماید. در صورتی که انگیزه نامه متقاضی کپی باشد، احتمال ریجکت شدن پذیرش وجود خواهد داشت. در نتیجه فرد با تمرکز بر روی اهداف و توانایی های خود باید به نوشتن انگیزه نامه تحصیلی اقدام نماید. دانشگاه ها هر سال انگیزه نامه های بسیاری را از سرتاسر جهان دریافت می نمایند و تیم های پذیرش هر دانشگاه آن ها را با دقت مطالعه و بررسی می نمایند. برخی از دانشگاه ها خود دارای راهنمایی برای نگارش انگیزه نامه و تعداد کلمات آن می باشند که با بررسی وبسایت دانشگاه مورد نظر می توان به این اطلاعات دست پیدا کرد.

نحوه نگارش انگیزه نامه

جهت دریافت پذیرش از یک دانشگاه متقاضی باید انگیزه نامه ای مناسب بنویسد تا شانس دریافت پذیرش خود را افزایش دهد. اما نحوه نگارش یک انگیزه نامه قوی و قابل قبول در این امر دارای اهمیت فراوان است، لذا در این بخش از مقاله به نحوه نگارش انگیزه نامه می پردازیم:

  • پاراگراف اول:

در پاراگراف اول هر انگیزه نامه ای بهتر است که متقاضی به معرفی خود پرداخته و کمی در خصوص سوابق تحصیلی خود صحبت نماید. همچنین در این بخش رشته مورد نظر جهت تحصیل و تاریخ انتخابی باید ذکر گردد به عنوان مثال رشته مهندسی برق ژانویه 2023.

  • پاراگراف دوم:

در این بخش از انگیزه نامه متقاضی باید در خصوص مواردی که برای وی الهام بخش می باشند صحبت نماید. در این پاراگراف متقاضی باید مشخص نماید که چه چیزی به وی جهت ادامه تحصیل در این رشته انگیزه می دهند، نظیر سوابق تحصیلی خانواده خود و یا افرادی که در همین رشته تحصیل نموده اند و به موفقیت رسیده اند. حتماً باید توجه شود که انگیزه ذکر شده و موارد الهام بخش اشخاص و موارد واقعی مد نظر خود فرد باشند.

  • پاراگراف سوم:

در پاراگراف سوم متقاضی باید به این نکته اشاره نماید که تحصیل وی در دانشگاه مورد نظر چه فوایدی را برای دانشگاه به همراه دارد باید از تجربیات قبلی خود از تحصیل در دانشگاه پیشین و همچنین رشته تحصیلی صحبت نماید. علاوه بر این در این بخش فرد می تواند به سوابق کاری، فعالیت های ورزشی و فعالیت های داوطلبانه ای که قبلاً انجام داده است اشاره نماید. البته باید توجه داشت که نیازی به ذکر تمامی موارد نمی باشد و تنها مواردی که باعث کسب تجربه و مهارت جهت ادامه تحصیل خود در دانشگاه و رشته مورد نظر شده اند، در انگیزه نامه ذکر گردند.

  • پاراگراف چهارم:

در این بخش متقاضی باید در خصوص علت انتخاب دانشگاه توضیحاتی را ارائه نماید. در این پاراگراف مواردی مرتبط با دانشگاه نظیر تجهیزات، دپارتمان ها، نظام آموزشی و تحقیقاتی و غیره ذکر گردند. این توضیحات به تیم پذیرش نشان می دهد که دانشجو به اندازه کافی با دانشگاه مورد نظر آشنایی دارد و تمایل دارد که با تحصیل در این دانشگاه به پیشرفت هر چی بیشتر آن کمک نماید. همچنین در این بخش متقاضی لازم است توضیحاتی نیز در خصوص انتخاب کشور مورد نظر ارائه نماید.

  • پاراگراف پنجم:

این قسمت که بخش انتهایی یک انگیزه نامه است باید نشان دهنده اهداف آتی دانشجو پس از فراغت از تحصیل باشد و نشان دهد که با توجه به تحصیل در این دانشگاه چه مسیری را برای آینده خود در نظر گرفته است و آیا کماکان تمایل به ادامه تحصیل و یا ورود به بازار کار دارد. پس از ذکر تمامی مطالب از تیم پذیرش جهت بررسی و مطالعه انگیزه نامه باید تشکر شود.

متقاضیان بین المللی باید انگیزه نامه خود را چندین بار مطالعه نمایند و در صورت نیاز اصلاحات لازم را انجام دهند. لازم به ذکر است که برخی از مؤسسات نیز وجود دارند که با توجه به اطلاعاتی که دانشجو در اختیار آن ها قرار می دهد به نگارش انگیزه نامه تحصیلی به زبان انگلیسی می پردازند که هزینه نوشتن انگیزه نامه در این مؤسسات با توجه به نوع و حجم کار متفاوت است. در زیر یک نمونه انگیزه نامه تحصیلی قابل مشاهده می باشد:

انگیزه نامه و توصیه نامه تحصیلی

توصیه نامه چیست؟

توصیه نامه (Recommendation letter) متنی می باشد که توسط اساتید دانشگاه، کارفرمایان، معلمان و غیره برای نشان دادن مهارت ها و توانایی های یک فرد نوشته می شود. توصیه نامه ای که توسط کارفرمایان نوشته می شود توصیه نامه کاری نام دارد. نوشتن یک توصیه نامه مناسب بدین دلیل دارای اهمیت است که می تواند در تصمیم گیری مسئولان پذیرش نقش به سزایی را ایفا نماید. مخاطبین این توصیه نامه ها مدیران شرکت ها و یا تیم پذیرش دانشگاه ها می باشند که توصیه نامه ها باید مستقیماً از طریق پست، سایت یا ایمیل برای آنان ارسال گردند. توصیه نامه های تحصیلی باید تمامی ویژگی ها و توانایی های متقاضی تحصیل در خارج از کشور را بیان نمایند. متقاضیان باید این کار را به اساتید مجرب و مطمئنی بسپارند که بدانند این کار را به درستی انجام می دهند و تمامی استانداردهای لازم در این زمینه را رعایت می نمایند. نگارش و تنظیم این مقاله بر عهده موسسه ملک پور بوده و هرگونه کپی برداری از هر یک از بخش های آن شرعاً و قانوناً حرام است. همچنین استاد مورد نظر باید اطلاعات و آگاهی کاملی از تمامی سوابق و فعالیت های علمی و تحصیلی متقاضی داشته باشد تا به بهترین شکل ممکن به نگارش توصیه نامه بپردازد.

نحوه نگارش توصیه نامه

در این بخش از مقاله در خصوص انگیزه نامه و توصیه نامه تحصیلی به بررسی چگونگی نگارش توصیه نامه می پردازیم. توصیه نامه تحصیلی در واقع باید متنی متشکل از 400 الی 500 کلمه باشد که نحوه نگارش آن دارای اهمیت بسیاری است. ممکن است استاد انتخاب شده برای نوشتن توصیه نامه از کاغذ استفاده نماید و یا این که بر اساس درخواست دانشگاه مورد نظر دانشجو این عمل از طریق فرم موجود در سایت دانشگاه مورد نظر صورت پذیرد. در صورت استفاده از کاغذ، استادی که جهت نگارش توصیه نامه انتخاب شده است باید از کاغذهای مناسب و استاندارد جهت نوشتن نامه های اداری استفاده نماید. در ابتدا باید نحوه آشنایی با متقاضی در توصیه نامه مشخص شود و سپس به بررسی نقاط قوت شخص بپردازد و از دیدگاه خود تشریح نماید که چرا متقاضی را دارای صلاحیت تحصیلی جهت پذیرش در دانشگاه مذکور می داند. اشاره به توانایی های علمی و تحقیقاتی و تمامی نقاط قوت و مثبت متقاضی در توصیه نامه تحصیلی دارای اهمیت بسیاری است و نیاز است که مستقیماً به فعالیت های علمی انجام شده توسط متقاضی و کارهای انجام شده توسط وی اشاره شود. اساتید باید توجه نمایند که لحن نگارش آن ها نباید خشک باشد، زیرا ممکن است این حس را به تیم پذیرش القاء نماید که این کار را از روی اجبار انجام داده اند. در انتهای متن استاد مربوطه باید صحت مطالب نوشته شده را گواهی نماید و با نوشتن نام خود و امضا کردن توصیه نامه مطلب را به پایان برساند. بهتر است در نوشتن توصیه نامه نیز همانند انگیزه نامه هیچ گونه کپی برداری انجام نشود. لازم به ذکر است که توصیه نامه کاری نیز همان توصیه نامه تحصیلی توسط یکی از کارفرمایان پیشین متقاضی نوشته می شود. پیشنهاد می شود قبل از انتخاب کشور خود و اپلای، ویدئوی گام به گام تا اخذ اقامت را تهیه و مشاهده نمایید تا مانند یک کارشناس مهاجرتی مسیر خود را بیابید.

در زیر یک نمونه توصیه نامه قبل ملاحظه می باشد:

انگیزه نامه و توصیه نامه تحصیلی

نمونه نامه پذیرش دانشگاه کانادا

همانطور که می دانید اولین قدم برای ویزای تحصیلی، دریافت نامه پذیرش است. نامه پذیرش یا ادمیشن (Admission letter) برای ویزای تحصیلی ضروری بوده و داوطلب تحصیل در دانشگاه کانادا ابتدا باید از یک موسسه علمی و آموزشی یا دانشگاه معتبر نامه پذیرش را اخذ کند. این نامه شامل اطلاعات هویتی از قبیل نام کامل،تاریخ تولد و اطلاعات تحصیلی از جمله مقطع تحصیلی، تاریخ شروع و اتمام دوره تحصیلی گذرانده شده و... همچنین اطلاعاتی از قبیل نام موسسه و مدت براوردشده برای برنامه تحصیلی، هزینه های براوردشده، جزییات کارورزی، تاریخ انقضای نامه پذیرش، بورسیه ها و کمک هزینه ها و... است. گفتنی است ادمیشن یک نامه است که تضمینی بر پذیرش ویزای تحصیلی شما نیست. در ادامه دو نمونه نامه پذیرش تحصیلی را برای شما آمده است.

پذیرش نامه تحصیلی کانادا1

پذیرش نامه تحصیلی کانادا2

بنر گام به گام اخذ اقامت


سوالات متداول

آیا نوشتن توصیه نامه تحصیلی حتماً باید توسط اساتید انجام شود؟

بله نوشتن توصیه نامه باید با توجه به فعالیت های فرد در طی دوران تحصیل و سوابق علمی و تحصیلی وی توسط استادی که از دانشجو دارای شناخت کافی است نوشته شود.

حداقل کلمات متن یک توصیه نامه باید چقدر باشد؟

یک توصیه نامه باید متنی متشکل از 400 الی 500 کلمه باشد.

آیا ارائه انگیزه نامه برای دریافت پذیرش از دانشگاه های خارجی ضروری است؟

بله ارائه انگیزه نامه برای دریافت پذیرش از دانشگاه های خارجی ضروری بوده و شانس دریافت پذیرش را تا حد زیادی افزایش می دهد.

آیا فرم خاصی برای نوشتن توصیه نامه وجود دارد؟

برخی از دانشگاه ها دارای فرم خاصی برای نوشتن توصیه نامه می باشند که آن را بر روی وبسایت خود قرار می دهند و برخی دیگر نیز فاقد فرم بوده و در این صورت، نوشتن توصیه نامه بر روی یک برگه استاندارد جهت نامه نوشتن ضروری است.


سخن پایانی

انگیزه نامه و توصیه نامه تحصیلی، نحوه نگارش انگیزه نامه و نحوه نگارش توصیه نامه در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت. انگیزه نامه نشان دهنده اهداف و انگیزه دانشجو در انتخاب رشته و دانشگاه مورد نظر می باشد و باید توسط خود دانشجو بر اساس واقعیت نوشته شود. توصیه نامه نیز که نشان دهنده فعالیت های علمی و سوابق تحصیلی دانشجو در طی دوران تحصیل است باید توسط یکی از اساتید پیشین دانشجو که دارای شناخت کافی از وی می باشد، نوشته شود. انگیزه نامه و توصیه نامه تحصیلی هر دو توسط تیم پذیرش دانشگاه ها مورد بررسی قرار می گیرند و نقش بسیار مهمی را در افزایش شانس دریافت پذیرش از دانشگاه مورد نظر ایفا می نمایند. باید توجه داشت که هر دو باید بر اساس واقعیت نوشته شده و کپی نباشند، زیرا در صورت دروغ و یا کپی کردن امکان ریجکت درخواست پذیرش توسط تیم پذیرش دانشگاه وجود دارد. لذا دانشجویان باید قبل از از ارسال انگیزه نامه و توصیه نامه تحصیلی آن ها را چندین بار با دقت مطالعه نمایند و قبل از نگارش آن ها از مشاوره مشاورین مجرب مؤسسات مهاجرتی معتبر و مؤسسات اعزام کننده دانشجو به کشورهای خارجی استفاده نمایند. امید است با مطالعه مقاله فوق، اطلاعات مناسبی در پاسخ با این پرسش که انگیزه نامه و توصیه نامه چیست؟ به دست آورده باشید. در صورت نیاز به دریافت هرگونه راهنمایی در خصوص نگارش انگیزه نامه و توصیه نامه تحصیلی و اعزام دانشجو به هر یک از کشورهای خارجی می توانید از مشاوره تلفنی رایگان موسسه ملک پور بهره مند گردید و یا سوالات خود را در بخش انتهایی این متن مطرح نمایید تا در سریعترین زمان پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

امتیاز 4.01 از 5 ( 14 رای ثبت شده)

ثبت پرسش
ليلا
سلام.آيا چگونگى انگيزه نامه مى تونه در گرفتن بورسيه تحصيلى نيز تاثير داشته باشه؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام بله انگیزه نامه از مهمترین مدارک اخذ پذیرش است
emad
با سلام و ضمن تشکر. لطفا در خصوص شرایط انگیزه نامه برای ویزای تحصیلی و کاری آلمان توضیح دهید. آیا انگیزه نامه نقش کلیدی در ویزای تحصیلی یا کاری آلمان دارد؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام بله قطعا مهمه و باید دقیق تنظیم شود
شادی
سلام. ممنونم از مقاله خوبتون. من برای دانشگاه میخواسم اقدام کنم و در مدارک مورد نیازش انگیزه نامه رو دیدم . آیا برای ایجاد انگیزه نامه و توصیه نامه تحصیلی مؤسسه ملک پور میتونه کمک کنه بهمون؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
سلام و عرض ادب بله دوست عزیز، در صورتی که شرایط اولیه توسط مشاورین موسسه بررسی شود و شرایط مهاجرت داشته باشید، موسسه در زمینه توصیه نامه و انگیزه نامه راهنمای شما خواهد بود.
ریحانه
سلام آیا دانشگاه برای حقیقی و درست بودن توصیه نامه با نویسنده ان در تماس خواهد شد؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
سلام و عرض ادب دوست عزیز بهتر است تمامی مدارک شما حقیقی باشد چرا که معمولاً تمامی مدارک مورد بررسی سفارت قرار می گیرد
مشاوره رایگان