تابعیت آلمان

بدون نظر

تابعیت آلمان، راحت ترین راه گرفتن تابعیت این کشور، شهروندی آلمان و موضوعاتی از این دست در این مقاله مورد تحلیل و بررسی علمی قرار می گیرد. روش های مهاجرت به آلمان از طریق کار، سرمایه گذاری و ازدواج می تواند در نهایت منجر به اخذ تابعیت آلمان شود. آلمان، یکی از صنعتی ترین کشورهای دنیاست که سالانه متقاضیان زیادی تمایل به مهاجرت به آن جهت اخذ تابعیت آلمان را دارند. از جمله مهم ترین سوالاتی که توسط شما در این زمینه مطرح گردیده است عبارتند از؛  آیا امکان تابعیت و شهروندی آلمان برای مهاجرین به این کشور وجود دارد؟ هزینه های زندگی در کشور آلمان به چه میزان است؟ شما با مطالعه دقیق این مقاله به پاسخ سوالات متعدد خود در خصوص تابعیت آلمان و موضعات تکمیلی در این زمینه دست خواهید یافت. ضمناً اگر پس از مطالعه مقاله حاضر سوالی داشتید می توانید با موسسه ملک پور تماس حاصل نمایید و یا با پر کردن فرم تماس در صفحه اصلی سایت، از کارشناسان مجرب این موسسه مشاوره رایگان تلفنی دریافت نمایید. بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط موسسه MIE و پرسش از وکلای محلی همکار کشور آلمان و همچنین بررسی سایت های دولتی در این رابطه، مقاله تابعیت آلمان ارائه می شود.

ویدیو موسسه MIE در مورد روش های اخذ اقامت آلمان


مباحثی که در این نوشتار بررسی می گردد:

تماس با ما
اقامت دائم و تابعیت آلمان

شرایط اخذ تابعیت آلمان

برای اینکه در خصوص تابعیت آلمان اطلاعات درست و مناسبی را کسب نماییم بهتر است که در ابتدا کمی با شرایط عمومی این کشور آشنا شویم و سپس به صورت جزئی تابعیت را مورد بررسی قرار دهیم. کشور آلمان با بیش از 83 میلیون نفر جمعیت یکی از قطب های صنعت دنیا محسوب شده و با فعالیت بسیاری از برترین شرکت های دنیا مانند BMW، مرسدس بنز، فولکس واگن، پورشه، بوش، زیمنس، آدیداس، نیوآ و... نقش ویژه ای در اقتصاد اروپا و حتی دنیا را دارد. به دلیل وجود این شرکت های معتبر، آلمان در سالیان اخیر به شدت به نیروی کار نیاز داشته و درهای این کشور به روی مهاجرین متخصص و توانمند همواره باز است. واحد پول این کشور یورو بوده و در اطراف این کشور نیز همسایگانی با قدرت اقتصادی خوبی همچون اتریش، هلند، دانمارک، سوییس و... قرار دارند. زبان رسمی این کشور آلمانی بوده و پایتخت آن نیز شهر برلین می باشد. ضمناً شهرهای شناخته شده دیگری همچون مونیخ، کلن، هامبورگ و... نیز در این کشور قرار دارند.

از روش های مختلفی می توان برای اخذ تابعیت آلمان  و دستیابی به شهروندی آلمان اقدام نمود که بسته به شرایط هر متقاضی روش مناسبی وجود دارد. طبق بررسی های انجام شده امکان اخذ تابعیت آلمان از روش های کاری، ازدواج، تحصیل، سرمایه گذاری و حتی پناهندگی وجود دارد که ما توصیه می کنیم از روش پناهندگی استفاده نشود. هیچ روشی به جز تولد فرزندی که یکی از والدینش آلمانی باشند مستقیماً به اخذ تابعیت آلمان منجر نمی شود و اصولاً افراد باید ابتدا اقامت کوتاه مدت در یافت نموده و سپس پس از 3 الی 5 سال آن را به اقامت دائم تبدیل کنند و اغلب پس از 8 سال اقامت در این کشور اقدام به کسب تابعیت آلمان نمایند. روش های کاری و تحصیلی، از بهترین و پرطرفدارترین روش های مهاجرت به این کشور محسوب می شوند. لازم به ذکر است که پاسپورت آلمان در رتبه 2 قدرتمندترین پاسپورت ها قرار دارد و شخص با داشتن آن برای ورود به 72 کشور نیاز به اخذ ویزا دارد. این در حالیست که دارندگان این پاسپورت، برای ورود به 91 کشور دنیا نیاز به اخذ ویزا ندارند و برای ورود به 35 کشور نیاز به اخذ ویزا در بدو ورود دارند.

 

ویدیو موسسه MIE در مورد راه های اخذ اقامت آلمان


 

فرق اقامت دائم و شهروندی آلمان

برای اینکه فرق اقامت دائم و شهروندی آلمان را متوجه شویم، بهتر است که تعریف دقیقی از هر کدام را ارائه دهیم:

شهروندی آلمان

این عنوان همانگونه که از نامش پیدا است، به معنا تبدیل شدن به عضوی از افراد جامعه و بومیان کشور آلمان می باشد و تبدیل شدن به شهروند آلمان به منزله برخورداری از همه حقوق و مزایا این کشور بوده و با شخص مورد نظر، درست مثل یک آلمانی برخورد خواهد شد.

اقامت دائم

اشخاصی که به کشور آلمان مهاجرت می کنند، پس از 5 سال زندگی مداوم در این کشور می توانند اقامت خود را به اقامت دائم تبدیل نمایند.  این اقدام موجب می شود تا مهاجران بدون مانع و محدودیتی، به کار، تحصیل و زندگی در کشور آلمان مشغول شوند. داشتن همه این مزایا موجب نمی شود که به فرد لقب و جایگاه شهروند آلمان داده شود و تمام حقوقی که مردم کشور آلمان و شهروندان این کشور از آن برخوردار هستند، به وی اعطا نمی شود اما شخصی با داشتن اقامت دائم کشور آلمان، می تواند بدون دغدغه به زندگی خود در این کشور ادامه دهد. جهت تبدیل شدن به شهروند کشور آلمان باید ابتدا اقامت دائم را به دست آورد و پس از 8 سال برای اخذ شهروندی این کشور، اقدام نمود.

اخذ تابعیت آلمان از طریق کار

اخذ تابعیت آلمان از طریق کار یکی از روش هایی است که متقاضیان می توانند برای آن اقدام نموده و به آلمان مهاجرت نمایند. اخذ اقامت کاری در آلمان به دو روش امکان پذیر است. یکی از این روش ها از طریق ویزای پیشنهاد کاری (Job offer) و دیگری از طریق ویزای جستجوی کار (Job seeker) می باشد که افراد می توانند با هر یک از این روش ها به آلمان آمده و اقامت کاری دریافت نمایند. برای روش Job offer افراد باید یکی پیشنهاد شغلی از آلمان داشته باشند و به واسطه آن پیشنهاد می توانند اقامت کاری 1 ساله این کشور را دریافت نمایند. در روش Job seeker نیز به افراد واجد شرایط این اجازه داده می شود تا برای مدت 9 ماه به این کشور رفته و به دنبال کار در آلمان بگردند و با یافتن شغل مناسب با توجه به رشته تحصیلی خود و عقد قرارداد کاری اقامت کاری این کشور را دریافت نمایند. این ویزا برای افراد تحصیل کرده در رشته های فنی و مهندسی مانند: کامپیوتر، مکانیک، برق، الکترونیک و... موقعیتی بسیار مناسب برای کار و زندگی در یک کشور صنعتی و پیشرفته را فراهم می کند. حداقل شرایطی که فرد برای اخذ ویزای جستجوی کار آلمان باید داشته باشند عبارتند از:

  • حداقل مدرک تحصیلی لیسانس
  • حداقل 3 سال سابقه کار مرتبط
  • مدرک زبان آلمانی (حداقل B1)

افراد از هر کدام از روش های مطرح شده فوق وارد شوند و بتوانند قرارداد خود را تمدید کنند و به واسطه آن اقامتشان نیز تمدید شود می توانند پس از گذشت 5 سال اقدام به اخذ اقامت دائمی را نمایند. البته اگر حقوق سالانه شخص از مبلغ استاندار مشخص شده بیشتر باشد (مثلاً بیش از 40,000 یورو در سال)، به شخص بلو کارت داده شده و این فرد بعد از 3 الی 3.5 سال می تواند برای اقامت دائم اقدام نماید. این افراد با استمرار اقامت خود در آلمان بعد از حداقل 8 سال می توانند برای دریافت تابعیت اقدام نمایند. افرادی که اقامت کاری دریافت می نمایند می توانند اعضای خانواده خود را به این کشور ببرند و همراهان اعم از همسر و فرزند اجازه تحصیل رایگان و همچنین همسر اجازه کار تمام وقت دارد. ضمناً متقاضیان ویزای جستجوی کار این موضوع را مد نظر قرار دهند که نرخ بیکاری در آلمان 5.5 درصد بوده و نشانگر نیاز شدید این کشور به نیروی کار می باشد. نمودار نرخ بیکاری این کشور در سال های 2022 الی 2023 را در تصویر ذیل مشاهده می نمایید:

نمودار نرخ بیکاری در آلمان

آشنایی با مهارت های کاریابی می توان تأثیر بسزایی در موفقیت شما جهت مهاجرت به آلمان از طریق کار و اخذ اقامت و تابعیت این کشور باشد. با تهیه و مشاهده محصول ویدئویی گام به گام تا کار در خارج از کشور می توانید این مهارت ها را آموخته و آن ها را  در پروسه کاریابی در آلمان به کار گیرید.

بنر محصول گام به گام تا کار در خارج از کشور

تابعیت آلمان از طریق تحصیل

بسیاری از متقاضیان تابعیت آلمان و همچنین شهروندی آلمان، این کشور، تحصیل در آلمان را به دلیل تحصیل رایگان مورد انتخاب قرار می دهند. نکته ای که دانشجویان برای پذیرش در دانشگاه های این کشور باید در نظر بگیرند این است که دو نوع دانشگاه دولتی و خصوصی در آلمان اقدام به جذب دانشجو در مقاطع مختلف می نمایند. در این بین تنها دانشگاه های دولتی برای دانشجویان امکان تحصیل رایگان را فراهم آورده است که اغلب در این دانشگاه ها به زبان آلمانی تدریس می شوند و البته تعداد محدودی دانشگاه انگلیسی نیز وجود دارد که با توجه به کم بودن تعداد آنها، پذیرش در این دانشگاه ها بسیار رقابتی و سخت می باشد. علاوه بر دانشگاه های دولتی، دانشجویان می توانند در دانشگاه های خصوصی پذیرش شده و به زبان انگلیسی تحصیل نمایند که در این صورت تحصیل برای آنها رایگان نبوده و بسته به مقطع تحصیلی از حداقل 9,000 یورو به بالا شهریه تحصیل در یک سال را دارند.

دانشگاه های دولتی این کشور با توجه به رشته و مقطع تحصیلی الزامات متفاوتی دارند و هر دانشگاه نسبت به دانشگاه دیگر شرایط مخصوص به خود را دارد اما در مجموع می توان گفت که برای اکثر دانشگاه ها گپ تحصیلی بخصوص در مقطع لیسانس مهم بوده و نباید بیش از 3 الی 4 سال باشد و همچنین با توجه به تحصیل به زبان آلمانی باید حداقل مدرک B1 را داشته باشند و در آلمان آن را تقویت نمایند. برای تحصیل در اغلب دانشگاه های خصوصی و انگلیسی نیز داشتن حداقل مدرک زبان IELTS 6 در مقطع کارشناسی و IELTS 6.5 در مقطع کارشناسی ارشد الزامی بود و قالباً در مقطع دکتری نیز افراد باید IELTS7 ارائه نمایند. امکان تحصیل در رشته های مختلف از جمله مهندسی، مدیریت، هنر و... در این کشور وجود دارد و افراد محدودیت زیادی ندارند. با توجه به رایگان بودن تحصیل در این کشور بورسیه ای برای هزینه تحصیل بخصوص در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس وجود ندارد مگر اینکه از برخی سازمان ها برای هزینه های زندگی کمک هزینه دریافت گردد که آنها نیز محدود می باشند.

متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری نیز ابتدا باید با یک استاد راهنما (سوپروایزر) ارتباط برقرار نموده و با ارسال رزومه خود برای وی او را مجاب به قبولی پذیرش در دانشگاه مربوطه نماید. دانشجویان باید توجه داشته باشند که مقاله های بین المللی ISI، سوابق تحقیقاتی، داشتن معدل بالا در مقاطع تحصیلی گذشته، توصیه نامه از اساتید مقلطع گذشته، انگیزه نامه جهت ادامه تحصیل، مدرک زبان با نمره خیلی خوب می تواند نقش بسزایی در پذیرش وی توسط استاد راهنما داشته باشد. لازم به ذکر است که شخصی که دارای اقامت تحصیلی است می تواند طبق قانون الحاق خانوده همراه خود را نیز به آلمان ببرد و برای اینکه مشکلی برای صدور ویزا ایجاد نشود توصیه می کنیم که همراه بعد از اخذ اقامت متقاضی اصلی اقدام نماید.

تابعیت آلمان از طریق سرمایه گذاری

بسیار از متقاضیان تمایل به سرمایه گذاری در آلمان و اخذ تابعیت آلمان از این طریق را دارند. افراد باید توجه داشته باشند که دو نوع سرمایه گذاری می توانند انجام دهند و یکی سرمایه گذاری فعال (active investment) و دیگری سرمایه گذاری غیرفعال و منفعل (Passive investment) که هر دو در آلمان امکان پذیر است اما نکته ای که وجود دارد این است که سرمایه گذاری غیرفعال هیچ اثر اقامتی برای شخص سرمایه گذار نمی تواند داشته باشد. از جمله سرمایه گذاری غیرفعال می توان به خرید ملک اشاره نمود که در کشورهایی مانند پرتغال و اسپانیا موجب اعطای اقامت به شخص و اعضای خانواده او می شود اما در آلمان با خرید ملک به شخص اقامت این کشور داده نمی شود. اما روش دیگری که در سرمایه گذاری وجود دارد روش فعال است که در آن یک کسب و کار توسط شخص راه اندازی شده و خود نیز در آن کسب و کار مشغول به کار می شود.

در روش سرمایه گذاری فعال شخص باید اقدام به کارآفرینی در صندوق توسعه منطقه ای در آلمان انجام دهد. اولین شرطی که برای سرمایه گذار وجود دارد این است که او باید حداقل 18 سال سن داشته و فاقد هرگونه سابقه کیفری باشد تا بتواند اقدام به کارآفرینی در این کشور نماید. سرمایه گذار باید در این روش حداقل 350,000 یورو سرمایه گذاری انجام دهد به صورتی که 250،000 یورو آن را به خرید املاک و حداقل 100,000 یوروی دیگر را به ایجاد کسب و کار اختصاص دهد. افرادی که می خواهند کارآفرینی انجام دهند باید توجه داشته باشند که برای کسب و کار خود باید یک طرح تجاری (Business plan) مناسب تهیه نمایند که البته نوشتن طرح تجاری کاری تخصصی می باشد که تیم متخصص ما در زمینه امور مالی و تجاری می تواند کمک شایانی برای نوشتن طرح تجاری به شما داشته باشد. پس از راه اندازی این طرح تجاری یه سرمایه گذار و خانواده او اقامت داده می شود و پس از 3 سال آنها می توانند اقامت دائم دریافت نموده و پس از آن نیز برای اخذ تابعیت این کشور اقدام لازم را انجام دهند.

تابعیت آلمان از طریق ازدواج

به طور کلی می توان گفت که ازدواج یکی از آسان ترین روش های اخذ تابعیت آلمان به شمار می رود. در این روش تنها کافیست تا همسر متقاضی تبعه کشور آلمان باشد. البته افراد باید دلایلی بر وجود رابطه در یک سال گذشته را ارائه نمایند که افسر ویزا متقاعد شود که این رابطه صوری نبوده و یک رابطه واقعی می باشد. از طرفی شخصی که تابعیت آلمان را دارد باید مستنداتی نشان دهد که در این کشور کار می کند، محلی برای زندگی دارد و توانایی پرداخت هزینه های خود و همسرش را نیز دارد و در آینده مشکلی از این بابت نخواهد داشت. البته افراد می توانند در داخل آلمان و یا خارج از آن ازدواج خود را ثبت نمایند و تنها باید مستنداتی برای آن را به اداره مهاجرت ارائه نمایند تا به شخص اقامت آلمان داده شود. فردی که می خواهد برای اقامت آلمان اقدام نماید بهتر است تا مدرک A1 یا A2 آلمانی را کسب نماید و برای اخذ تابعیت نیز باید سطح زبان خود را بالاتر ببرد و حداقل به B1 برساند.

تابعیت آلمان و اخذ تابعیت از طریق تولد

اخذ تابعیت آلمان و سایر کشورها از طریق تولد برای نوزاد با توجه به قوانین کشورها بررسی می گردد. در برخی کشورها صرف به دنیا آمدن فرزند در خاک آن کشور باعث اعطای تابعیت به نوزاد از بدو تولد می شود که به این حالت قانون خاک برای اعطای تابعیت گفته می شود. در روش دیگر که به عنوان روش خون شناخته می شود اگر یکی از والدین نوزاد دارای تابعیت آن کشور باشند، فرزند نیز به تبعه آنها تابعیت آن کشور را اخذ می نماید. سیستم اعطای تابعیت در آلمان برای نوزادان سیستم خون می باشد و در صورت آلمانی بودن والدین، نوزاد نیز تابعیت این کشور را کسب می نماید. البته شرایط برای کودکی که از اول ژانویه سال 2000 از والدین غیرآلمانی و در خاک آلمان به دنیا بیاید وجود دارد که به صورت خاص تابعیت آلمان را کسب کند. شرایط شخص در سن 21 سالگی بررسی می شود و شخص باید به صورت کلی شرایط زیر را داشته باشند:

  • والدین مقیم دائم آلمان بوده و یا حداقل 8 سال در آنجا زندگی کنند.
  • حداقل 8 سال اقامت در کشور آلمان
  • حداقل تحصیل به مدت 6 سال در مدارس آلمان
  • گواهی فراغت از تحصیل یا ترک تحصیل از آموزشگاه های آلمان

تابعیت آلمان از طریق پناهندگی

سالانه افراد زیادی با این تفکر که می توانند از طریق پناهندگی مهاجرتی آسان و کم هزینه انجام دهند به سوی این مسیر خطرناک و نامعلوم قدم بر می دارند. شاید بتوان عدم آگاهی از خطرات و شرایط دشواری که در کشور مقصد در انتظار افراد هست را دلیل اقدام به انجام این روش دانست و شاید هم وجود تصوری اشتباه مبنی بر وجود شرایط و امکانات و بهترین زندگی برای پناهندگان. اصولاً پناهنده به شخصی گفته می شود که به دلایل مختلف اعم از رنگ، نژاد، دین، عقیده و یا عضویت در برخی گروه های عقیدتی و سیاسی در کشور خود با خطر شدید مواجه هستند و به کشور دیگری پناه می برند. متقاضیان پناهندگی در آلمان نیز به محض ورود به این کشور با مراجعه به اداره پلیس باید تقاضای پناهندگی دهند و طبق کنوانسیون ژنو باید خوراک، پوشاک، مکان و یک کارت شناسایی به آنها داده شود تا در آنجا زندگی نمایند و شرایط آنها بررسی شود. در این مدت در یک کمپ با شرایط بسیار نامناسب به مدت حداقل یک سال باید منتظر بمانند تا پرونده آنها بررسی شود. معمولاً کمپ ها دارای اتاق هایی است که افراد مختلف با هم در آن زندگی می کنند و شما نمی توانید افرادی که با آنها زندگی می کنید را انتخاب نمایید و این شرایط را به مراتب سخت تر می کند. در صورت پذیرش شرایط افراد اقامت این کشور را می گیرند و در غیر این صورت باید این کشور را ترک نمایند. توصیه ما به افرادی که می خواهند از طریق پناهندگی تابعیت آلمان را کسب نمایند این است که قبل از اقدام به این روش حتما مقالات متعددی را بررسی نمایند و از عواقب این روش مطلع گردند. قطعاً مشاوره با یک کارشناس مهاجرت می تواند بهترین راه برای انتخاب مسیر درست بوده و شما را در مسیری مطمئن و ایمن قرار دهد. لازم به ذکر است که موسسه ملک پور هیچ گونه فعالیت و خدماتی در زمینه پناهندگی ندارد و این روش را به متقاضیان مهاجرت توصیه نمی کند.

تابعیت آلمان برای هنرمندان و افراد فوق موفق

طبق بررسی های صورت گرفته دریافت تابعیت آلمان برای هنرمندان و افراد فوق موفق با این عنوان امکان پذیر نمی باشد و این افراد می توانند تحت شرایط دیگری به این کشور مهاجرت نمایند. البته با اینکه این نوع ویزا در کشور آلمان به هنرمندان به واسطه شغل آنها تعلق نمی گیرد اما آنها می توانند از طریق تحصیل به این کشور ورود پیدا کنند. این مقاله توسط کارشناسان موسسه ملک پور تهیه و گردآوری شده است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع شرعاً حرام بوده و غیرقانونی محسوب می شود. البته کشور اتریش در همسایگی آلمان شرایط ویژه ای را برای هنرمندان فراهم آورده است تا این افراد با استفاده از آثار هنری خود بتوانند به این کشور مهاجرت نمایند و در آنجا اقامت دریافت کنند. این افراد تنها باید ثابت کنند که کار هنری انجام داده اند و از انجام این کار هنری درآمدی نیز داشته اند.

هزینه های زندگی در آلمان

متقاضیان مهاجرت به آلمان که خواهان تابعیت آلمان هستند باید هزینه های زندگی در این کشور را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهند. در کشور آلمان نیز مانند بسیاری از کشورهای دنیا زندگی در برخی شهرها مقداری گران تر از سایر شهرها می باشد. به طور مثال زندگی در شهر مونیخ که شهری لاکچری و لوکس نشین محسوب می شود با سایر شهرهای کوچک آلمان هزینه های بیشتری برای افراد می تواند به همراه داشته باشد. البته در این بین باید در نظر گرفت که سبک زندگی افراد نیز با یکدیگر متفاوت می باشد ولی در مجموع می توان گفت که آلمان نسبت به کشورهایی مانند انگلستان و سوییس کشوری ارزان تر محسوب می شود اما نمی توان آن را در دسته کشورهای ارزان برای زندگی قرار داد و زندگی در این کشور تقریبا معادل متوسط هزینه زندگی در اروپا بوده و کمتر از 1000 یورو در ماه می تواند باشد. در جدول زیر برخی هزینه های روزمره شهروندان در شهرهای آلمان بررسی شده و میانگینی از هزینه زندگی در آلمان بدست آمده است:

میانگین هزینه های زندگی در آلمان

شرح

هزینه (یورو)

 

شرح

هزینه (یورو)

غذا در رستوران معمولی

10

بلیط یک طرفه (حمل و نقل عمومی)

2.7

آب معدنی (0.33 لیتر)

1.9

تاکسی (1 کیلومتر)

2

شیر (1 لیتری)

0.7

گازوئیل (1 لیتر)

1.4

برنج (1 کیلو)

2

هزینه باشگاه (ماهیانه)

29

نان سفید (500 گرم)

1.4

هزینه انرژی (آب، برق و...)

216

تخم مرغ (12 عدد)

1.8

اجاره آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر

723

سیب (1 کیلو)

2.2

اجاره آپارتمان یک خوابه در اطراف شهر

538

سیب زمینی (1 کیلو)

1.1

اینترنت

30

مک دونالد

8

سینما

11

کاپوچینو

2.7

شهریه مهدکودک خصوصی

315

مدارک لازم اخذ تابعیت یا شهرندی آلمان

مدارک لازم اخذ تابعیت یا شهروندی آلمان، به افراد مجوز رسیدن به خواسته شان را می دهد. این مدارک دارای دسته های مختلفی می باشد که تکمیل و ارسال همه آنها در شرایط بسیار حساس اخذ تابعیت یا شهروندی آلمان، بسیار ضروری می باشد. شرایط هر فرد، مدرک متفاوتی را طلب می کند که در زمان قرار گرفتن در پروسه اخذ تابعیت، مشخص می شود که این دسته از مدارک شامل چه مواردی می شود. اما به طور کلی همه متقاضیان اخذ تابعیت آلمان، میبایست مدارک زیر را به اداره مهاجرت این کشور، تحویل دهند

مدارک لازم:

  • پاسپورت
  • مدارک هویتی مانند کارت شناسایی و شناسنامه
  • سند ازدواج در صورت متاهل بودن
  • گواهی اثبات تمکن مالی
  • مدرک زبان
  • گواهی قبولی در آزمون تابعیت

مدت زمان اخذ تابعیت المان

متقاضیانی که در حال گذراندن مراحل و فرایندی گرفتن تابعیت آلمان می باشند، اولین دغدغه مهمی که برایشان به وجود می آید، این خواهد بود که مدت زمان اخذ تابعیت آلمان، چقدر به طول می انجامد. برای رسیدن به شهروندی و اخذ تابعیت آلمان، الگوی ثابتی وجود دارد که پیروی از آن، موجب رسیدن به نتیجه می شود. این الگو شامل: اخذ اقامت موقت آلمان و تبدیل آن به اقامت دائم پس از سپری کردن مدت زمان 5 سال و سپس بعد از 8 سال، اقدام برای اخذ تابعیت، امکان پذیر است. پرداخت هزینه های موجود، موفقیت در آزمون تابعیت، ارسال کامل مدارک و مواردی از این قبیل، موجب می شوند تا روند کار به سرعت پیش رفته و افراد بدون وجود مشکل و چالشی ، مورد سنجش و بررسی اداره مهاجرت کشور آلمان قرار گرفته و موفق به اخذ تابعیت این کشور شوند.

آزمون تابعیت آلمان

آزمون تابعیت آلمان یک ارزیابی بسیار مهم برای پذیرفته شدن متقاضی به عنوان شهروند آلمان می باشد. لازمه موفقیت در این آزمون، پاسخگویی صحیح به 17 سوال این امتحان در یک ساعت می باشد. در این صورت است که گواهی مبنی بر قبولی فرد در آزمون تابعیت آلمان به وی داده می شود. افرادی که نمی توانند نمره قبولی آزمون تابعیت آلمان را کسب نمایند، فرصتی دوباره برایشان وجود نخواهد داشت. پس بسیار مهم است که افراد با نهایت آمادگی که دارند در این آزمون شرکت نمایند. سوالاتی که در آزمون تابعیت آلمان طرح می شود، مربوط به فرهنگ، تاریخ، اقتصاد و قوانین حاکم بر جامعه آلمان می باشد که افراد برای پاشخگویی به آین سوالات، موظف به پرداخت 25 یورو می باشند. بهتر است متقاضیانی که به صورت جدی قصد اخذ تابعیت آلمان را دارند،  قبل از شرکت در این آزمون، اطلاعات نسبی نسبت به موضوعاتی که از آنها سوال داده می شود، به دست آورند.

نکات تابعیت دوگانه در آلمان

تابعیت دوگانه  در مورد مردمان کشورهایی مانند: ایران، مراکش، کوبا، افغانستان و الجزایر است که کشور زادگاهشان، تابعیت جدید آنها را نمی پذیرد. پس این دسته از افراد به ناچار، دو گذرنامه خواهند داشت. و به همن دلیل است که نکات تابعیت دوگانه آلمان، حائز اهمیت می شود. از مهم ترین نکاتی که در این حوزه وجود دارد باید به مفاهیم زیر اشاره کرد:

ناهمانگی در قوانین تابعیت دوگانه ایران:

ایران قوانین هماهنگی در زمینه تابعیت دوگانه را نداشته و این افراد قادر به داشتن شغل دولتی و یا اجازه خریداری ملک در ایران نخواهند داشت.

حقوق مربوط به تابعیت دوگانه در آلمان:

هر فردی که دارای دو تابعیت است، حقوق شهروندی که برای وی در نظر گرفته می شود، وابسته به این است که در کدام کشور قرار دارد. برای مثال اگر یک فرد با تابعیت ایران و آلمانی در کشور ایران مجازات شود، حقوق و قواننی که برای وی اعمال می شود، مطابق با قوانین و مقررات کشور ایران خواهد بود.

مزایای شهروندی آلمان

کسی که شهروندی آلمان را به دست می آورد، در بالاترین و ایده آل ترین شرایط زندگی در آلمان  قرار خواهد گرفت. همه متقاضیان مهاجرت به آلمان با گرفتن اقامت این کشور، دستریسیشان برای بهره مندی از همه مزایای زندگی در آلمان تاحدودی محدود می باشد و هیچ گاه نمی تواتند مانند یکی از شهروند کشور آلمان در همه زمینه ها مانند رای دادن، شرکت در رویداد های سیاسی و... شرکت کنند. اما زمانی که همین افراد به شهروند کشور آلمان تبدیل می شوند، مثل این می باشد که فقط از پدر و مادری آلمانی زاده نشده اند، زیرا همه حق و حقوق شهروندی به آنان تعلق خواهد گرفت.

از دیگر مزایای شهروندی آلمان:

  • سفر بدون محدودیت در سایر کشورهای عضو در اتحادیه اروپا
  • تحت حمایت دولت آلمان قرار گرفتن
  • حق رای
  • آزادی بیان
  • قابلیت استخدام در شرکت های دولتی المان
  • استفاده از بیمه و خدمات درمانی رایگان
  • حق اعتراض و شرکت در تجمعات

⬅️ چنانچه علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در باب تابعیت آلمان هستید، اینجا کلیک کنید ➡️


 

پادکست پرسش و پاسخ با موسسه MIE

پرسش: امکان اخذ تابعیتی آلمانی از طریق دوره زبان آلمانی وجود دارد؟

 


سوالات متداول

✔️ از چه روش هایی می توان تابعیت آلمان را به دست آورد؟

مهاجرت به آلمان و دریافت اقامت و تابعیت این کشور، از روش های کار، تحصیل، سرمایه گذاری، تولد، ازدواج و پناهندگی امکان پذیر است.

✔️ چه روش مهاجرتی مستقیماً به دریافت پاسپورت آلمان منجر می شود؟

از میان تمامی روش های مهاجرت به آلمان، روش تولد تنها روش مستقیم منجر به اخذ تابعیت آلمان است؛ به شرطی که یکی از والدین فرزند یا هر دوی آن ها دارای تبعیت آلمان باشند.

✔️ بهترین روش های اخذ اقامت و تابعیت آلمان کدامند؟

روش های تحصیل و کار در آلمان، از بهترین و پرتقاضاترین روش های مهاجرت به آلمان هستند.

سخن پایانی

تابعیت آلمان، روش های مختلف مهاجرت به آلمان، هزینه های زندگی در این کشور، راحت ترین راه گرفتن اقامت آلمان و برخی موضوعات مهم دیگر در این نوشتار مورد تحلیل علمی قرار گرفته است. مطابق مطالب عنوان شده در این مقاله می توان نتیجه گرفت که با توجه به فراهم بودن شرایط کار و تحصیل در این کشور، اخذ اقامت تحصیلی و کاری از بهترین راه های ورود به این کشور می باشد. البته افراد می توانند با سرمایه گذاری نیز برای اخذ تابعیت آلمان اقدام کنند اما برای این افراد کشورهایی مانند اتریش، پرتغال، کانادا، اسپانیا، فرانسه و... نیز شرایط خیلی خوب به همراه امتیازات بیشتر وجود دارد. در صورتی که پرسشی در خصوص دریافت  تابعیت آلمان یا کشورهای دیگر دارید، می توانید با کارشناسان و مشاوران مجرب موسسه ملک پور تماس بگیرید و یا پس از تکمیل فرم تماس، از مشاوره رایگان تلفنی بهره مند شوید. ضمناً شما می توانید سوالات خود در خصوص تابعیت آلمان را در پایان همین مقاله بنویسید و پاسخ سوال خود را در سریع ترین زمان ممکن دریافت نمایید.

امتیاز 5 از 5 ( 6 رای ثبت شده)

مطالب مرتبط و مفید


ثبت پرسش
مشاوره رایگان